Nekromanti Vad kan vi göra för att locka in fler i hobbyn?

Blind Bard

Veteran
Zappelina;n224773 said:
Mitt sätt att få in folk i hobbyn är att prata om den också med folk som inte spelar, bjuda in dem och kanske också (om dom nappar) faktiskt spela.
Det är en sån schysst och "enkel" strategi. Så bra där! Heja dig!

Det är naturligtvis ingen tävling, men jag tror att jag introducerat kanske 15 ungar och åtminstone 8 vuxna sedan 2014. Men DÅ kände jag i princip bara rollspelare som hållit på i evigheter redan.

Men det har kommit flera bra nybörjarspel sedan dess, både för barn och vuxna och det gör det lätt att hitta något som funkar, nästan oavsett.

Good times!

Samarbeta med ungdomsorganisationer. Gör prova på-kvällar.
Utom idrottsföreningar då, de kan ju inte sitta still.

Holymarkus

Veteran
jag kom att tänka på en ung super nörd vid namn Gleb på www.creativeshrimp.com
han är en 3d artist i programmet blender.
både han och hans kolleger är inspirerande duktiga på att göra det coolt att vara nörd.
så borde rollspelare också göra. samla ett gäng av dem bästa och mest karismatiska. filma processen det är att göra en lyckad rollspels kväll eller tillverka saker runt omkring.
men gör det på ett seriöst företagsamt sätt. Det borde vara en skyhög prislapp på en duktig rollspels ledare.
vips så är det coolt att spela rollspel.

Lukas

Mannen i Gult
Jag tror det hade varit bra om hobbyn sågs som farlig och häftig igen.
Så jag tror det hade varit bra om Didi och Björn släppte en uppföljare till sin kända bok.

ceruleanfive

Bläckfisk
Jag är helt sämst på att rekrytera nybörjare – jag är alldeles för elitistisk och vill bara spela med mina erfarna rollspelskamrater.

Med det sagt vill jag slå ett slag för att höra av dig till Studiefrämjandet eller något annat studieförbund. Åtminstone i min region anordnar de regelbundet mindre evenemang för att öka intresset för spelkultur. Man kan även få ekonomiskt stöd, hjälp med lokal och spelmaterial och lokal, särskilt om syftet är att locka in nya intressenter.

2097

deleta mitt konto tack
Blind Bard;n224769 said:
I hur många rollspel kan du spela karaktärer med funktionsnedsättningar? Olika ras? Sexualitet? Gender?
För mig var DnD5 första rollspelet som faktiskt nämnde sådana här saker (med undantag för att alla fortfarande är utan funktionsnedsättning. Till och med om dör och resurrectar, osv).
Ett av dom första ställena där jag såg nåt om bögar, lesbiska och trans var i ett rollspel. GURPS CthulhuPunk. Innan visste jag typ att Karin Boye fanns, det var allt. Och såg henne som nån sorts mystisk och unik varelse. Det fanns liksom inte så mkt annan medierepresentation. Filmen "Pensionat Oskar" typ. Och inte så mkt mer. Men i och med CthulhuPunk, med sitt myller av olika könsuttryck & kärlekar, då var det bara FUCK YEAH såhär kan man leva! Att regeringen i spelet är högerkristen och homofob gör det ju bara ännu mer punk att slåss mot dom. Ner med ProGov och NERCC! Ia ia fthagn!

Och, all eloge till D&D 5e som ju är mitt favoritspel, men måste tillstå att Paizo & Pathfinder har varit ledande när det gäller att ha mycket representation. Om den representationen alltid är så lyckad är en annan femma, men kvantiteten är iaf där. Men det kan man ju säga om 5e också. Texten i PHB om detta kunde gott ha varit lite mer genomtänkt.
PS spoiler för Curse of Strahd:
Att Strahd och Escher är gifta är typ... amazing. Escher blev en jättestor del av vår kampanj och spelarna såg honom som sin största rival till att själva bli Strahds arvtagare och ta över hans makt. Strahds fruar i polyhärket såg dom inte som några större hot, patriarkala som min kära spelargrupp är?. Eller så var det för att dom hade redan fått Ireena på sin sida och tänkte att hon kunde trumpa alla hetero-fruarna men att Escher var ilte ortogonal mot dom. Tyvärr dödade dom Escher innan han hann få sina powers. I slutändan valde dom att döda Strahd, och låta Tatyana & Sergei få styra och så lämnade dom Barovia ist för att ta över det. Så kan det gå!
.

När det gäller funktionsnedsättning så finns det ju, skulle jag säga. Vi har använt järnet ur "Lingering injuries" i DMG. Mina stackars spelare har gått runt enarmade, eller med vanställda ansikten osv osv. Tärningen är grym ibland!
Det hårdaste hittills rent spelmässigt var en inre blödning som tog sin tid att läka.

