Som många sagt beror det på spel, men det vanliga är att spel börjar med att någon har en idé och känner lite engagemang, typ, "Hey, ska vi inte spela Star Wars D6?" eller vad det nu kan vara. "Visst" säger resten och sedan är det en kreativ process som sätter de första ramarna. Helst är alla tillräckligt involverade i detta för att kunna skapa det de behöver på sitt sätt.
När vi väl har spikat ett antar förutsättningar så brukar den som är SL ha en slags story, spelarna har idéer om vad de vill spela, och då sätter vi oss och gör RP. Den kreativa gemensamma processen pågår egentligen hela tiden. Så vad som kommer först är väldigt svårt att säga. Visst, i enskilda fall är det superenkelt "Hey, ska vi spela det nya äventyret till Mutant: Hindenburg?" eller om jag kommer dragandes med något av mina hemmaknåpade indielir (då är det rollperson först i allmänhet) men annars tror jag att för oss är det viktiga att vi i slutändan har RP och setting som hör ihop. Mängden ord som har skrivits, mängden tid som har lagts ner, vad som kom först etc spelar ingen roll. När det är klart är det klart.