Nekromanti Vad hatar ni mest i rollspelsindustrin?

Morgoth

Swashbuckler
Som upplagt för ett destruktivt ämne, med serverns nedbrott och allt.

Long story short: vem eller vad hatar ni mest i -den svenska och internationella- rollspelsindustrin? Finns det något eller någon vars existens retar gallfeber på er långt bortom brukliga gränser? Var det bättre förr? Vilka är de största lögnarna och selloutsen i industrin? Vilka är de största töntarna? Vad har påverkat rollspelsgenren mest i en negativ riktning? Vilken är er sämsta rollspelsupplevelse?

Och varför? Tala ut!

(nu vet jag förstås att folk inte kommer välja uppenbart töntiga saker som "World of Synibarr" eftersom man omöjligtvis kan hata något så gulltöntigt, så det kanske vore bäst om ni svarade på var och en av frågorna istället för att komma med ett klumputtalande...)

Ackerfors

Alas, your rapids!
F.A.T.A.L!

Eller vafan F.A.T.A.L är rena nöjet jämfört med det andra som jag inte riktigt tycker om.

Först och främst är det den här jävla skitsidan som till råga på allt är gul. Den behöver en bra webdesigner som kan css...

Sen har jag inte till övers för OB-tärningar...

Orkworld kan också vara bland det värsta jag sett...

Något annat?

Jo, alla äckliga forum och communities som uppkommit. Usch och fy.

---

Okej okej, jag skämtar om en och en halv av ovanstående... Ni får gissa själva... :gremsmile:

Disclaimer: Det kommer att förekomma en hel del svordomar i detta inlägg så känsliga läsare bör blunda och hålla för öronen.

Oj. Det är så mycket.

Men här kommer några saker (inte i någon speciell ordning)

D20
Jag hatar att allting nytt kommer som D20. Ett system jag har väldigt lite till övers för. Det ska erkännas att jag inte har järnkoll på det då det enda jag läst av det är SW D20. Men jag klarar fortfarande inte av det. Det händer ofta att jag ser nyheter om en/ett intressant spelmiljö/modul/rollspel för att några sekunder inse att det är D20 och därmed tappa sugen totalt.

DoD6 regelsystem
Tyvärr anser jag att det inte fungerar. Nya expansionen expert gör det inte bättre. När jag skulle spela det blev jag fan i mig tokig på det superklumpiga systemet. Däremot älskar jag Trudvang och tycker att Riotminds moduler är snyggast av allt. Men varför kunde de inte bara "hotta" upp regelsystemet en aning istället för att byta ut det mot något som fungerar sämre än några andra regler jag sett. Helvete! Järnringen tycker jag har lyckats med detta alldeles ypperligt då deras Mutantregler är hur bra som helst och väldigt lätta att modifiera (om man inte skulle vara nöjd med dem. Själv är jag hur nöjd som helst).
FAN. Jag vill verkligen tycka om DoD6 men jag kan banne mig inte. Men som sagt så anser jag att världen är något i världsklass.

Alderac entertainment och 7th Sea
Notera ännu en gång att jag älskar världen.
Jag hatar verkligen vad de gjort mot 7th Sea. Till att börja med är grundböckerna rätt kassa. Böckerna är extremt luftigt layoutade. De är på ca 300 sidor styck men om man hade disponerat utrymmena bättre så hade båda böckerna lätt kunnat göras om till en enda bok på ca 350 sidor. Dels genom att göra layouten tightare och dels genom att mycket information finns i båda böckerna. Dessutom har jag ett hat/kärleksförhållande till världen som är både underbar och jävligt rutten på samma gång. Grundtanken är riktigt god, europas avlägnse kusin på 1600-1700-talet. Tyvärr så faller den på flera punkter: Det finns för få länder och kontinenter. T.ex. finns det ingen "ny värld" som var en stark bidragande faktor till det klassiska piratandet i vår värld. Sen hatar jag också metaplotten. Där hemligheter inte avslöjas (inte ens för spelledare) förrän i kommande (nu utgivna) moduler. Det skulle varit ok om man inte nämnt det över huvudtaget. Men när de utryckligen skriver i boken att de inte tänker avslöja vem el vago (7th seas motsvarighet till Zorro) är förrän i boken om Castille (ett av de alldeles för få länderna) i grundboken blir man irriterad. Ännu mer irriterad blir man när det i Castilleboken står att de fortfarande inte tänker avslöja vem det är förrän boken om El vagos organisation kommer. Fan, helvete, piss.
Som om det inte räckte med det jag redan skrivit har de där jävlarna på alderac dessutom gått och gjort hela spelet till D20 (se första stycket i detta inlägg)