(Och, igen, återkommer till frågan om representation i sig alltid är så lyckat. Kul som funkis att se att det bara är regelmässigt "negativt", liksom? Ja och/eller dom fick ju ut fördelar av det också, smooth operators som mina spelare är. I form av en massa insp.)

MandaWall

Veteran
Är det inte bra bättre om alla som vill får vara med och rolspelare slutar med att försöka ute sluta folk bara för att de inte röstar på "rätt" parti eller tycker om spel du inte gillar?

Och nåt som jag inte gillar: qvotering. Jag är tjej, jag vill spela rollsspel. Jag vill inte bli med i en grupp bara för att de vill ha fler tjejer så det ser bätre ut, jag vill vara med i spel jag tycker om.

Rangertheman

Myrmidon
Khan;n224712 said:
Ja. Rollspel är roligt. Fler borde ha roligt.
Inget mothugg där :) Det är därför jag lockat in familjen och några vänner i rollspelens underbara värld. Det är roligt för mig att spela tillsammans med dem och de verkar också ha väldigt roligt.

Däremot är jag tveksam till om hobbyn som sådan har något behov av aktiva åtgärder för att locka in fler personer. Jag tror inte det. Den organiska tillväxt som sker när gamla rävar drar med sig familj och vänner i spelandet är förmodligen fullt tillräcklig.

Arfert

Facit
Hur locka in fler? Gör spel som riktar sig till andra målgrupper än de gamla vanliga, och försök marknadsföra dem till nya målgrupper. Som jag försöker med Sword Princess. (Som riktar sig mot manga-cosplay-gänget snarare än traditionella rollspelare, även om de naturligtvis också kan gilla det. SP är ju ett ganska vanligt rollspel, bara för en annan målgrupp.)

Björn den gode

Swashbuckler
Jag tror på att organisera sig i föreningar, det är ändå lite det som vi är bäst på i Sverige. Västspel har till exempel genom att anordna Västlägret och PewpewCon fått en massa unga att spela (alla möjliga sorters spel visserligen men även rollspel) och jag är väldigt imponerad av deras arbete.

Något som jag gillar med dom är att dom använder sig av kvotering. Kommer inte ihåg exakta siffror men har för mig att det på sommarlägret för ungdomar finns 20 platers för killar och 20 för tjejer, men om det bara är 10 tjejer som anmäler sig så får bara 10 killar komma också. Det här förstår jag kan kännas kontroversiellt och i en kommunal verksamhet hade kanske lösningen istället varit att fylla upp med 30 killar.

Argumentet jag hört och som jag absolut köper är att om de då hade kört lägret med 10 tjejer och 30 killar så hade tjejerna känt sig i en minoritet, känt att de är med på en 'kill-grej' och nästa år hade de kanske bara haft 5 tjejer som anmält sig. Om de istället kör lägret jämställt så kommer tjejerna känna att de har en naturlig plats och nästa år locka med sig fler kompisar.

(Nu ska det sägas att jag inte har någon koppling till Västspel, och inte ens har andrahandsuppgifter på något av det jag skrev ovan men har fått det berättat för mig av en person som jag litar på).

Zire

Swashbuckler
Björn den gode;n225040 said:
Något som jag gillar med dom är att dom använder sig av kvotering. Kommer inte ihåg exakta siffror men har för mig att det på sommarlägret för ungdomar finns 20 platers för killar och 20 för tjejer, men om det bara är 10 tjejer som anmäler sig så får bara 10 killar komma också. Det här förstår jag kan kännas kontroversiellt och i en kommunal verksamhet hade kanske lösningen istället varit att fylla upp med 30 killar.
Intressant, men det kräver att det finns ett tillräckligt stort underlag eller jämn fördelning bland intresserade för att det ska fungera. Skulle de ha gjort så på döttrarnas ridläger så hade upp till 2 tjejer kunnat delta (istället för 30-40 stycken) förutsatt att alla killar hade varit med. När man startar upp föreningar så brukar prioritet vara att folk alls dyker upp, så att man får in de drivande, annars blir det ingen förening. Man måste väga fördelen med 20 deltagare i jämnt mixad konstellation mot 40 deltagare (i ojämn).

Sedan måste man ju också se till helheten. Om totala effekten av kvoteringen hade varit att vissa personer känner att de är utestängda från hobbyn (för att urvalsgruppen blir väldigt stor), så är det ju inte positivt. Det är ju vad man försöker motarbeta...

RasmusL

Champion
MandaWall;n224958 said:
Är det inte bra bättre om alla som vill får vara med och rolspelare slutar med att försöka ute sluta folk bara för att de inte röstar på "rätt" parti eller tycker om spel du inte gillar?
Det är svårt att skapa ett rum där alla kan känna sig välkomna, särskilt kring en så utelämnande aktivitet som rollspel. Jag, som vit svensk CIS-man, tycker att det är obehagligt och närmast omöjligt att samexistera med de som röstar på Svenskarnas Parti utan att ta diskussionen om rasism och nazism. Hur tänker du att du ska göra rum för POC och nynazister där grupperingarna båda kan känna sig inkluderade och välkomna?

