Nooooo!Älvor! Punkiga, knasiga, roliga, söta, stadsboende och vildmarksmysande
Generellt sett så skulle jag önska att man foksuerade på arvet från Jorpagna, stora konflikter och mindre gullegull o sagofantasy
(det kan FL köra i sin DoD23)
/C
Nooooo!Älvor! Punkiga, knasiga, roliga, söta, stadsboende och vildmarksmysande
Hallå där, Enkifanatiker bränner inte magiker på bål!Jag vill ha både gullegull och nattsvart ångest där fattiga barn trängs längs gyttjiga gatstumpar tiggandes marackel av självgoda guldberlocks pråliga hjältar. Brinnande skogar av silverlind i fjärran. Döende jättar och magiker som bränns på bål av uppretade religiösa Enkifanatiker
Vi lägger stor vikt vid aktörer, framför nationer. Det är hos strukturer och individer som makten finns. Berendien, Krun och Zorakin må vara tidigmoderna nationer men de är inte länder så som vi tänker oss dem idag. Det är en viktig skillnad för oss.Jag hoppas på många spelledarpersoner av politiska och religiösa ledare som gör det lättare att göra äventyr på lite större nivå.
Om man spelar en ransard kan man få ha en grip som inte dör under första spelmötet.Naturligvis!
Vi har en lite annan variant av Felicien. Enkelt uttryckt kan man säga att Felicien har ingått ett förbund med Joriska stadsstater (resterna av Jorpagna, typ) i något som kallas Feliciska edsförbundet. Det är inte en konfliktfri allians men utgör en av Kopparhavets främsta maktgrupper. De har sina fingrar med i det mesta som rör såväl handel som kaparverksamhet.Tyckte mig se Tyros på kartan? Kommer högfärdiga kimzôner glida runt i feta skepp i nya EA?
Så länge som felicierna är viljestarka, kattdyrkande och lite matriarkala så är jag nöjd!Vi har en lite annan variant av Felicien. Enkelt uttryckt kan man säga att Felicien har ingått ett förbund med Joriska stadsstater (resterna av Jorpagna, typ) i något som kallas Feliciska edsförbundet. Det är inte en konfliktfri allians men utgör en av Kopparhavets främsta maktgrupper. De har sina fingrar med i det mesta som rör såväl handel som kaparverksamhet.
De kan de för all del vara om man vill! Vi går inte riktigt in på detaljer utan fokus ligger på rollpersonerna och deras äventyr. Världen ligger där som en kul, märklig och trovärdig fond.Så länge som felicierna är viljestarka, kattdyrkande och lite matriarkala så är jag nöjd!
Ja till att dvärgakungen i Khar Ha Galgast tröttnat på staden Tofia i Zorakin och helt plötsligt står 50.000 dvärgkrigare utanför stadsportarna pga ett brutet handelsavtal. Innan Zorakins kung hunnit reagera, har dvärgakungen skövlat staden och tvingat med sig tiotusen fångar att slita i gruvorna. Kungen ger en liten grupp äventyrare uppdraget att befria greven av Tofia, Handar von Asprin från fångenskapen. Shamash präster från staden Phil dyker dock upp med ett kontrabud där de erbjuder spelarna ett litet gods på Faltraxnäs om de dödar von Asprin.Något jag saknar i gamla EA är ordentliga orchfolksstater. Hade gärna sett dem som stora aktörer i världspolitiken. Lite samma med alver och dvärgar som ofta får nöja sig med nån isolerad skog eller berg i alla Landsbeskrivningar.
Check, check och check.Lysande vägen, Jori som lingua franca, grå hallarna!