Nekromanti Vad hatar ni mest i rollspelsindustrin?

anth

Vetefan
Re: Stort som fotboll

Tänk om rollspelshobbyen kunde vara lika stor som fotboll eller nått sådant... Vore ruskit trevligt
Vi skulle kunna ha VM!
"Dungeons&Dragons möter Vampire the Masquerade" :gremsmile:

Vi skulle få riktiga huliganbråk, inte bara hatinlägg på ett forum...

Krille

Super Moderator
"För det första: d20-systemet är förhållandevis lätt att lära sig."

Systemet är väl rätt lätt. Det är avsaknaden av system (dvs allt korslänkat jockel och femtielva fötter, abilities och skills) som jag har problem med.

"För det andra: jag försöker undvika regelböcker under själva spelsessionen. Är det en regel som jag tror att jag kommer att behöva och som jag tror att jag inte kommer ihåg så skriver jag ner den på ett papper bland mitt äventyrsmaterial."

Jag ser ingen större skillnad på ett papper bland 160 andra papper, och ett papper bland alla ens äventyrsanteckningar. Papper som papper, liksom.

"De få gånger som jag faktiskt har fel använder jag mig av spelledarens privilegium: "Spelledaren har alltid rätt, även när han har fel"."

Problemet med att ha rätt är att det innebär att någon annan har fel. Om någon har fel så blir han ofta rätt sur. Så därför säger jag istället "'Do what thou wilt' shall be the whole of the law!" samt "kunden är gud!"

Frihet och servicekänsla - det finns inget bättre i rollspel. Inte ens absolut spelledarmakt.

Rosen

Myrmidon
Den Goda Smaken

Jag är inte alldeles hundra på vad det är jag hatar, men det rör sig nog mer om själva rollspelarna än om rollspelsindustrin. Låt oss kalla det "hobbyns politiska korrekthet" för att göra det enkelt.

Jag hatar när publicister värderar en våldsam scen i ett äventyr i termer av "den vore skitcool men vi törs nog knappast trycka den" istället för om den skulle platsa i spelets genre o dyl.
Jag hatar när könsroller i en spelvärld diskuteras efter vilka signaler de sänder till (de underförstått unga och lättpåverkade) spelarna istället för efter om de är logiska i spelvärldens sammanhang.
Jag hatar att som skribent behöva kväva ner en kulturyttring i spelvärlden för att den inte är politiskt korrekt i dagens Sverige - en plats som de i spelvärlden förstås aldrig hört talas om.
Jag hatar att som illustratör behöva fjättra mig själv med direktiv om vad som är Lämpligt när jag ska kreera någonting - i synnerhet om jag inser att något som inte är Lämpligt skulle passa bättre till det jag illustrerar.
Och så hatar jag också när ett spel blir kritiserat för att ett par av bilderna i det visar lite kvinnlig hud... oftast av gubbstruttar som är hälften så gamla som jag.

Men framför allt hatar jag den av och till framförda synen på Olämpliga saker (dungeons, bikinis, svartfolk, automatvapen, whatever) som något som inte borde finnas i hobbyn - framför allt när Riksförbundspolitruker talar om dem som något man aktivt borde uppfostra utövarna att lära sig ge fan i.
I film, böcker, serier och andra medier finns det alltid ett brett spektrum av kvalitet och kitsch, där man kan botanisera fritt från dubbelbottnade (och emellanåt tänkvärda) prettoalster till mjuk- och våldsporrigt slamdunk, nicka åt det bra och garva åt det urusla, och bara njuta av variationen i utbudet. Inom rollspelen finns det alltid folk som står beredda att smälla en på fingrarna när man har gjort något som inte var Bra i deras ögon.

Här i Sverige lyste fenomenet i stort sett med sin frånvaro tills Piff&Puff dök upp i mitten av 90-talet, så jag misstänker starkt att det uppkom som en reaktion på att se två dramapedagoger vrida och vända på alla alster i envetna försök att hitta nånting skandalöst (det blev folkstorm och lynchstämning i Sverok när Mats Blomqvist skrev meningen "bland det som intresserar många rollspelare och som förr eller senare kommer till användning i de flesta rollspelskampanjer är vapen av olika slag" i Sverox #2 - fastän den är både sann och tämligen självklar). Men långt efter att deras inflytande på medierna har dött ut så lever attityden kvar bland många att hobbyn borde hållas Ren, och jag hatar det varje gång de öppnar munnen.

