kwarnberg
Swordsman
ochAlla mina spelgrupper ägnar alltid mer eller mindre en helkväll åt att skapa rollpersoner, oavsett regelsystem - för rollpersonerna måste bli inbäddade i världen, ha intressanta relationer till varandra, och utgöra fundamentet som kampanjen vilar på. Ingen ansträngning sparas för att göra det fundamentet så solitt som möjligt när vi spelar.
från tråden Är regeltunga spel döda? fick mig att tänka på det här med karaktärsskapande i relation till äventyret som spelas – särskilt då i vilken mån som ett äventyr är "anpassat" efter rollpersonerna och i vilken ordning spelledaren förbereder sakerVem orkar göra en massa sånt? Det är jobbigt nog att hitta på ett namn.
Relation till andra rollpersoner - vanligtvis inga alls förrän spelet startar. Bakgrund räcker med att skissa i ett par meningar, som mest. Personligheten är sådant som man upptäcker i spel.
Ja, det finns ju lite olika åsikter om hur man bör göra rollpersoner. Min åsikt är att tar det mer än 20-30 minuter att generera en ny rollperson (för någon som är bekant med systemet) så är någonting onödigt krångligt.
Min föredragna preferens som spelledare är att gruppen först skapar rollpersoner, och att jag sedan tar med rollpersonerna hem och skriver ett äventyr anpassat efter dem. Det är väldigt sällan som jag har ett färdigt äventyr där spelarna "stoppar in" sina rollpersoner i. I stället vill jag grunda äventyret i rollpersonerna och säkerställa att äventyret bara kan existera med just de rollpersonerna, snarare än vilka andra rollpersoner som helst.
Med äventyr i det här fallet menar jag allt som förekommer i spelvärlden, såväl SLP:er, händelser, utmaningar, agendor – rubbet. Så en fisktank räknas som äventyr här. Likaså en sandlåda eller en grotta.
Så min preferens är följande: Först skapa rollpersoner och diskutera ramverk för äventyret tillsammans med gruppen. Därefter skapa äventyret baserat på rollpersonernas bakgrund, relationer, övertygelser, mål, drivkrafter, rädslor, och liknande.
Nu är jag nyfiken på hur ni gör.