Nekromanti Vad hatar ni mest i rollspelsindustrin?

Johan K

Gammal & dryg
Aggresivt gul

Din sida var ju snygg, fast det som slår meg mest är den gula färgen.. Fick ju en mindre chock när jag tittade på den.. :gremgrin: :gremgrin:

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: Aggresivt gul

"Din sida var ju snygg"

Nej, min smygreklam blev genomskådad... :gremgrin:

Tack så mycket! Den behöver dock göras om (igen) så vi får se när jag orkar och kan göra det... :gremsmile:

Man Mountainman

Storsvagåret
Jävligt fet fråga. Synd bara att den rör den tråkigaste tänkbara bransch som den hade kunnat ställas angående. Jamenar, rollspelsbranschen saknar ju *all* konflikt. Till skillnad från exempelvis musikbranschen, där personer framträder starkare än produkter, så är det i rollspelsbranschen produkterna som syns och personerna bakom dom är anonyma i bästa fall och visst, man kan bli arg på en produkt, men när den inte blir arg tillbaka så blir konflikten rätt ointressant efter ett tag. Dessutom är det ALDRIG någon som gör något kontroversiellt eller politiskt eller uttrycker sina åsikter genom sina skapelser inom rollspelsvärlden och om det nu skulle vara någon som gjorde det så är det ändå ingen som lyssnar på vad han säger. Jag menar, vi kan tycka att World of Synnibar suger, att FATAL är värdelöst och att RaHoWa är ytterst obehagligt, men eftersom vi är väl medvetna om att alla andra kommer att dela våra åsikter så finns det ju ingen anledning till *ilska*, bara till förakt och medlidande.

Det finns en (1) konflikt av intresse inom rollspelsvärlden och det är d20 mot de som avskyr d20 och där känner jag mig nog nödgad att ställa mig på d20-motståndarnas sida. Men jag menar, jag lirar d20, jag har övervägt att spelleda d20, jag har till och med filat på flera spelvärldar till d20. Hat? Knappast.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Rolemaster

Inga egentliga träffområden i Rolemaster, däremot så innehåller skadetabellerna beskrivningar av vad som träffas och vilken effekt det har för det stackars offret. Intressant följd av det systemet är att man kör med "kroppsdelar", men ändå har ett enda värde för hur mycket skada man tagit. Och att bära rustning är inte värre än att skriva upp den i utrustningslistan, man behöver inte skriva upp något abs eller räkna vikten för en rustning i flera lager eller liknande (I både DoD och Eon har jag lagt ner stort sett lika mycket tid som det tog att göra rollpersonen på att räkna fram en vettig rustning.)

Troberg

Sinister eater
Ganska snart efter jul skulle jag tro, lite beroende på när dogmautmaningen blir av och vad som dyker upp i övrigt.
Ganska exakt under februari, om möjligt. Tyvärr har jag andra åtaganden som kan inverka på detta, men det är mitt mål.

Ska plugga lite d20-licens också...
Japp, det behövs. Inte bara för att ha ryggen fri utan även för att göra en snygg, humoristisk kapning av den.

Jo, jag vet... Min kompis lillebrorsa lekte med ett demo av det programmet och då gjorde han bröstvårtan en meter lång och tjock som en större sovsäck.
Har han andra problem också? :gremshocked:

Storuggla

Champion
Bindningen

"Long story short: vem eller vad hatar ni mest i -den svenska och internationella- rollspelsindustrin? Finns det något eller någon vars existens retar gallfeber på er långt bortom brukliga gränser?"

Apsunkig bindning. Om jag köper en bok för 2-300 mälardollars så ska den banne mig hålla för tre genombläddringar utan att börja spy ut indexet i polarns soffa. Javisst, förlagen försvarar sig med "Bla bla bla, kostnadsfråga, bla bla bla, giftspindel" men jag struntar högtidligt i det och kräver en schysst bindning. Annars är det väl inget jag går och grämer mig för på daglig basis. Förresten, jag har köpt ett våffeljärn.