--
Åke

Man Mountainman

Storsvagåret
Hurra!

Äntligen något ÄKTA att hata!

Och vafan, det var ju det jag menade i MITT svar! Om alla i hobbyn inte hade varit såna jäkla ömfotingar som gått omkring rädda för att trampa de andra ömfotingarna på tårna, så hade vi haft lite RIKTIGA konflikter.

chrull

Stockholm Kartell
oooh. countless of thingies.

and none of them shine!

Jag hatar frånvaron av Bondage Fairies and Slut girl - The RPG.

Öhm. Eller kanske inte. det skulle ju aldrig bli så bra som det borde :gremgrin:

<ul style="list-style-type: disc">[*]Men jag tycker inte heller om böcker som går sönder.[*]Jag tycker inte om fula illustrationer.[*]Jag tycker inte om när man måste köpa tre böcker för att ha grundreglerna.[*]Jag tycker inte om dumma saker i spelvärlden. Saker som inte har någon logisk förklaring, när spelvärdlden försöker vara logisk. (som vissa saker i Hardware2 jag antagligen inte får prata om) [*]Jag tycker inte om när jag måste plugga in regler, jag kommer ändå inte orka göra det och jag somnar bara när jag läser dem. (underskatta in ad&d 2nd eds DMG när du har sovsvårigheter!)[*]Jag tycker inte om hycklerier. Jag gillar spel som tidigt förklarar vad det handlar om och skiter i om du inte tycker om det.[*]Jag hatar orkworld. det sämsta skit som någonsin skrivits.[*]Jag hatar dvärgar. Alltså de korta skäggiga, feta och öldrickande dvärgarna som envisas med att förpesta alldeles för många spel. Särskilt om det dessutom finns feta hober i samma spil. USCH![*]Jag hatar bristen av planescape med ett regelsystem jag orkar med.[*]Jag hatar den totala frånvaron av sidor jag har skrivit till mitt egna spel.[*]jag hatar jag inte har tid att spela.[*]Jag hatar att Dave Allsop skrev SLA Industries före jag gjorde det.[*]Jag hatar att Steamlogic skrev MD före jag gjorde det[*]Jag hatar att rollspelare gnäller så jävla mycket[*]Jag hatar när folk försöker lyfta fram sitt egna favoritspel och inte kommer på vettigare sätt att göra det än att dra upp dåliga saker om andra spel.[*]Jag hatar att det gör ont att sova i våffeljärn.[*]Jag hatar mig själv för att jag verkligen skrev det där. och nu kommer jag inte på fler saker att ta upp.
[/list]

chrull

Troberg

Sinister eater
Förbehållslöst medhåll

Vi är kapabla att skilja på spel och verklighet. Face it, utopia är ingen plats för spänning och äventyr. Rollspel går inte ut på att bygga idealsamhällen, de går ut på att skapa en värld som är spännande att spela i. Det innebär att det kommer att finnas våld, illdåd, kvinnliga bröstvårtor, underliga politiska och religiösa kulter, ojämlikhet (mellan kön, klasser, raser, nationaliteter och så vidare), hemskheter och hjältedåd.

Jag kan inte förstå varför det skulle vara så förbaskat svårt att tolerera.

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Upplys mig någon..

Vem är det?

Skönhetsexpert och krönikör på Expressen? Aftonbladet? Vem vet? I samband med den första Sagan om Ringen-filmen fick hon den lysande idén att skriva en krönika om sitt eget personliga förakt mot fantasykulturen och allt relaterat (från Star Trek till rollspel) där hon förbehållslöst öste galla över allt som kom i hennes väg utan några verkliga argument och på så vis att det framstod tydligt att det rörde sig om personliga åsikter men som hon ändå ville ge ett sken av allmän relevans.

Mer eller mindre.

Mouja

Hero
Re: Journalister/Reportrar

"Någonstan där gick min allmänna avsky mot journalister över till rödglödgat hat."

Jag håller med om att alla journalister gör allting större och värre än vad det är, speciellt(?) då det är rollspel med i bilden. Med sedan säljer ju ett rollspelsrelaterat styckmord bättre än att t.ex "Farbror Greta har bytt kön - igen"...

"(jag måste tillägga: jag hatar inte fanatiker, jag tycker bara synd om dem - inkl. EON-spelare )"

Tack då... och nej, jag är ingen kristen fanatiker...

"Det FINNS bra reportage om rollspel, men var dyker de upp?"

