Vad kallas det här designtänket?

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,620
Location
Malmö
I grunden tänker jag på det här:
https://thealexandrian.net/wordpress/4147/roleplaying-games/dont-prep-plots
Fokus verkar överlag vara på att spendera mindre tid på att förbereda handling och mer på platser, personer, o s v. Möjligen med insikten att, speciellt med äventyr skrivna för andra, handlingsförlopp kommer i regel tvinga fram att SL antingen förkastar handlingen (och har slösat tid på prepp) eller tvingar RP att följa den.

Jag ser inte "SLP har planer" som motsatt det här, men en vanlig variant verkar vara mer åt hexkräl och dungeons där vad som kan hända ofta är isolerat till platsen.
ah...
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,570
Location
Slätta
Öppna. Flerval är fotfarande "prepping plots". Att bestämma händelsekedjor är också inte vad man gör här - och ärligt talat så är det ganska slösaktigt sätt att förbereda: spelledare kan hantera att fylla i sånt bättre i spel än ett flödesschema.
Okej, coolt. Men situationen har aktörer med agendor tänker jag? Annars känns situationen lite poänglös tänker jag? Inget står på spel eller kan påverkas? Hur skall jag som spelare ”väga” situationen?
 
Top