Nekromanti Vad hittar mina spelare i kloakerna? (WFRP)

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,769
Location
Stockholm
Jag spelleder en WFRP-kampanj. Jag tänkte testa något nytt och använda kloakerna som äventyrsplats.

Vad hittar mina spelare i kloakerna?

- Döda råttor
- Döda råttfångare

..... öööööh ... där tog det slut. Är lite ur form, har inte spellett på länge. Så kanske ni kan hjälpa mig?

/Magnus
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,084
Location
Ereb Altor
- Förseglade dvärggångar (alla ver ju att det var dvärgarna som byggde ur-kloakerna, men att de inte längre underhåller dem)
- En halv kanonjär från Nuln. Vad har hänt och hur kom han dit?
- En omärkt grav.
- Ombyggnad. Kloakvakrerna (sewer jacks) har spärrat av ett område.
- Fågelhuvuden. Massor av dem. Strömmen leder bort från adelskvarteren...
- Ett ensamt barn. Katatoniskt.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,739
Location
Helsingborg
Mutanter, Skaven, Kaoskultister, en albinoalligator, Troll, ett tjuvgille, en galen wind of shadow-magiker, en militariserat råttfångargille som har kämpat för länge mot Skaven och blivit en militariserad kult (tänk Apocalypse Now eller kanske Lord of the Flies).
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,601
Location
Ludvika
I en blindgång har en grupp tiggare byggt sig ett litet nattläger. Blindgången kan vara en ofärdig avloppstunnel, resterna av en tunnel som rasat ihop eller så kanske det är en väg som rasat in och tiggarana har grävt undan lite av jorden bakom till en liten grotta.

Tiggarna kan vara aggresiva, misstänksamma, rädda eller rent av välkomnande. De kanske också är något mer än bara tiggare: de kan vara galna, tjuvar, laglösa som gömmer sig från lagen eller kanske rent av vara en groende kaoskult som håller på att falla för Nurgles lömska erbjudanden.

I nattlägret bildar högar av möglande halm, smutsiga trasor och lortiga filtar sovplatser runt en osande eld av trasiga tunnor och torkad hästskit från gatan ovanför över vilka några flottiga råttor håller på att grillas. Eventuell beväpning utgörs av improviserade knivar, gjorda av metalbeslag från vagnar eller tunnbindningar som skrapats mot stengolvet tills de fått en rudimentär egg.

Tiggarna kan sitta inne med information om vad som pågår i kloakerna, eller så kan de ha sätt något medan de var uppe och tiggde på gatan. Kanske gömmer sig den rollpersonerna letar efter bland dem, maskerad till tiggare. Kanske en trollkarl som jagas av en kaoskult för den arcana kunskap han besitter, eller arvingen till den Von Reuterska adelstiteln som gömmer sig för sin farbror som vill mörda honom och ta titeln åt sig själv.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,857
Ett tiggarkollektiv.
Ett lager med stöldgods.
En bild åldring som muttrar "De förstår inte vad de gett sig in på" om och om igen så länge rollpersonerna är i närheten.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,601
Location
Ludvika
En liten grupp goblins håller till i lite avlägsna tunnlar. De har byggt rangliga gångbroar av bråte kors och tvärs över avloppskanalerna och har ett system med rep och nät för att fånga upp och dra upp sånt som kommer flytande med strömmen. Allt de drar upp lagrar de undan i ett sidoutrymme i väntan på att smuggla ut det ur staden, sälja det till mindre nogräknade pantlånare i staden, eller äta upp det. Deras skatthög inkluderar en inte oansenlig mängd döda kroppar dumpats i kloarkerna från gatan ovanför.
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
En hög omärkta vaxförseglade lerkrus, innehåll går mellan lampolja, finsprit, gift och (eventuellt magiska) föremål i vatten.

/Luna Lovegood
 

Jocke

Man med skägg
Joined
19 May 2000
Messages
4,122
Location
Sthlm
En hemlig passage som förbinder några källare. Den passagen används av (1d4) 1. kaoskultister 2. tjuvar 3. adelsmän 4. skaven
Ett stopp. Mängder med slam och annat äckel har proppat igen gången - antingen får spelarna vända om eller börja röja... Kanske bor det nått otrevligt i sörjan?
En annan äventyrargrupp Udda: fientliga Jämt: vänliga
Ett sånt där gigantiskt klot som används för att rensa Paris kloaker. SPRING! http://www.kunaicho.go.jp/okotoba/02...e/figure14.jpg
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,601
Location
Ludvika
En vidunderlig, stönande och grymtande skitgolem kommer vaggande ut ur mörkret mot rollpersonerna. Denna styggelse måste ha skapats av magi som läkt ut från något av magikollegiumena och på något sätt animerat de onämnbarheter som klumpat ihop sig i de dåligt genomsköljda avloppen.