Decphers LOTR rpg
Ännu ett spel som jag stör mig på. Jag gillar grundregelsystemet (som någon recensent kallade "D&D3 som det skulle ha gjorts") men det känns som de hastade igenom hela produktionen och det känns otroligt ofärdigt. FAQn och erratan är ungefär lika långa som spelet. Dessutom kostar modulerna på tok för mycket (399 spänn för spelet, 299 spänn för en tunn modul och 98!!!! spänn för ETT rollformulär i ett jävla skithäfte).

Mig själv!
För att jag alrig kan få arslet ur vagnen och skaffa en ordentlig spelgrupp.

Mörker, mörker, mörker
Varför verkar alla svenska rollspelare så otroligt fascinerade av mörka spel där man gärna spelar psykotiska mördare? Jag vill spela hjältar. Folk säger att de inte gillar klyschiga hjjältar. Men VA FAN! Inget är ju mer rollspelsklyscha än hårdrockare som spelar vampyrer. Och var är alla rollspelare som föredrar svart musik (nu menar jag inte Burzum eller Dark Funeral utan snarare musik av svarta människor som soul, funk och hiphop) och föredrar en snygg t-shirt framför läderbrallor och svartfärgat hår?

Ja då har jag väl spytt klart

Willie

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
NeoSpel, av en enda anledning: Obegränsade T6.

Så fort något skall göras så måste man räkna fram hur många T6 som skall slås (detta antal modifieras av ett antal faktorer som i jämförelse får Rolemaster att likna en pekbok).

Slå T6:orna, titta på tärningarna, alla sexor tas bort och ersätts med slag av ytterligare två tärningar för varje sexa, processen upprepas tills man genom en lycklig nyck inte slår några sexor. Alla tärningarna summeras sedan och jämförs sedan med en färdighet. Var det sedan så att man var i strid så upprepar motståndaren processen för att se om han lyckas parera, har man otur så träffar man och gör skada, som slås med........ obegränsade T6. Därefter håller man tummarna att skadan inte för motståndaren över någon viktig gräns, för då skall det slås ytterligare tärningar.

" Så fort något skall göras så måste man räkna fram hur många T6 som skall slås (detta antal modifieras av ett antal faktorer som i jämförelse får Rolemaster att likna en pekbok)."

Fast väldigt många av dessa modifikationer går att undvika om man hoppar över alla miljoner extraregler som finns i Eon och Neotech

"Slå T6:orna, titta på tärningarna, alla sexor tas bort och ersätts med slag av ytterligare två tärningar för varje sexa, processen upprepas tills man genom en lycklig nyck inte slår några sexor. Alla tärningarna summeras sedan och jämförs sedan med en färdighet. Var det sedan så att man var i strid så upprepar motståndaren processen för att se om han lyckas parera, har man otur så träffar man och gör skada, som slås med........ obegränsade T6. Därefter håller man tummarna att skadan inte för motståndaren över någon viktig gräns, för då skall det slås ytterligare tärningar."

Jag kan hålla med om att systemet är lite klumpigt. Själv hade jag föredragit om man istället för att slå om två tärningar låter sexan räknas som en sexa och sedan bara lägger till en tärning (även om ett sådant system fungerar bättre med tärningar av högre valör). Själva grundidén med exploderande tärningar gillar jag eftersom det blir mer spännande. Jämför med andra rollspel där en dolk gör exempelvis 1t6 i skada. Då vet man att det i stort sett inte går att dö av ett dolkhugg. Men om man istället har exploderande tärningar så finns i alla fall chansen även om den är minimal.

Willie

Eksem

Champion
"Och var är alla rollspelare som föredrar svart musik (nu menar jag inte Burzum eller Dark Funeral utan snarare musik av svarta människor som soul, funk och hiphop) och föredrar en snygg t-shirt framför läderbrallor och svartfärgat hår?"

Just nu befinner vi oss i:

Fittja
Södertälje
Kungsholmen

Och Fittja+Södertälje-representanterna för denna skara sliter just nu häck för att hinna klart med ett minirollspel som säkert är helt i din smak.

världen är något i världsklass

Hehe, var den medveten?

anth

Vetefan
Jag kan hålla med om att systemet är lite klumpigt.
Exakt!
Ett annat system i samma klass är White Wolfs Storyteller-system, en attack kräver 4 nävar tiosidiga tärningar (bokstavligt).

