Nekromanti Vad jag har hört om DnD Next

anth

Vetefan
Min fru var hos frisören när hon fick höra att man nu tagit tag i den här frågan om dvärgkvinnor och skägg.
När man tänker efter så är det egentligen en ren diskrimineringsfråga: givetvis ska ALLA få ha skägg - oavsett kön eller ras. Äntligen har WotC satt ner foten i jämställdhetsdebatten!

Tänk er en nätt alvkvinna med ett stort ovårdat helskägg, eller varför inte en liten gnomkvinna med ett välansat pipskägg under sin gigantiska portvinsnäsa.
Visst kittlar det fantasin och öppnar upp nya vägar för helt nya karaktärskoncept?

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
anth said:
Tänk er en nätt alvkvinna med ett stort ovårdat helskägg, eller varför inte en liten gnomkvinna med ett välansat pipskägg under sin gigantiska portvinsnäsa.
Visst kittlar det fantasin och öppnar upp nya vägar för helt nya karaktärskoncept?
Ja, det var baske mig på tiden! Jag ska lätt spela en pipskäggad portvinsnäst gnombard vid namn Penelope.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
När jag var nere på stans Warhammerbutik fick jag höra från tjejen i kassan att det nog kommer bli som förr i tiden att Games Workshop gör en europeisk/brittisk version med sina egna tecknare. Eventuellt med Zak S (!) som art director!

Hon hade hört att det kommer vara lite textmässiga skillnader mellan versionerna också. Wizards lär visst vara trötta på att höra européer säga fel på ”drow” hela tiden, så GW-versionen kommer ha med en faktaruta som påpekar att ”drow” rimmar på ”cow”.

anth

Vetefan
När jag var förbi fängelset för...

Äh skit i varför. I alla fall hörde jag att WotC ska starta ett helt ny produkt i samband med DnD Next-lanseringen - rollspelstatueringar!

Jag kan dessutom lugna alla föräldrar med att samtliga tatueringar kommer att ha 2 års garanti - vilket kommer att kännas betryggande i dessa tider då ungarna köper saker och rollspel som hinner bli omoderna innan nästa barnbidrag kommer.

anth

Vetefan
Jag var inne på den kände OSG-bloggaren Gnomgardias sida och han var helt lyrisk.
På samma sätt som man tagit bort siffrorna och kallar DnD5 för DnD next, kommer man göra med alla böcker.
PHB1, PHB2, PHB3 ,PHB4 och BHB5 kommer att heta Players Handbook Basic, Players Handbook Expert, Players Handbook Companion, Players Handbook Master och Players Handbook Immortal.

Och vi kan redan nu avslöja vad de olika böckerna kommer att innehålla och det är "exciting" som jänkarna säger.

I Basic kommer det att vara klassisk DnD precis så som ALLA spelare vill ha den.

I Expert kommer man att skrota klasskonceptet. Istället får man character points när man går upp i level som man kan köpa olika skills, feats och class powers för. Man kommer även införa något som kallas disadvantages eller flaws som kommer att ge rollpersonerna ännu mer character points. Ni inser säkert att detta löser problemet med multi-classing en gång för alla.

I Companion kommer man att byta ut alla d20-slag mot d%, vilket gör att de som tycker om karaktärspillande kommer att få oanade möjligheter. Vid contest och opposed rolls kommer man även att införa något som heter resistance table - vilket bl.a. kommer att göra strider ännu mer spännande.

I Master kommer man att dubbla antalet abilities och det kommer nya regler för hur man kan öka sina ability scores: förenklat kan man säga att de värden man börjar med kallas temporary och sedan får man development points när man går upp i level som kan användas för att förbättra sina grundegenskaper.
Sedan kommer de även införa nya regler för critical hits: slår man en naturlig 20 (eller 96-00 om man bytt till % enligt Companion-reglerna) får man slå om på en open-ended tabell där det kan hända massor med roliga saker. Givetvis kommer det att finnas open-ended tabeller för fummel också när man slår natural 1.
Och det bästa av allt: det kommer att finnas OLIKA open-ended tabeller för samtliga vapen OCH spells!

I Immortal kommer ett helt tärningslöst system där man använder sten-sax-påse. För de avancerade kommer det att finnas regler för att använda båda händerna samtidigt. Och de riktigt avancerade kommer att kunna använda fötterna.
Grundkonceptet i spelet blir att man ska rollspela den ångest som man känner när man inser att man inte är dödlig längre utan att man ska leva i evighet.

Behöver jag säga att att OSG-bloggarna kokar av upphetsning inför detta?
Det är nästan som man kan känna lukten när de skiter i byxorna av förväntan.