Detta skulle mycket väl kunna vara en stackars stadsvakt som blivit nedslagen av banditer, bunden, försedd med munkavle och sen dumpad i kloakerna. Han har kvicknat till och stapplat runt i de bäcksvarta gångarna i flera timmar, halkat upprepade gånger och är nu vimmelkantig och täckt av ett tjockt lager träck. Han försöker desperat signalera rollpersonerna genom munkavlen, men ser knappt något på grund av all dynga som täcker ansiktet och rinner ner i ögonen på honom.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,421
  • En gammal gubbe sitter under en ställning och frågar om de har en spänn.
  • Någon bor ensam härnere, ett litet rum är fullt av skräp, det luktar illa och uppenbarligen lever personen på råttor. Det är en eremit som ser sig själv som något av en mästerfilosof men avskyr både folk och naturen lika mycket, därför bor hen här nere. Det är 25% chans att filosofen faktiskt är smart på riktigt och inte bara en komplett galning.
  • En igenspikad dörr leder in till ett utrymme som någon använder som lager för kontraband. En stege leder upp till en lucka i taket till butiken som säljer kontrabandet.
  • Kloakbarnen är inte bara läskiga för att de är barn som har bildat ett stam-samhälle i kloakerna under Altdorf, de är läskiga för att de bara består av halflingbarn. Beväpnade med spjut och pilbågar och klädda i trasor och smycken av fiskrens smyger de och spejjar och gör sig redo att slå till mot allt som är längre än 80cm.
  • Ett fint inrett rum döljer en hemlig teater som visar förbjudna pjäser av alviska exilbarder för en överklass som törstar efter svår och vemodig finkultur.
  • Ett lås täckt av svarta fläckar sitter på en dörr, ljud av maskiner kan höras innanför och fräna dofter av kemikalier kan kännas även över stanken från kloaken. Har rollpersonerna snubblat över Charles Dexter Wards förskräckliga laboratorium? Nej, det är värre än så! Innanför dörren finns det hemliga tryckeriet som trycker The Altdorf Truth!
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,617
Location
Klippan
* En stor vacker väggmålning som en gång i månaden blir belyst av månen på ett sådant sätt att man får en poäng insanity av att se den.
* Något har slagit genom taket, fortsatt genom golvet och dragit med sig en massa bråte på vägen. Tittar man ner ser man att hålet bara fortsätter och fortsätter. Långt därnere syns en liten grön glöd.
* En okänd kemikalie droppar mystiskt från ett rör över ett välbevarat lik. Det som inte täcks av vätskan är förruttnat. Stark alkohol kanske?
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,150
Location
Tindalos
Död uppsvälld älg. (Sanningen överträffar myten/sagan i detta fallet...)
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,769
Location
Stockholm
Ni är så jävla bäst! Vornheim-vibbar från några, WFRP-vibbar från många, och Cthulhu från resten! Perfekt!

/Magnus
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,421
Eftersom Magnus fyller år idag (GRATTIS HURRA!) så tycker jag att vi slänger på lite mer i den här tråden!
  • Spöken av dränkta kattungar och andra husdjur har samlats vid en korsning. Eventuellt beter de sig bara som kattungar. Eventuellt är de organiserade.
  • En grupp äventyrare är här för att ta reda på varför det hörs spöklika jamanden från brunnarna på nätterna. Waldemar Stumpfnase är en krigare som precis har fått ena stöveln fylld av kloak"vatten" och är på dåligt humör. Tjuven Ute Käutner är mycket road av Waldemars olycka och mobbar honom dessutom för att han tyckte att Zweihändern var ett vettigt vapen att plocka med sig ner i trånga gångar, hon har lånat honom en av sina långa dolkar. Jägaren Jannick Welcker vill bara åka hem, han tycker att de kan ljuga ihop någon förklaring och hoppas på att få betalt, precis som de gjorde förra gången. Sabina Heerwagen har nyss plockat upp en märklig sten med någon runa på som hon är helt övertygad kan ha magiska krafter, hon tänker behålla den för sig själv.
  • Liken av 5 gilles-tjuvar. Är man klipsk kan man upptäcka att de troligen dödats i ett bakhåll, är man uppmärksam ser man också de två blodspåren som leder från platsen, det ena till en av lönnmördargillets hemliga baser, det andra till tjuvgillets håla. I bägge finns nu sårade mördare.
  • Jävligt stora och märkligt intelligenta råttor. Minst en av dem är albino, en annan är askgrå och ännu större.
  • Liket av Alicia Greenhand, en halvlingskvinna som försvann för en vecka sedan. Hon har mördats av sin älskarinna och Else von Vogt och på liket kan man hitta en näsduk med EvVs initialer och vapenmärke. Else har av skuld och sorg hängt sig, men hennes bror Erik von Vogt håller snart i en stor fest...
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,084
Location
Ereb Altor
Följer man strömmen till ett av alla de galler som vetter ut mot floden brukar man alltid kunna hitta en del intressanta fynd. Slå 1D10:
  1. Ett hatt. Oerhört dyr sak. Det är uppenbarligen en av hattmakare Bruchwalds kreationer, och initialerna M.S är broderade i silkestråd på huvudbonadens insida. Kan säkert bli hittelön för det!
  2. En död hund. Vid första anblicken är det bara ett äckligt kadaver, men snart ser man att det inte är någon vanlig hund. Den har fem ben. Vovven är en sylvansk vallhund, en ganska ovanlig ras och såvitt ni vet finns det bara en man i staden som äger en sådan...
  3. Gallret är uppbrutet. Precis utanför ligger en förtöjd roddbåt. Den eller de som använder kloaken är här inne någonstans...
  4. Tomt, den här gången fanns det inget kul här.
  5. Tomt, den här gången fanns det inget kul här. Vad värre är, vattnet i floden utanför börjar plötsligt stiga. Snabbt.
  6. Tomt. Bakom er hör ni ett ljud som växer i styrka. Råttor. De är många och de är på väg mot er! När de kommer fram dyker de snabbt ner i floden. De måste fly från något som är större och farligare än er...
  7. En liten flaska guppar uppochner i kloakvattnet. Den innehåller en grön, lätt självlysande vätska. "Mot tandvärk" står det på en vattenskadad etikett.
  8. Inristat i väggen precis vid gallret står det. "Beatrice, om du läser det här så förlåter jag dig. Kom tillbaka. Det finns hjälp att få!"
  9. Ett får. Dött.
  10. En häxjägare står böjd över något. Ni kan inte se vad och han har ryggen mot er. Han tycks inte ha hört er än.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,601
Location
Ludvika
Hipp, hipp hurra!