Tacka vet jag d20-systemet, hugger jag någon med mitt svärd så slår jag en T20 och en T8, sedan är det färdigt.

(det här kan bli en härlig hat-tråd mellan olika rollspels-fanatiker :gremsmile:)

Tacka vet jag d20-systemet, hugger jag någon med mitt svärd så slår jag en T20 och en T8, sedan är det färdigt

Ha! D20! Jag kissar på D20!

(det här kan bli en härlig hat-tråd mellan olika rollspels-fanatiker :gremsmile:)

Jag tror du kan ha rätt :gremwink:

"Och Fittja+Södertälje-representanterna för denna skara sliter just nu häck för att hinna klart med ett minirollspel som säkert är helt i din smak."

Det är ju inte utan att man blir lite nyfiken. Berätta gärna mer.

"världen är något i världsklass

Hehe, var den medveten?"

Ehm, självklart :gremblush:

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Rollspelare

Rollspelarna. Faktiskt.

De är:
Intoleranta, arroganta, störiga, spydiga, elitistiska, oförstående, utan respekt, puckade, korkade och insnöade.

Framförallt deras osvikliga förmåga att kravla ihop till ett litet hätskt defensivt skal så fort någon kritiserar dom och deras rollspelande. Antingen deras rollspelande i gemen (Piff och Puff exempelvis) eller deras specifika favoritrollspel (D20 vs Storyteller debatter exempelvis). Dom är fanatiska och vägrar lyssna på någon annan än sig själv och sådant avskyr jag från botten av mitt hjärta.

/Naug, som överdriver väldigt mycket men fortfarande menar det han säger :gremwink:

Rickard

Urverk speldesign
D&D och dess levelsystem och tyngd på strid.. Jag tycker man efter tjoget år kan uppdatera sin syn lite på rollspel..

Alla unga som gnäller på andra spelsystem.. Jag tänker mest på Eonspelarna som gnäller på DoD genom att jämföra med sitt eget älskade spel.. De förstår liksom inte att man ska se objektivt på varje rollspel och se de goda saker som kan plockas fram..

Alla gamla som gnäller på de unga.. :gremsmile:

De menlösa sakerna som ibland ställer rollspelare på var sin sida.. Det känns lite som lillputtlandet i Gullivers Resor.. Jag talar om lägren för friform eller tärningsspelare.. Jag talar Eon eller DoD.. Jag talar koboldspelare mot intrigspelare.. Rollspelare verkar aldrig inse att båda sidor har sina bra saker och sina dåliga.. Rollspelare kan verkligen inte nyansera sig..

Rollspelsillustratörer som inte kan teckna.. Jag undrar varför vissa ens får jobbet.. Fast trägen vinner tydligen, för även om teckningarna ibland kan vara fula så ser man att illustratören har ansträngt sig.. Antagligen har denne ansträngt sig att få bli illustratör också, för vissa bilder borde inte få komma i tryck.. Jag ogillar att vissa spelkonstruktörer faktiskt inte inser vikten i hur mycket bilderna speglar rollspelet..

DoD:s handböcker till 91:an är inte mycket att hänga i julgranen.. Jag blir mest sur när jag bläddrar igenom dem och ser hur ofärdiga de böckerna är.. Fast det är ju något som förekommer i andra rollspel..

Fantasyspel har inte utvecklats något.. Det ska alltid vara med alver och dvärgar och orcher och herre gud! Tänk ut något nytt.. Varför puschas inte de mer annorlunda fantasyspelen? Är rollspelare så kräsna att man verkligen måste ha med det?

Tärningssystem som tar århundranden att slå.. OB, Öppna tärningar, flera olika tärningstyper i samma slag och tärningspooler..

Magic-tG ogillar jag av principen att den med mest pengar kan få ihop de bästa lekarna.. Felet ligger i att de har en kostnad på alla de korten.. Är det bara Steve Jackson som gör spel för att det är roligt? Var är alla andra kreativa spelmakare? Varför släpps det inte något kreativt och bra på nätet? Varför samlar ingen ihop alla bra sidor och gör något utav det?

Rollspelstexter som är långa och snirkliga och som egentligen inte säger någonting.. När jag läser något så vill jag att mina fantasi ska spraka av idéer.. Jag vill liksom inte sitta med en gul märkningspenna och markera en rad per sida som är vettig..

