D&D och dess levelsystem och tyngd på strid.. Jag tycker man efter tjoget år kan uppdatera sin syn lite på rollspel..
Alla unga som gnäller på andra spelsystem.. Jag tänker mest på Eonspelarna som gnäller på DoD genom att jämföra med sitt eget älskade spel.. De förstår liksom inte att man ska se objektivt på varje rollspel och se de goda saker som kan plockas fram..
Alla gamla som gnäller på de unga..
De menlösa sakerna som ibland ställer rollspelare på var sin sida.. Det känns lite som lillputtlandet i Gullivers Resor.. Jag talar om lägren för friform
eller tärningsspelare.. Jag talar Eon
eller DoD.. Jag talar koboldspelare
mot intrigspelare.. Rollspelare verkar aldrig inse att båda sidor har sina bra saker och sina dåliga.. Rollspelare kan verkligen inte nyansera sig..
Rollspelsillustratörer som inte kan teckna.. Jag undrar varför vissa ens får jobbet.. Fast trägen vinner tydligen, för även om teckningarna ibland kan vara fula så ser man att illustratören har ansträngt sig.. Antagligen har denne ansträngt sig att få bli illustratör också, för vissa bilder
borde inte få komma i tryck.. Jag ogillar att vissa spelkonstruktörer faktiskt inte inser vikten i hur mycket bilderna speglar rollspelet..
DoD:s handböcker till 91:an är inte mycket att hänga i julgranen.. Jag blir mest sur när jag bläddrar igenom dem och ser hur ofärdiga de böckerna är.. Fast det är ju något som förekommer i andra rollspel..
Fantasyspel har inte utvecklats något.. Det ska alltid vara med alver och dvärgar och orcher och herre gud! Tänk ut något nytt.. Varför puschas inte de mer annorlunda fantasyspelen? Är rollspelare så kräsna att man verkligen måste ha med det?
Tärningssystem som tar århundranden att slå.. OB, Öppna tärningar, flera olika tärningstyper i samma slag och tärningspooler..
Magic-tG ogillar jag av principen att den med mest pengar kan få ihop de bästa lekarna.. Felet ligger i att de har en kostnad på alla de korten.. Är det bara Steve Jackson som gör spel för att det är roligt? Var är alla andra kreativa spelmakare? Varför släpps det inte något kreativt och bra på nätet? Varför samlar ingen ihop alla bra sidor och gör något utav det?
Rollspelstexter som är långa och snirkliga och som egentligen inte säger någonting.. När jag läser något så vill jag att mina fantasi ska spraka av idéer.. Jag vill liksom inte sitta med en gul märkningspenna och markera en rad per sida som är vettig..
Mutant Chronicles.. Jag behöver inte säga något mer, va? Ni kan nog själva räkna upp ett
antal fel som ni vill göra om? Jag skulle nog kunna nämna Chronopia här också..
De spelomgångar jag tvingat mig igenom hos en tärningsspelledare.. Fast jag vet inte om jag ska gnälla så mycket på honom.. Jag lärde mig mycket.. Mycket om hur man
inte ska göra.. Vilka saker som man bör undvika under ett rollspelstillfälle.. Det har nog gjort att jag hyser en viss agg till rollspel med huvudpunkt på regler, spelare som får slå egna tärningsslag, figurer och hexagonala planer under strid och bakgrundsmusik (Det värsta var nog när spelledaren drog igång Spice Girls under ett Eontillfälle)..
/[color:\\"green\\"]Han[/color] som antagligen hyser mest agg mot rollsskapare som inte inser vad de kan göra med sina skapelser