Efter att ha förvirrats bortom rimlighetens gräns av S&S-rollspelstråden inser jag att jag uppenbarligen inte delar bild av S&S-genren med ett flertal andra som likt jag själv antagligen anser sig vara fans av S&S. Att Conan är startpunkten för S&S är givet, eftersom det var det exempel som Moorcock sökte genrebeteckning för när termen myntades. Eftersom Moorcock och Leiber var centrala i begreppets etablering får man också anta att åtminstone delar av deras verk är S&S, t.ex. räknas väl i synnerhet Elric och Fafhrd + Grey Mouser till genren. Men sen då?
Wikipedia listar delar av CAS material, givetvis de Camp, Thieve's World och CL Moore; själv vill jag (och flera andra på interwebs) inkludera Vance. Jag skulle, trots att det i någon mån är ganska världsomvälvande händelser i slutändan, faktiskt inte hata att nämna t.ex. Mistborn som om inte S&S så åtminstone S&S-nära.
Typiska drag för genren är, enligt wikipedia igen, svärdssvingande hjältar i våldsamt konflikt, med inslag av romans, övernaturligheter och magi. Typiskt är också att det sällan är världen som står på spel (jfr Tolkien, Wheel of Time, et al), utan att det oftast rör sig om konflikter där enskilda personers ve och väl står i centrum.
Drag som jag personligen inte håller med om, men som tagits upp i S&S-rollspelstråden är t.ex. att huvudpersonen inte är magikunnig utan att magi på något vis är främmande, att människokulturer står i centrum snarare än Tolkienesque "raser", att fokus är på enskilda personer och inte t.ex. äventyrargäng samt att huvupersonerna inte gör någon typ av hjälteresa utan är kompetenta övermänniskor redan från start.
Har jag missat några drag som är typiska för S&S? Vilka författare eller verk saknas i listan? Finns det några drag beskrivna ovan ni tycker är tokiga?
Wikipedia listar delar av CAS material, givetvis de Camp, Thieve's World och CL Moore; själv vill jag (och flera andra på interwebs) inkludera Vance. Jag skulle, trots att det i någon mån är ganska världsomvälvande händelser i slutändan, faktiskt inte hata att nämna t.ex. Mistborn som om inte S&S så åtminstone S&S-nära.
Typiska drag för genren är, enligt wikipedia igen, svärdssvingande hjältar i våldsamt konflikt, med inslag av romans, övernaturligheter och magi. Typiskt är också att det sällan är världen som står på spel (jfr Tolkien, Wheel of Time, et al), utan att det oftast rör sig om konflikter där enskilda personers ve och väl står i centrum.
Drag som jag personligen inte håller med om, men som tagits upp i S&S-rollspelstråden är t.ex. att huvudpersonen inte är magikunnig utan att magi på något vis är främmande, att människokulturer står i centrum snarare än Tolkienesque "raser", att fokus är på enskilda personer och inte t.ex. äventyrargäng samt att huvupersonerna inte gör någon typ av hjälteresa utan är kompetenta övermänniskor redan från start.
Har jag missat några drag som är typiska för S&S? Vilka författare eller verk saknas i listan? Finns det några drag beskrivna ovan ni tycker är tokiga?