Mutant Chronicles.. Jag behöver inte säga något mer, va? Ni kan nog själva räkna upp ett antal fel som ni vill göra om? Jag skulle nog kunna nämna Chronopia här också..

De spelomgångar jag tvingat mig igenom hos en tärningsspelledare.. Fast jag vet inte om jag ska gnälla så mycket på honom.. Jag lärde mig mycket.. Mycket om hur man inte ska göra.. Vilka saker som man bör undvika under ett rollspelstillfälle.. Det har nog gjort att jag hyser en viss agg till rollspel med huvudpunkt på regler, spelare som får slå egna tärningsslag, figurer och hexagonala planer under strid och bakgrundsmusik (Det värsta var nog när spelledaren drog igång Spice Girls under ett Eontillfälle)..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som antagligen hyser mest agg mot rollsskapare som inte inser vad de kan göra med sina skapelser

Sodivra

Champion
Själva grundidén med exploderande tärningar gillar jag eftersom det blir mer spännande.

Jo, det låter onekligen spännande.. :gremcrazy:

Dimfrost

Special Circumstances
De menlösa sakerna som ibland ställer rollspelare på var sin sida.. Det känns lite som lillputtlandet i Gullivers Resor.. Jag talar om lägren för friform eller tärningsspelare.. Jag talar Eon eller DoD.. Jag talar koboldspelare mot intrigspelare.. Rollspelare verkar aldrig inse att båda sidor har sina bra saker och sina dåliga.. Rollspelare kan verkligen inte nyansera sig..
Det här håller jag verkligen med om, men jag befarar att den här tråden kommer att bli riktigt jävellång med en massa förvirrade ställningskrig och skyttegravsdebatter som fortsätter mellan enstaka skribenter långt efter att tråden ramlat av förstasidan...

Så jag bidrar väl lite själv då: :gremwink:

Fantasyspel har inte utvecklats något.. Det ska alltid vara med alver och dvärgar och orcher och herre gud! Tänk ut något nytt.. Varför puschas inte de mer annorlunda fantasyspelen? Är rollspelare så kräsna att man verkligen måste ha med det?
Åh ja. Tänk i en perfekt värld, där alla spelar The Dying Earth RPG, Västmark, Castle Falkenstein och GURPS New Sun istället för D&D...

Magic-tG ogillar jag av principen att den med mest pengar kan få ihop de bästa lekarna.. Felet ligger i att de har en kostnad på alla de korten..
Det här är så fel att jag inte ens orkar börja förklara nu. Vi kan ju ta det på IRC någon gång.

Mutant Chronicles.. Jag behöver inte säga något mer, va? Ni kan nog själva räkna upp ett antal fel som ni vill göra om? Jag skulle nog kunna nämna Chronopia här också..
Du har ju missat den senaste trenden på forumet; man ska digga MC och Chronicles nuförtiden. Själv har jag trivts med spelen mer eller mindre sedan 1994, även om det såklart finns saker som borde ändras. Men kärnan är god.

/Dimfrost, drar sitt strå till stacken när det gäller meningslösa debatter...

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Long story short: vem eller vad hatar ni mest i -den svenska och internationella- rollspelsindustrin? Finns det något eller någon vars existens retar gallfeber på er långt bortom brukliga gränser? Var det bättre förr? Vilka är de största lögnarna och selloutsen i industrin? Vilka är de största töntarna? Vad har påverkat rollspelsgenren mest i en negativ riktning? Vilken är er sämsta rollspelsupplevelse?
Ja du, var ska man börja..? :gremgrin:
Vi kan väl börja i nutid: Online-rollspel, som jag verkligen inte kan uppfatta som riktiga rollspel. Dock är jag kanske inte heller i minoritet vad gäller den uppfattningen på det här forumet..*S* Det tar bort allt socialt umgänge, det tar charmen med att teatraliskt få spela ut sin karaktär. Finns inte så mycket mer jag kan säga om den saken. Och angående vad som påverkat rollspelsindustrin mest i negativ inriktning blir nog svaret än en gång detsamma: den gamla hederliga affären med det numera ganska ironiska namnet "Tradition" består mest av Pc och playstation spel sist jag kollade.

