Khan
Kondottiär
Baserat på en intressant diskussion i en annan tråd (den här) har jag funderat på vad jag lärt mig under mina år som rollspelare. Mycket hade jag gärna hört och lärt mig långt tidigare. Så här kommer en liten lista på tips och tricks för spelare och spelledare. Fyll gärna på med era egna erfarenheter och vad du lärt dig under åren. För min egen del blev det både högt och lågt, ingen prestige.
- Det är okej att inte gilla att plugga regler och att lära sig regelsystem, opta och härja.
- Allt behöver inte handla om våld. Alldeles för många av mina tidiga spelmöten handlade om att slå ihjäl någon, och alla hinder på vägen som kunde lösas med våld löstes med våld. Ofta är det långt mycket intressantare med att inte ha våld med på bordet. Eller åtminstone som allra sista utväg
- Ta en kort paus någon gång i timmen, eller däromkring. Fem minuter per timme är rätt lagom. Det är helt okej, och gör spelmöten bättre nitton gånger av tjugo.
- Håll upp tempot när det behövs. Att hitta rätt pacing är svårt, men att bara låta tiden gå för att spelarna inte gör rätt sak dödar både inlevelse och upplevelse.
- Låt misslyckanden bygga framåt. Fail Forward är bland det viktigaste jag lärt mig under de senaste fem årens rollspelande.
- Alla gillar inte allt. Det är inte en bra idé att klämma ihop något för alla i en kampanj - i en spelgrupp på fem innebär det att en person bara kommer gilla 20% av kampanjen med lite otur. Bättre att bygga kortare kampanjer med stor variation i så fall.
- Prata med varandra om vad ni vill ha ut av rollspelet. Prata ofta, mycket och öppet.
- Testa att både spela med och spelleda andra grupper. Inget har utvecklat min spelstil så mycket som att spelleda på konvent.
- Bygg inte rollpersoner baserade på Keith Moons liv och person.