Rickard
Urverk speldesign
Bomber (eng. bangs) är i story now-kretsar att skapa en situation. I många fall ett dilemma för rollpersonen; ett dilemma som utgår från rollpersonen.
Det jag frågar mig är att om man måste utgå från rollpersonen för att det ska klassas in i termen »bomb« eller om det räcker med att det bara är en situation.
Säg att en spelledare har förberett tre händelser som kommer att inträffa oberoende av varandra. Om det är vid sidan av ett annat scenario eller om hela scenariot är dessa tre händelser spelar föga roll. Är dessa händelser bomber?
För som jag uppfattar det så är utgå-från-rollpersonen bara ett hjälpmedel för att hitta på bomber för att skapa en viss typ drama, men vad är det egentligen som säger att man måste göra det?
/Han som länge tänkt att han velat spelleda med bomber men insåg en dag att han alltid har förberett situationer som han kan slänga in när som helst ("fria nyckelscener" i Mutiné), så nu har han ändrat så att han skulle vilja spelleda med bomber som utgår från rollpersonerna
Det jag frågar mig är att om man måste utgå från rollpersonen för att det ska klassas in i termen »bomb« eller om det räcker med att det bara är en situation.
Säg att en spelledare har förberett tre händelser som kommer att inträffa oberoende av varandra. Om det är vid sidan av ett annat scenario eller om hela scenariot är dessa tre händelser spelar föga roll. Är dessa händelser bomber?
För som jag uppfattar det så är utgå-från-rollpersonen bara ett hjälpmedel för att hitta på bomber för att skapa en viss typ drama, men vad är det egentligen som säger att man måste göra det?
/Han som länge tänkt att han velat spelleda med bomber men insåg en dag att han alltid har förberett situationer som han kan slänga in när som helst ("fria nyckelscener" i Mutiné), så nu har han ändrat så att han skulle vilja spelleda med bomber som utgår från rollpersonerna