Right. Orkade inte svara på denna tråd förut trotts en hel del praktisk input. 1. Finn en förening eller lokal, lägg upp events och börja spela. Framförallt om du är spelledare. Nu har jag lyxen av att bo i STHLM där denna infrastruktur redan finns och där demografin är mer förlåtande. Hursomhelst spelledes det konstant öppna bord nere på Dragons Lair i Stockholm där nybörjare kan vara med. Under den period jag spelledde min senaste sväng där som var ungefär ett halvår lång han jag spela med runt 60 personer. Ungefär hälften av dem hade ingen eller mycket liten erfarenhet av rollspel. Många av dem har fortsatt med rollspel efteråt. Jag har också åkt till bibliotek och spelat med folk, jag har varit med och kört rollspel under Prides banér, jag ska snart ta emot en grupp ungdomar och hjälpa till dem att komma in i gaming.
Rollspel är kul, produkterna är ofta snygga och tärningarna är coola. Det säljer sig självt om folk faktiskt är tillgång till att testa det. Om spelet är aningen enklare, typ 5th edition D&D, Mutant: År Noll eller ICONS så hjälper det. Även om jag även kört Vampire: The Masquerade med nybörjare (enkelt system, bitvis rätt oförlåtande setting) och en bunt andra spel, det är bara att startup-timen är längre.
Om du bor på en ort där inte infrastrukturen för att hjälpa till att sprida rollspel redan finns så rekommenderar jag att du försöker finna någon slags plats där du kan spela som är offentlig och börjar annonsera där. Ett biblioteks extra lokaler, folkets hus, whatever? Försök göra snygga posters som drar in folk. Skapa facebook-grupper, posta saker i forum, dra dit folk. Word of mouth kommer sedan fortsätta dra dit folk förhoppningsvis.
Varning dock. Det är ett åtagande att spela med nybörjare och man måste hålla ett regelbundet schema så att nybörjarna vet att det är "en gång i veckan på torsdag" (eller vilken dag man nu väljer). Det är inte alltid superkul och det kommer en bunt människor som kanske inte passar med de andra eller förstår hur sociala kontrakt funkar. Men om man nu vill sprida sin hobby så får man räkna med att en del av det faktiskt är mer jobb än nöje. Så funkar det ju att dema spel i allmänhet liksom.