MandaWall

Veteran
RasmusL;n225683 said:
Det är svårt att skapa ett rum där alla kan känna sig välkomna, särskilt kring en så utelämnande aktivitet som rollspel. Jag, som vit svensk CIS-man, tycker att det är obehagligt och närmast omöjligt att samexistera med de som röstar på Svenskarnas Parti utan att ta diskussionen om rasism och nazism. Hur tänker du att du ska göra rum för POC och nynazister där grupperingarna båda kan känna sig inkluderade och välkomna?
Lätast är väl om du lär dig acceptera och umgås med personer som tycker annorlunda än dej?
Jag umgås varje dag med personer och inte tycker som jag och jag gar lärt mig att de alla andra människor som människor, även de som jag inte tycker om.

RasmusL

Champion
MandaWall;n225689 said:
Lätast är väl om du lär dig acceptera och umgås med personer som tycker annorlunda än dej?
Jag umgås varje dag med personer och inte tycker som jag och jag gar lärt mig att de alla andra människor som människor, även de som jag inte tycker om.
Även om jag har respekt för din åsikt så är den så fjärran från min egen övertygelse att jag inte kan se att vi kan komma till konsensus här. På så sätt kanske jag "är problemet" men jag har svårt att se hur en kan lägga den skulden på någon med markant mindre privilegierad position i samhället och som vill undvika de som förtrycker den.

Zire

Swashbuckler
RasmusL;n225683 said:
Don't ask, don't tell?

Vissa personer (kanske framför allt på arbetsplatser och andra sammanhang där man "tvingas" vara med personer) upptäcker man ju efter ett tag att man absolut inte ska diskutera vissa ämnen med. Och så länge som det är ömsesidigt så brukar det inte vara några problem. Menar du att rollspel skulle vara svårare? Man kan ju välja spel efter spelgrupp så att säga. Är politik tabu i gruppen så är det kanske bättre att köra grottkräl än Oktoberlandet.

2097

deleta mitt konto tack
Zire;n225702 said:
Don't ask, don't tell?
Tycker såna metoder brukar skapa en vithets/mans-norm. Alltså inget fel på att vara vit eller att vara man, det är absolut inte det jag menar. Men det ska inte behövas att man döljer sitt svarta hår, eller börjar lägga sig med nån sorts kill-jargong, eller tar av sig hijaben, eller vad det nu kan vara bara för att få vara med. Identitetspolitik kan vara rätt svårt att komma ifrån.

MandaWall

Veteran
RasmusL;n225701 said:
Även om jag har respekt för din åsikt så är den så fjärran från min egen övertygelse att jag inte kan se att vi kan komma till konsensus här. På så sätt kanske jag "är problemet" men jag har svårt att se hur en kan lägga den skulden på någon med markant mindre privilegierad position i samhället och som vill undvika de som förtrycker den.

Ja, vi får vara överens om att du inte accepterar andra personers åsikt efter som du inte ens kan vara i samma rum som personer som inte tycker som du tydligen.
Jag är lärd från barns ben att acceptera andras åsikter även om de är över min "över tygelse"

Zire

Swashbuckler
2097;n225704 said:
Tycker såna metoder brukar skapa en vithets/mans-norm. Alltså inget fel på att vara vit eller att vara man, det är absolut inte det jag menar. Men det ska inte behövas att man döljer sitt svarta hår, eller börjar lägga sig med nån sorts kill-jargong, eller tar av sig hijaben, eller vad det nu kan vara bara för att få vara med. Identitetspolitik kan vara rätt svårt att komma ifrån.
Fast det är inte det som är problemet, påstår jag. Om en kvinna dyker upp med hijab så är problemet att andra vill diskutera politik istället för att spela (de håller alltså inte tyst*). Att någon vill ha hijab på sig är lika lite ett problem som om en grupp kvinnor med hijab inte kräver att jag ska ha det för att spela med dem. Problemet uppstår om de ogillar mitt val så mycket att de vill diskutera det istället för att spela.

*Sedan är det naturligtvis inget fel alls att diskutera politik, bara man gör det med respekt och att alla inblandade är med på det.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
MandaWall;n225706 said:
Ja, vi får vara överens om att du inte accepterar andra personers åsikt efter som du inte ens kan vara i samma rum som personer som inte tycker som du tydligen.
Jag är lärd från barns ben att acceptera andras åsikter även om de är över min "över tygelse"
Dels finns det åsikter som inte alls behöver vare sig accepteras eller respekteras.

Och dels handlar »trygga rum« inte så mycket om att slippa åsikter man inte delar som om att slippa mikroaggressioner, trakasserier och mobbning.