Storuggla, studentsarbetslag

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Rollspelare

Antingen deras rollspelande i gemen (Piff och Puff exempelvis)

Men vaddå? Du menar alltså att Piff&Puff har rätt?

Och okej, kritik av enskilda produkter i all ära: där har man ju iallafall något att jämföra med. Men när individer som Susanne Ljung (vi måste hitta på ett PUL-säkert smeknamn till henne också) kritiserar hobbyn i ALLMÄNHET (där det ju knappast finns några jämförelsegrunder, "min hobby är bättre än din" jamen vadå?) så tänker i alla fall jag förbehålla mig rätten att gå i försvarsställning, om inte annat för att människan har fucking Expressen att förmedla sina åsikter via (och jag har vaddå, ett ruttet Internetforum) (åhh, som jag önskar att jag hade kunnat få vara redaktör på Expressen under Ljung-intermezzot. Hon hade aldrig mer skrivit för någon tidning).

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Att den är så liten!

[DiLeva]
Hat är ett väldigt starkt ord. Jag tycker inte att vi ska hata varandra. Jag tycker att vi ska krama varandra och vara vänner!
[/DiLeva]

Det finns väl egentligen ingenting jag hatar inom rollspelsindustrin. Det finns många spel och spelsystem som jag tycker är mer eller mindre kassa, ofta mer kassa, men jag vill inte påstå att jag hatar dem.

Det enda jag hatar är att rollspelsindustrin är så jävla liten. Sveriges största rollspelstillverkare sitter hemma i en garderob och är tvungna att ha ett riktigt jobb för att kunna försörja sig. Det borde säljas miljonupplagor av Mutant och DoD och Eon och Västmark och Western och alla andra spel! Att smurfhits säljer bättre är ett hån mot mänskligheten!

Rollspelsmakare borde vara rockstjärnor! Jag vill ha groupies! :gremcool:

/tobias

Eksem

Champion
Eftersom jag inte är en särskilt hatisk person kom jag inte på nåt jag hatar, men jag gjorde en sökning på forumet, och tydligen hatar jag följande:

1.
Rising: "Jag hatar såntdär, det gör att man måste läsa äventyret väldigt många gånger innan man börjar få koll på alla miljöer, eftersom de beskrivs i helt fel ordning eller ur helt fel perspektiv."

Jag: Jag med! Alltså, jag har inget att tillägga, jag hatar det bara!

2. jag hatar att läsa på skärm

3. Jag hatar att handla på internet.

4. jag hatar att diskutera politik på internet.

5. jag hatar Östermalm

6. Jag hatar realvideo

Och det är typ det jag hatar. Jag vet inte riktigt om allt går att applicera på rollspel. 1an förstås, och kanske 2an och 3an om man utvecklar dem lite.

Morgoth

Swashbuckler
Aftonbladet.

Och för övrigt håller jag med både Dnalor och Naug. Själva försvarsinstinkten är en primitiv reaktion och handlar förstås om att försvara sitt revir. Särskilt svårt blir det att vara förstående mot sin bödel om denne inte är mottaglig (som Snus-Anne Pung, may the fucking bitch rot in hell... err...).

Kul att det fanns så mycket att tala ut om i tråden. :)

Troberg

Sinister eater
Re: Bindningen

Apsunkig bindning. Om jag köper en bok för 2-300 mälardollars så ska den banne mig hålla för tre genombläddringar utan att börja spy ut indexet i polarns soffa. Javisst, förlagen försvarar sig med "Bla bla bla, kostnadsfråga, bla bla bla, giftspindel" men jag struntar högtidligt i det och kräver en schysst bindning.
Japp, håller med. Dessutom ogillar jag böcker som när man lägger dem uppslagna inte förblir uppslagna.

Förresten, jag har köpt ett våffeljärn.
Cool! Mitt våffeljärn räddade mig när jag hade slut på pengar lite för tidigt en månad. Undvik att somna med huvudet i det bara!

