Nekromanti Vad kan vi enas om i rollsplsväg ??

Nightowl

Champion
Fast jag tycker det finns en massa andra saker som alla rollspelare kan enas om, också. Eller vad sägs om:

1. Alla magicspelare luktar illa.
Helt sannt och visst. Dessutom vet ju alla att nedgången på rollspelsmarknaden helt beror på samlarkortspelen, så att hata alla Magic-spelare blir ju så rätt.

2. Fantasytecknaren Boris Vallejo och hans fru Doris; de har två helroliga namn. Boris och Doris, liksom.
Påminner mig om revyartisten Emil Norlander, som döpte sina tvillingsöner till Tore och Nore, så att namnen skulle rimma.

3. Man ska vara misstänksam mot killar som har avatarer med sig själva i bar överkropp.
Själv brukar jag sända inbjudningar till dem om att cybra. Jag har en ny jättehäftig grej där jag är en räv och min partner är en höna, och när jag plundrar hönsgården erbjuder hon mig sex för att slippa bli ihjälbiten... har inte hittat några snygga killar som är bra på att kackla än, dock.

4. Salta pinnar är fanimej inget bra rollspelssnacks, även om man slipper bli särskilt flottig om fingrarna av det.
Friformarjävel! Vi RIKTIGA rollspelare som använder tärningar som Gud avsåg dem behöver våra fingrar kliniskt smetfria! DÖ!

5. Sverok's forum suger.
Om man slår upp ordet "suger" i Wikipedia är det en länk till Sveroks forum. Och om man spelar the Power of Suck i Nobilis får man automatiskt makt över all som postar där.

6. Snubbar som enbart deltar i forumsdiskussioner genom att säga "det där har jag skrivit om på min blogg" och posta en länk, de suger också.
Ganska bra, till och med. Fast jag har fortfarande inte hittat någon som kan kackla...

7. Slår man en tärning så att den landar på högkant, då är det okej att peka och säga "åh, titta!" med gäll röst som om något viktigt hade hänt.
Fast inte om man spelar med Jean Grey eller Uri Geller.

8. För alla spelledare gäller det att åtminstone en sorts personlighetstyper inte kan gestaltas utan att det blir skrattretande dåligt.
Om inte annat kan de inte spela hönor...

9. De motiv som hamnar på spelledarskärmar är alltid rätt tacky.
Vi inom den stora Konspirationen har tillsatt en kommité för att försäkra oss om saken, för det finns människor man måste hålla sysselsatta, annars vet man aldrig vad de tar sig för.

10. Riktigt stereotypa muskelvarelser gestaltas bara av riktigt feta/spinkiga killar.
Det spelar ingen roll när man cybrar, då slipper jag ju se dom.

Erik

walium

Ganska töntig, faktiskt
Inget

I alla fall inget utöver rena självklarheter som att vi alla tycker om att utöva det. Lyckligtvis så är klyftorna inte så stora som den här diskussionen ger vid handen och än mindre skulle de vara om man faktiskt samlade folk i olika spelagrupper för att spela snarare än snacka om rollspel.

Men alltså mycket snack och lite verkstad gäller för internet och alla diskussionsfora. :gremsmile:

Feliath

Swashbuckler
Re: Fiktionslek om det kuliga och befrielsen

Nej. Det är att säga att rött inte är samma färg som grönt. Rött och grönt är olika färger, och "givande" och "underhållande" är två skilda saker.

Men så är jag något av en kulturelitist också.
Så...ditt argument är »Jag anser att du har fel, för jag är en idiot«? Yeah, okej, när det kommer från dig borde jag ju knappast vara förvånad.

Givande är hur som helst exakt samma sak som underhållande; det är bara ett annat ord som används av folk som antingen inte vet bättre eller som själva vill verka bättre.

/Feliath — Endut! Hoch hech!

Feliath

Swashbuckler

Kan den falsifieras?
Det ordet betyder inte vad du verkar tro att det betyder.
I övrigt: det tycks ändå bara vara du som tror att du har ett vettigt argument där (och jag är fortfarande rätt övertygad om att du bara låtsas själv), så jag klarar mig nog utan både fortsättning och ny kostym. Jag hänger inte på det här forumet för att roa dig med att argumentera mot konstrukter du vet är felaktiga.

Well, Fiktionslek har givit ett svar där han utgått från vad ordet "kul" faktiskt betyder i verkligheten, medan du utgått från ordets urvattnade och allomfattande betydelse inom kramkalasmaffian på wrnu
1) Jag har bara utgått från mitt eget vett; det finns ingen jävla kramkalassammansvärjning, och det är en ganska fånig retorisk gimmick.

2) Vem är det som läser som en vindögd kamel, egentligen? Fiktionsleks påstående från början var ju att...äh, vafan. Jag höll på att dra en lång jävla utläggning här, men du behöver den ju inte och knappt någon annan är heller dum nog att tro något så fånigt, vad det verkar, så jag skiter i det här nu. Jag har bättre saker att göra med min tid. Du kan svara om det roar dig, men bry dig inte för min skull, för jag överger tråden nu.

Läs ordentligt nästa gång så ordnar det sig med den saken.
Den kommentaren kan du få igen, det är inte jag som behöver den.

/Feliath — iväg och köpa serier

Troberg

Sinister eater
Jag skulle vilja komplettera med följande:

* Rollspel av typen "Nunna blir påsatt av fem ryska sjömän och en elak sjuksköterska" är en annan sorts rollspel.

4. Salta pinnar är fanimej inget bra rollspelssnacks, även om man slipper bli särskilt flottig om fingrarna av det.
Det är alldeles utmärkt. Billigt, nyttigt, kletfritt och gör så att man blir törstig och kan dricka massor av läskeblask.