När rollpersonerna plaskar fram i sörjan hör de svagt ljudet av en marschorkester komma emot dem. Det plingas från klockor och bankas på trummor och skakas på symbaler. Medan de kliar sig i huvudet och undrar om det kommer från gatan oavför dem ser några av dem en procession av möss iförda uniformer och spelandes på små miniatyrinstrument. De kommer marschernade tre och tre i en lång rad längst en liten kant utmed väggen. De går perfekt i takt och spelar en enkel melodi. Om ingen av rollpersonerna gör något försvinner de snart bort i gången.

När rollpersonerna kommer upp nästa gång får de höra att mäster Waldemars dresserade cirkusmöss har rymt bara två dagar innan hans stora framträdande i palatset och en riktig saftig belöning är utlyst till den som kan få fatt på dem innan uppträdandet.
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,251
För en sådär tio år sedan var det populärt bland rka barn att ha sin egen skink-unge från Lustria, men när skinkanrna växte upp och började bli tråkiga så spolade man ned dem i latrinen, nu finns det en hel kolloni med albino-skinks som hemmsöker kloaken och äter skavens.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,769
Location
Stockholm
Okej, jag har fått så mycket bra input, så jag vet nästan inte vad jag ska göra med allt. Vissa är fantastiska (en orkester med möss) men vet inte hur jag får in det ... men med vissa variationer kan det funka!

Några som jag snor och gör om:
  • Dingelingeling - någon har bundit små pinglor runt halsen på det som verkar vara slumpmässiga råttor. Det rollpersonerna hör av och till är det skumma pinglandet i väggarna. Vad är det som pågår?
  • Albino-skinks - snor rakt av.
  • En hatt - den snor jag rakt av.
  • Död hund - asbra!
  • Förseglade dvärggångar
  • En omärkt grav.
  • Fågelhuvuden. Massor av dem. Strömmen leder bort från adelskvarteren... (denna passar dessutom asbra med min kampanjplot)
  • En eller flera albinoalligatorer
  • Ett militariserat råttfångargille som har kämpat för länge mot Skaven och blivit en militariserad kult
  • Tiggarnas hem i blindgången
  • Ett lager med stöldgods
  • En åldring som muttrar "De förstår inte vad de gett sig in på" om och om igen så länge rollpersonerna är i närheten. (Kanske en gammal veteran som egentligen har en massa info om kloakerna.)
  • Goblins under Altdorf. Den ska jag utveckla, och ge dem en liten marknad under Altdorf. Lite Neverwhere över det tänkte jag.
  • En hög omärkta vaxförseglade lerkrus, innehåll går mellan lampolja, finsprit, gift och (eventuellt magiska) föremål i vatten. (med betoning på "omärkta")
  • En hemlig passage som förbinder några källare. Den passagen används av (1d4) 1. kaoskultister 2. tjuvar 3. adelsmän 4. skaven. (hemliga passager FTW!)
  • En stor vacker väggmålning som en gång i månaden blir belyst av månen på ett sådant sätt att man får en poäng insanity av att se den.
  • En okänd kemikalie droppar mystiskt från ett rör över ett välbevarat lik. Det som inte täcks av vätskan är förruttnat. Stark alkohol kanske?
  • En död älg ... det kommer att förbrylla spelarna.
Och så får jag kolla på chrulls grejer separat.

Tack allihopa!

/Magnus
 
Top