Så, riktiga rollspel: jag har väldigt svårt för spel som ska försöka "förenkla sitt system" och därmed bara använder T6:or, exempelvis Gurps och Star wars. Tar bort all nyansering vad gäller stats och skillchecks och får mig att tänka på leksaker för femåringar. Ett T20-system är ett minimum av nyansering...

anth

Vetefan
Re: Journalister/Reportrar

Snart har vi gått igenom alla de klassiska hat-objekten i den här tråden så jag tänkt tillföra något nytt:

Journalister/Reportrar

För snart ett år sedan inträffade ett tragiskt och omtalat styck-mord.
Det visade sig att den mördade hade varit Vampire-spelare.
Någonstan där gick min allmänna avsky mot journalister över till rödglödgat hat.

Jag hatar journalister förmåga att gräva fram insignifikanta fakta och blåsa upp dem till stor luftskepp som förmörkar himlen.
T.ex. deras osviktliga förmåga att plocka fram fanatiska kristna varje gång rollspel nämns och sen ha mage att kalla de uppgrävda fanatikerna för "rollspelexperter".
(jag måste tillägga: jag hatar inte fanatiker, jag tycker bara synd om dem - inkl. EON-spelare :gremsmile:)

Det FINNS bra reportage om rollspel, men var dyker de upp?
kl 24:00 i p1, eller som baksida på kulturnyheterna, skriven av en gammal klimakterietant som trots hennes goda föresatser inte har en aning om vad hon skriver.

anth

Vetefan
Ha! D20! Jag kissar på D20!
Ja, jag förstår det.
Enligt dig så är inte ett rollspel inte bra förrän kommentarer som "min tärningspåse är större än din" blir vanliga.
Och helst så ska rollspelsböckerna se ut som "svensk statistisk årsbok", dvs fyllda med meningslösa tabeller? :gremwink:

Krille

Super Moderator
"Och helst så ska rollspelsböckerna se ut som "svensk statistisk årsbok", dvs fyllda med meningslösa tabeller?"

Handen på levern, den beskrivningen tycker jag prickar både Neo-systemet och d20-systemet dead on. :gremwink:

Krille

Super Moderator
"Tacka vet jag d20-systemet, hugger jag någon med mitt svärd så slår jag en T20 och en T8, sedan är det färdigt."

...fast man kan ju inte göra något med vare sig T20n eller T8n förrän man har harvat igenom alla miljooooner korsberoende tabeller, fötter, skills och class abilities och fått reda på vad man ska lägga till och/eller dra ifrån dem. Så spelar det någon större bandy?

Troberg

Sinister eater
Först och främst: Regler där man inte har tänkt ett dugg på sannolikhetsfördelningar och att tärningslagen ska vara begripliga.

Utöver det:

Regler med miljoner subtila korsberoenden mellan olika regler.

Att man på grund av någon modenyck ska trycka in allt i d20-formen, även om det inte passar och måste bankas på plats med en slägga.

System som är regeltunga under pågående spel.

Det massiva motståndet mot pulsjetmotorer inom rollspelsvärlden.

Överlayoutade spel som är näst intill oläsliga på grund av häftiga bakgrunder (D&D är ett typexempel). En tumregel: Kan man inte lägga boken i en halvdålig kopiator och få ett lättläst resultat så är det en överarbetad layout.

Speltillverkare som inte insett D30s förträfflighet.

Ickefungerande blyertspennor.

Rollpapper med grå fält att skriva i. Rollpapper med för lite utrymme så att man får skriva saker i stil med 'Op mach: Constr Eq' för att fälten är pyttesmå för att ge en snygg layout.

Dålig bindning av böcker.

Överdriven användning av illustrationer. När 1/4 av en bok är illustrationer börjar man undra vad man betalat för.

WotC's propagerande för världar där förökning sker med storken och där kvinnor inte får ha bröstvårtor.

Att jag inte har ork att ta tag och göra mitt system klart, komplett med min TOGL-licens och programvara för att skjuta in regelmodifikationer inline och administrera regelmoddar.

Duddmannen

Hero
Ang: Rollspelare

Tack för att du sade det som behövde sägas! Det är ju precis så det ligger till och jag avskyr att behöva erkänna det, men jag känner igen mig så väl på beskrivningen. Jag blir OFTA en fanatiker när det gäller att försvara eller angripa något och det spelar ingen roll vad det gäller. Emellanåt byter man sida, men likväl fortsätter fanatismen. Usch!

Jag hoppas på bättring, men misstänker att det är inte något nära förestående.

Tack igen, Naug, för att du vågar stå upp och säga sanningen. Jag är med dig till 100% på denna punkt.