Troberg

Sinister eater
Re: Rollspelare

om inte annat för att människan har fucking Expressen att förmedla sina åsikter via
Se det från den glada sidan, tänk om hon hade haft ett seriöst och trovärdigt medium att uttala sig via! :gremshocked:

Susanne Ljung (vi måste hitta på ett PUL-säkert smeknamn till henne också)
Jag tycker vi kör min standardlösning för fingerade namn: gnujL ennasuS. Stensäkert.

Storuggla

Champion
Re: Bindningen

" Dessutom ogillar jag böcker som när man lägger dem uppslagna inte förblir uppslagna."

Argh, de där härkena också! De hade jag förträngt. Usch för dem.

"Cool! Mitt våffeljärn räddade mig när jag hade slut på pengar lite för tidigt en månad. Undvik att somna med huvudet i det bara! "

Jag ska försöka, det hade annars varit mitt vinternöje (det är ju så varmt) men jag får väl försöka att låta bli. Förresten, det ser lite ut som en Dalek som blivit tillplattad av en enorm Dr Who. Som en platt Dalek. Nästan.

Storuggla, zen och konsten att bre mackor

anth

Vetefan
Handen på levern, den beskrivningen tycker jag prickar både Neo-systemet och d20-systemet dead on.
Det finns en likhet mellan en mors förhållande till sina egna barn och en rollspelare till "sina" rollspel.
Det gör ingenting hur dåliga de är, man älskar dem iallafall - och jag är en DnD-spelare :gremsmile:

Krille

Super Moderator
"Det finns en likhet mellan en mors förhållande till sina egna barn och en rollspelare till "sina" rollspel. Det gör ingenting hur dåliga de är, man älskar dem iallafall - och jag är en DnD-spelare"

Jo, men förutom det är du en bra människa. :gremwink:

anth

Vetefan
...fast man kan ju inte göra något med vare sig T20n eller T8n förrän man har harvat igenom alla miljooooner korsberoende tabeller, fötter, skills och class abilities och fått reda på vad man ska lägga till och/eller dra ifrån dem. Så spelar det någon större bandy?
Bah!
Jag är spelledare och spelledaren bestämmer.
Jag går på min intuition och höftar lite modifieringar.
Om någon spelare protesterar och tycker att det är en konstig modifiering, så tar jag fram min gaffeltruck och spänner ögonen i spelaren och säger:
"vi kanske ska ta och gräva lite i reglerna så får vi se vem som har rätt"
Eftersom spelarna vet att sådant "grävande" brukar betyda ett 2 timmar långt spelavbrott så brukar de tystna...

Jag vet inte, jag kanske inte är representativ för DnD-spelledarna? :gremwink:

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Poäng [ANT]

Äh, det är klart, men det är mest enskilda individer som har gjort enskilda dumma saker och dom vill jag ju inte nämna vid namn.

Överhuvudtaget tror jag att projicering är en viktig anledning till att man börjar hata något. Man har en usel spelledare som är kåt på grottkräl, och istället för att inse faktum och acceptera att det är PERSONEN som gör spelet tråkigt så projicerar man över sin avsky på SPELTYPEN. "Jag led mig igenom hundratals sessioner grottkräl när jag var liten grisodlare, så nu spelar jag BARA ärkedepparspel där alla går klädda som synthare". So också skälet till att man hatar en viss sorts regel, kanske Xp eller jag vet inte vad; den är inte dålig i sig, men den har missbrukats av spelare som man spelat med och därför får man för sig att den inte KAN vara bra, trots att samma spelare hade missbrukat precis vilken regel som helst.

Fast jag hade verkligen tyckt att det vore COOLT om rollspelsbranschen var mer som hip hop-världen eller något så att man fick den där sköna vi mot dom-känslan :gremwink:. Fast det är nog skönt att det inte är så trots allt.