Nekromanti Vad kan vi göra för att locka in fler i hobbyn?

RasmusL

Champion
MandaWall;n225706 said:
Ja, vi får vara överens om att du inte accepterar andra personers åsikt efter som du inte ens kan vara i samma rum som personer som inte tycker som du tydligen.
Ja. Just när det kommer till "alla människors lika värde och rätt att leva" och liknande vattendelare så kan jag vara rent ut sagt oresonlig :)

MandaWall;n225706 said:
Jag är lärd från barns ben att acceptera andras åsikter även om de är över min "över tygelse"
Jag förstår. Jag vill dock påstå att det finns en privilegieaspekt som inte går att bortse ifrån här men vi närmar oss OFF TOPIC-territorium så jag vill nog se ett "OK" från de grön- eller rödtextade om vi ska ta det spåret vidare.

RasmusL

Champion
Zire;n225713 said:
Fast det är inte det som är problemet, påstår jag. Om en kvinna dyker upp med hijab så är problemet att andra vill diskutera politik istället för att spela (de håller alltså inte tyst*). Att någon vill ha hijab på sig är lika lite ett problem som om en grupp kvinnor med hijab inte kräver att jag ska ha det för att spela med dem. Problemet uppstår om de ogillar mitt val så mycket att de vill diskutera det istället för att spela.

*Sedan är det naturligtvis inget fel alls att diskutera politik, bara man gör det med respekt och att alla inblandade är med på det.

Det var väl poängen 2097 lade fram, eller? (rätta mig gärna nu 2097 om jag tolkade dig fel) :

Om det blir tabu att prata om åsikter och livsåskådning så kommer normen att bli base line för allt. Och känner du dig inte inkluderad i normen så tough luck.

Jag gillar't inte, inte alls.

Ram

Skev
En vinkel man kan ha på det är att spela med barn och unga. Jag har ett par små "kit" med ett 20-tal D&D minis respektive Star wars-gubbar (och plockar även ihop ett av A&A minis) som jag plockar med mig då och då där man enkelt kan spela ett litet scenario med några hastigt ihoprafsade juniorer.

Bara kort om trygga rum: Jag skulle vilja förorda att man under en begränsad tid kan låta det trygga rummet vara nära nog gränslöst tryggt. Låt det under en session vara så att fler åsikter än man normalt tollererar passera så länge som det inte gör rummet otryggt för någon annan. Man kan alltid välja att inte ta med en person på nästa session, att prata med presoner som uppträtt fel etc. efter spelsessionen. Som sagt, med reservation för att personen i fråga inte själv gör rummet otryggt.

w176

Förlorad dotter
Det saknas självklara vägar för nya spelare att börja spela. Fler event man helt enkelt kan anmäla sig till som nybörjare vore nice.

Vill man börja lajva hittar man ett lajv, anmäler sig och så kan man börja lajva.

Vill man börja rollspela så.... ?

Konvent kräver ibland laganmälan, vilket man inte har som ny i hobbyn. Eller så kan man anmäla sig som utan lag, men då finns det inget på konventet som är anpassat för att inkludera och ta emot nya. Får amn spela lite som nybörjare på ett konvent så finns det ingen väg vidare därifrån till att hitta en spelgrupp.

De flesta spelföreningar har ingen nybörjar verksamhet man kan anmäla sig till utan om man vill börja via en spelförning så måste man kontakta dom och ha en dialog och hitta en speciallösning. Osv.

Det finns som få enkla vägar in i hobbyn. Jag applåderar de initiativ det finns med lokala minikonvent med låga trösklar dä man kan komma och spela och lära känna andra i närområdet. Men så behöver man ha det relativt ofta för det kanske krävs ett par tillfällen innan man vågar gå med i någon grupp eller startat upp en spelgrupp själv.

Twitchy

Veteran
Jag frågade min arbetsgrupp "vill du testa lira d&d?" (runt ålder 20 till 30)
Och började spela.
Tror inte det är svårare än så.
Man kan fråga vänner som inte läser böcker eller spelar dataspel och du lär nog ändå få några napp.

Gymir

Veteran
Jag visade HarmonQuest för ett par vänner (jämngamla, runt 25-30) som aldrig lirat tidigare. Nästa dag köpte vi Pathfinder och började rulla. De är intresserade av att spela igen. Att nå ut till människor man inte känner vet jag inget om.

Arfert

Facit
Idag berättade min 14-åriga dotter att hennes gäng, bara tjejer, har gjort ett rollspel där de spelar en manga. Och använder D&D:s regler till det. För att för dem så är D&D lika med rollspel. Det ska ha uppstått spontant, möjligen med viss influens av populärkultur.

Anarchclown

Swashbuckler
Right. Orkade inte svara på denna tråd förut trotts en hel del praktisk input. 1. Finn en förening eller lokal, lägg upp events och börja spela. Framförallt om du är spelledare. Nu har jag lyxen av att bo i STHLM där denna infrastruktur redan finns och där demografin är mer förlåtande. Hursomhelst spelledes det konstant öppna bord nere på Dragons Lair i Stockholm där nybörjare kan vara med. Under den period jag spelledde min senaste sväng där som var ungefär ett halvår lång han jag spela med runt 60 personer. Ungefär hälften av dem hade ingen eller mycket liten erfarenhet av rollspel. Många av dem har fortsatt med rollspel efteråt. Jag har också åkt till bibliotek och spelat med folk, jag har varit med och kört rollspel under Prides banér, jag ska snart ta emot en grupp ungdomar och hjälpa till dem att komma in i gaming.

Rollspel är kul, produkterna är ofta snygga och tärningarna är coola. Det säljer sig självt om folk faktiskt är tillgång till att testa det. Om spelet är aningen enklare, typ 5th edition D&D, Mutant: År Noll eller ICONS så hjälper det. Även om jag även kört Vampire: The Masquerade med nybörjare (enkelt system, bitvis rätt oförlåtande setting) och en bunt andra spel, det är bara att startup-timen är längre.

Om du bor på en ort där inte infrastrukturen för att hjälpa till att sprida rollspel redan finns så rekommenderar jag att du försöker finna någon slags plats där du kan spela som är offentlig och börjar annonsera där. Ett biblioteks extra lokaler, folkets hus, whatever? Försök göra snygga posters som drar in folk. Skapa facebook-grupper, posta saker i forum, dra dit folk. Word of mouth kommer sedan fortsätta dra dit folk förhoppningsvis.

Varning dock. Det är ett åtagande att spela med nybörjare och man måste hålla ett regelbundet schema så att nybörjarna vet att det är "en gång i veckan på torsdag" (eller vilken dag man nu väljer). Det är inte alltid superkul och det kommer en bunt människor som kanske inte passar med de andra eller förstår hur sociala kontrakt funkar. Men om man nu vill sprida sin hobby så får man räkna med att en del av det faktiskt är mer jobb än nöje. Så funkar det ju att dema spel i allmänhet liksom.