De finns bara i Mordor, där journalister skriver det de blir tillsagda och mörkret fräter bort nyhetsblaskor så att läsarna inte kan se texten.

Legioth

Swordsman
Sök och du skall finna!

gick det till då Susanne Ljung fick den tveklösa äran att omnämnas på detta ädla forum!

Tyvär verkar inte hennes alster finnas kvar på Expressen, men du ser nog ändå vart det verkar leda...

Om du är intresserad av senare trådar om henne kan du ju söka själv...

Legioth

Swordsman
Nytt hatobjekt!

Du har ju missat den senaste trenden på forumet; man ska digga MC och Chronicles nuförtiden.
Ja usch dessa trender! Måste man tycka som alla andra? Måste jag tycka om MC och storytelling och tärningskast och D&D och friform och d20 och Eon och Krille och kobolder och Västmark och Rising och DoD bara för att alla andra påstår att de gör det?

chrull

Stockholm Kartell
inte då. läs igen...[NT]

NT = No Text (Ingen text)

Mouja

Hero
Den som söker, har finnar.

Efter att ha maskat igenom tråden smått har jag kommit fram till en sak: Hon verkar inte vara en speciellt trevlig individ gentemot oss rollspelare.

Jag kunde inte läsa artikeln själv, men fick lite feedback.

anth

Vetefan
Systemet är väl rätt lätt. Det är avsaknaden av system (dvs allt korslänkat jockel och femtielva fötter, abilities och skills) som jag har problem med.
Som jag sa så har inte jag några problem, men jag är fullt medveten om att andra inte har lika positiv syn.
(det jag tycker sämst om är själva level-systemet, skulle helst vilja ha ett omvänt förhållande - när man är tillräckligt skicklig går man upp en nivå, inte tvärtom som det är nu)
Så jag tänkte be om en sak som jag antagligen kommer ångra resten av min tid här på forumet:
Kan du specificera några av de problemen du ser med d20?
(Du behöver inte ta allt, bara ett par smakprov, har du någon länk till äldre trådar som tar upp ämnet får du gärna ta med dem också.

Jag ser ingen större skillnad på ett papper bland 160 andra papper, och ett papper bland alla ens äventyrsanteckningar. Papper som papper, liksom.
Gör inte jag heller, men för mig så rör det sig inte om ett A4 bland 160 andra, utan snarare ett par rader text blad ett dussin papper.
(när jag säger att jag inte har problem med reglerna till d20 så skämtar jag inte)

Problemet med att ha rätt är att det innebär att någon annan har fel. Om någon har fel så blir han ofta rätt sur. Så därför säger jag istället "'Do what thou wilt' shall be the whole of the law!" samt "kunden är gud!"
Frihet och servicekänsla - det finns inget bättre i rollspel. Inte ens absolut spelledarmakt.
Instämmer.
Men jämför med en fotbollsmatch: även en bra domare kan ha fel ibland, om spelarna kan påvisa att det är uppenbart fel så kan domaren ändra sig - men oftast så låter spelarna det bero eftersom spelavbrottet sällan uppväger fördelen att spelarna till slut får rätt.

Om mina spelare inte kan övertyga mig på en gång att jag har fel så är det överspelat.
Vilket inte hindrar att vi efter spelsessionen kan gå igenom reglerna - och om jag har haft fel så kan jag erkänna det utan att känna någon prestige-förlust.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Alla som bara snackar...

...och inte levererar.

Det gäller såväl företag som personer. Om man kan göra något som är bättre än alla andra ska man göra det, inte snacka om att göra det.

Det är det jag retar mig på mest av allt. Snack, särskilt i formen "det där spelet suger, jag kunde gjort bättre själv på en vecka".

Och sen har jag inte mycket till övers för folk som hatar ett spelsystem eller en spelstil och känner att de vid varje tänkbart och otänkbart tillfälle måste berätta det för alla i hela världen. Särskilt för dem som gillar spelsystemet eller spelstilen ifråga.

Men det är väl typ det.

M.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Re: Rollspelare

"Men vaddå? Du menar alltså att Piff&Puff har rätt?"

Nej det gör jag inte. Jag menar dock att rollspelare i gemen oftast svarade på deras kritik väldigt osakligt med briljanta argument i stil med "Ni är puckade ni vet ju int' va ni snackar om jöh".

Sen är det iofs inte unikt för rollspelare utan är ett karaktärsdrag för folk i ren allmänhet. Men det är fortfarande det mest påfrestande i hela hobbyn IMO. Folket.

/Naug, dysantrop