Re: Whats in a scare?
Jag vet... jag har funderat en del på detta med. Skräcken i UA är som tidigare nämnt mer inriktat på det "mänskliga"... ren och skär ondska som kommer från folk som dig och mig. Bara genom detta första steg försvinnner något av det okända; vi vet att killen i fråga är en människa och tänker som du och jag, oavsett hur många konstiga magiska effekter han kan få till mot oss. Jämför med Cth'ghurgi'kackalorum'eh, som vi skymtar en tentakel av då och då när denna äter upp någon av våra polare... vad vill den, varifrån kommer den, och framförallt... vad är den för något? Jag tillhör en av de som blev halvt dödsförklarade av att se Blair Witch... 8)
Jag är visserligen fullkomligt övertygad om att det går nedrans bra att skrämma folk halvt från vettet i UA också. Det rör sig snarare om en viss skillnad i typen av skräck. Den typen av skräck som CoC förmedlar på ett sånt kul sätt bygger, som vi alla har påpekat någon gång, mycket på rädslan för (som Lovecraft skulle ha uttryckt det) Det Onämnbara. Skräcken som man bör använda mer i UA handlar snarare om att komma åt RP'na på en rent psykologisk nivå, vilket UA's Sanity-system visar med all önskvärd tydlighet. Faktiskt kan man lära sig mycket om skillnaden mellan spelen genom att titta på respektive lirs sanity-system. Beträffande huruvida man måste hota någon med något ännu mäktigare för att skrämma denne så är detta synnerligen enkelt att göra i UA, tro mig. Sättet som världen är sammansatt på innebär att det alltid finns ett okänt ockult element med någonstans, vilket bevarar skräckstämningen på flera sätt.
Jag håller däremot verkligen inte med om att det Okända försvinner så fort man _fattar_ hur elakt hotet är. För att du skall få spelaren att inse hur mäktigt det nya hotet är behöver du ju inte precis berätta allt som har med det att göra. Det räcker med att beskriva något som det har gjort, eller hur det reagerar mot något som spelaren vet är synnerligen kraftfullt. Filmer, böcker och rollspel vimmlar av exempel på den här tekniken, utan att för den sakens skull ta bort skräcken. Tvärtom!
-Gaxar, "Åh nej, inte en till Namnlös Okänd Fasa..."