5. Sverok's forum suger.
Jo, de borde skaffa sig en bättre moderator. :gremgrin:

7. Slår man en tärning så att den landar på högkant, då är det okej att peka och säga "åh, titta!" med gäll röst som om något viktigt hade hänt.
Nej, det är fjolligt. Om den däremot stannar på en kant så är det dags att reagera enligt ovan.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Det räcker bra så

Jag vill inte se fler kreativa tolkningar av andras åsikter eller någon fortsättning på den här diskussionen.

Troberg

Sinister eater

(Detta inlägg är redan clearat med moderator, så ni behöver inte hobbymoderera)

Givande är hur som helst exakt samma sak som underhållande; det är bara ett annat ord som används av folk som antingen inte vet bättre eller som själva vill verka bättre.
Nja, Borat-filmen kan vara underhållande, men den är knappast givande. En ångestmissil som Schindler's List är givande, men knappast underhållande.

Underhållning handlar om något som strösysselsätter hjärnan för stunden, medan det krävs någon mer bestående och meningsfull effekt för att det ska vara givande. Enligt min ödlemjuka råskit så klart.

Rising

Vila i frid

Det ordet betyder inte vad du verkar tro att det betyder.
Säg det till Karl Popper.

Jag hänger inte på det här forumet för att roa dig med att argumentera mot konstrukter du vet är felaktiga.
Intressant att du inte har ett enda vettigt argument i hela den här tråden, men ändå kallar folk för idioter och använder det fina retoriska greppet "det är så för att jag säger så!".

Du har med andra ord gått och blivit ett troll.

1) Jag har bara utgått från mitt eget vett
Tja, du kanske ska bygga framtida resonemang på mer än så?

Typ; såsom något som finns i verkligheten som gäller för andra än du själv?

Vem är det som läser som en vindögd kamel, egentligen? Fiktionsleks påstående från början var ju att...äh, vafan. Jag höll på att dra en lång jävla utläggning här, men du behöver den ju inte och knappt någon annan är heller dum nog att tro något så fånigt
Jag översätter till svenska; "troll troll troll troll troll troll"... Tråkigt, och inte värdigt dig.

bry dig inte för min skull, för jag överger tråden nu.
Du borde aldrig ha givit dig in i den överhuvudtaget, ety du inte hade något att säga.

Den kommentaren kan du få igen, det är inte jag som behöver den.
Nej, vad du skulle behöva är snarare en moderering.

---

Hoppas du blir på bättre humör när du köpt serierna, för jag tycker mycket bättre om dig när du är på bra humör.

G

Guest

Guest
Jag tror det finns fler än mig som tror på att det går att enas... rent teoretiskt sett, så jag är inte med på det påståendet tyvärr.

Om bara översta delen av inlägget fanns skulle det vara rätt meningslöst men det jag vill peka på är att om man utgår från en fråga som är svår att enas runt så är det mycket svårt om inte nära på omöjligt att enas om något överhuvudtaget.

/Zorbeltuss who thinks reaching a point of agreeing on that humans should probably breathe air for healthbenefits is long gone in this thread, but instead we have a study on point of view which is quite good to have.

Troberg

Sinister eater
Vi kan enas om att vi aldrig kan enas!
Jag tror inte att det är specifikt för rollspel. Generellt så gäller att om man vill ha ett svar så ska man aldrig fråga två experter, och definitivt aldrig två entusiaster.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Slut på det roliga!

Hur många gånger ska vi behöva uppmana er att meddela moderatorerna om misshagliga inlägg istället för att själva gå in och förvärra situationen? Ni två får inte hålla på och bråka i någon del av tråden, så sluta upp med det nu är ni snälla.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Tyvärr, men det finns spelgrupper och system där "improviserande" och "gemensamma" inte är nyckelkomponeter. Likväl så är de rollspel.
Om man inte improviserar - har man då manus? Och är det inte då teater?

Om man inte gör något egemsdnamt - är det då inte bara enskillda personer som var och en sittar och hittar på, helt löskopplat från övriga?

Jag har inte sagt att det där behöver vara "centralt". Jag har sagt, däremot att det där är vad som ingår, den minsta gemensamma nämnaren.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

Nej.
Kolla i en ordbok, kolla upp några konnotationer och associationer till de båda orden - de betyder olika saker.

Man Mountainman

Storsvagåret
Poängen var ju att jag först identifierade en utsaga som var så uppenbar att den borde kunna betraktas som självklart sann, och sedan gav ett exempel på en person som ändå inte höll med om det.

Jag försöker inte försvara det meningsfulla i att påstå att folk spelar rollspel för att ha roligt. Jag försöker bara demonstrera hur svårt det är att hitta ett svar på Kannestens fråga.

/Kalle

Johan K

Gammal & dryg
Sant, så sant..

Vi kan enas om att vi aldrig kan enas!
Well, med tanke på vilket fart den här disskutionen dundrade iväg, så är jag faktsitk beredd på att hålla med dig här. Det är nog ämlans svårt att kunna ena sig, men det vor kul om man kunde ena sig om nått, nån dag. Skulel vara kul att veta vad det kunda vara. Får väll helt enkelt forska vidare på det.. :kaffe:

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Sant, så sant..

Det är nog ämlans svårt att kunna ena sig, men det vor kul om man kunde ena sig om nått, nån dag.
Varför det? Jag tycker att hela frågeställningen känns ganska meningslös.

/Dimfrost

Johan K

Gammal & dryg
Re: Sant, så sant..

Varför det?
Av ren nyfikenhet..
Känns ibland som hobbeyn vårr spretar åt många olika håll. Så därför var jag nyfiken på det hela.
Räcker det som svar ?