Rickard

Urverk speldesign
Snackade igår med ett par rollspelare över Skype och naturligtvis gled vi in på D&D Next. Jag undrar om det någonsin går att undvika? :gremsmile:

Där berättade den polska kvinnan Adelajda, som är med i speltestningen, att de körde en skill challenge förra helgen. För det första är skills ännu färre än D&D4 men där spelarna får välja en inriktning för hur de löser problemet. Skills är mer mentala tillstånd och inriktningarna är de gamla färdigheterna. Hon pratade någonting om sfärer för skills, men jag hängde inte riktigt med på det.

Det som var annorlunda var att skill challenges inte var bundna till bara en encounter, utan kunde sträcka sig över ett längre tidsspann. Det kunde vara en resa någonstans, en veckas äventyrande i en stad eller så kunde det vara en skill challenge förekomma under exempelvis tre strider.

Spelledaren ska tänka på om slaget är värt att få XP för, annars kommer slaget att lyckas ändå - här är Take 10-regeln inblandad i en liten annorlunda variant. Det som är intressant är att varje färdighet har en slumptabell som spelledaren ska använda sig av för att skapa konsekvenser. Det här kan kännas väldigt mycket, men kom ihåg att det är ännu färre skills nu. Ju sämre färdigheten passar in i området, desto värre konsekvens. Det var någonting med de där sfärerna som spelade in. Hon talade om att det var en tabell där det var femton resultat och att man slog 1d10. Om skillen passade dåligt in så gav spelledaren +3 på konsekvensen om spelaren misslyckades med slaget. Om skillen var i motsatt sfär eller något så gav spelledaren +5 istället om slaget misslyckades. Detta istället för att höja DC.

/Han som funderar på om man kan få in alla tabeller på 1 A4-sida eller hur WotC hade tänkt att lösa det

Sapient

Swashbuckler
Han said:
/Han som funderar på om man kan få in alla tabeller på 1 A4-sida eller hur WotC hade tänkt att lösa det
Det där hörde jag svaret på idag!

D&D Next kommer inte att ges ut som "böcker". Istället kommer de att publiceras framför allt som en ständigt pågående serie podcasts, där designgänget sitter och spånar nya regler i en aldrig sinande ström.

Målet är att man aldrig någonsin ska behöva ge ut en "ny version", utan reglerna förändras liksom organiskt, hela tiden! Gå på toa och när du kommer tillbaka gäller nya regler.

Hasbros intäktskälla kommer att vara att podcastsen sänds i ett speciellt format, som gör att den som inte betalar för ljudet uppspelat i 75% hastighet. (Alla låter som James Earl Jones...) Bara om man pröjsar, får man tillgång till full hastighet.

Xyas

Swashbuckler
anth said:
givetvis ska ALLA få ha skägg - oavsett kön eller ras. Äntligen har WotC satt ner foten i jämställdhetsdebatten!
Jag läste på aftonbladets kommentatorsfält att ursprungligen var tanken att alla rollpersoner skulle var helt modulära. Skägg, bröst, alvöron, large/small, tiefling-horn, hudfärg, you name it. Allt skulle kunna väljas till ens rollperson utan att påverka dess stats.

Det hela utmynnade i ett flame-war där ena sidan påstod att den här tanken övergivits för att den var alldeles för pk, och andra sidan hävdade att den fortfarande fanns med i planeringen bakom kulisserna för att WotC skulle kunna skryta med hur progressiva de är. Så vad som stämmer vet jag inte.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Det var märkligt, en av Jack Vegas-gubbarna nere på Gallia sa att WotC tänkte rikta in sig på My Little Pony- och Homestuck-fandom och göra pegaser, enhörningar och troll till spelarraser. Men det kanske går att kombinera?

Ögat

Hero
På samma sätt som man tagit bort siffrorna och kallar DnD5 för DnD next, kommer man göra med alla böcker.
PHB1, PHB2, PHB3 ,PHB4 och BHB5 kommer att heta Players Handbook Basic, Players Handbook Expert, Players Handbook Companion, Players Handbook Master och Players Handbook Immortal.
Jag har hört något liknande, fast att PHB5 ska heta Handbook Next...

G

Guest

Guest
Ja, precis - jag har hört ungefär samma historia från en snubbe jag sög av i korsningen Bondegatan-Borgmästargatan. Han sa dock, något otydligt, att man även kommer ensa produktlinjerna Magic the Gathering och D&D. Du kommer alltså kunna använda dina boosters till MtG i D&D-kampanjer. Faktum är att jag uppfattade det lite som att det nästintill kommer vara ett krav. Jag fick vibbar av sådana där MMORPG som är free-to-play men för att faktiskt kunna göra något vettigt så måste man pröjsa 90 spänn i månaden.
Måste säga att jag är lite skeptisk...