w176
Förlorad dotter
Vad krävs det innan eller för att en karaktär blir en sådan vars liv du verkligen fruktar för, får ditt hjärta att klappa lite extra eller får dina kreativa ådra att bulta? Vad krävs för att din rollperson ska bli något mer än bara en gubbe du spelade en gång till just den där favoritkarartären (måhända bland många)?
Nå som så mycket annat är detta en spinnoff på vad någon annan skrivit i en annan tråd. Hur som helst i det här inlägget så nämner Han att han föredrar att ha en del tid till rollpersongenereringen för att annars blir han inte fäst vid karaktären. Vilket fick mig att undra vad exakt är viktigt för att folk ska bli fäst vid sina karaktärer?
För mig kvittar rollpersongenereringen helt, jag kan skriva sida efter sida med bakgrunder och quirks eller bara få ett kort få mig koncept slängt på mig i två ord (Finskbrytade livvakt, blev en karr jag faktiskt är riktigt charmig) men innan det kommit i spel så kvittar det. Jag kan titta ner på mitt dramatiska mästerverk till bakgrunds historia och gäspa, liksom att jag klottrat ner att antal sidor på ett papper inte är nog för att jag ska bry mig, utan bara något man gör för att det kan leda till intressanta saker in game.
I mitt fall så är hur fäst jag blir vid en karaktär: <ul type="square"> [*]Antalet speltimmar. Desto mer desto bättre, jag har ingen helt koll alls på någon karaktär innan jag spelat den minst ett antal timmar.
[*]Hur kul karaktären är att spela. Jättebred punkt som handlar om allt från hur bra den passar in, hur mycket aktivt roligt spel den leder till, hur den bemöts av andra kvartärer, vad andra spelare tycker om den, om quirksen faktiskt funkar osv.
[*] Och först och främst om man får några nära relationer till andra karaktärer, flest och främst sp. Med nära relationer menar jag nästan vilken typ av relation som helst så länge det innebär ett känslomässigt personligt engagemang mellan de två oavsett om det rör sig om vänskap, hat, kärlek, hatkärlek, syskonrivalitet, herre och tjänare förhållande eller vad nu kan tänkas vara. [/list]
Vad får era hjärtan att tick för era karaktärer? Vad krävs det för att ni verkligen ska börja gilla dem?
Nå som så mycket annat är detta en spinnoff på vad någon annan skrivit i en annan tråd. Hur som helst i det här inlägget så nämner Han att han föredrar att ha en del tid till rollpersongenereringen för att annars blir han inte fäst vid karaktären. Vilket fick mig att undra vad exakt är viktigt för att folk ska bli fäst vid sina karaktärer?
För mig kvittar rollpersongenereringen helt, jag kan skriva sida efter sida med bakgrunder och quirks eller bara få ett kort få mig koncept slängt på mig i två ord (Finskbrytade livvakt, blev en karr jag faktiskt är riktigt charmig) men innan det kommit i spel så kvittar det. Jag kan titta ner på mitt dramatiska mästerverk till bakgrunds historia och gäspa, liksom att jag klottrat ner att antal sidor på ett papper inte är nog för att jag ska bry mig, utan bara något man gör för att det kan leda till intressanta saker in game.
I mitt fall så är hur fäst jag blir vid en karaktär: <ul type="square"> [*]Antalet speltimmar. Desto mer desto bättre, jag har ingen helt koll alls på någon karaktär innan jag spelat den minst ett antal timmar.
[*]Hur kul karaktären är att spela. Jättebred punkt som handlar om allt från hur bra den passar in, hur mycket aktivt roligt spel den leder till, hur den bemöts av andra kvartärer, vad andra spelare tycker om den, om quirksen faktiskt funkar osv.
[*] Och först och främst om man får några nära relationer till andra karaktärer, flest och främst sp. Med nära relationer menar jag nästan vilken typ av relation som helst så länge det innebär ett känslomässigt personligt engagemang mellan de två oavsett om det rör sig om vänskap, hat, kärlek, hatkärlek, syskonrivalitet, herre och tjänare förhållande eller vad nu kan tänkas vara. [/list]
Vad får era hjärtan att tick för era karaktärer? Vad krävs det för att ni verkligen ska börja gilla dem?