Nekromanti Vad menar vi egentligen med spelarskicklighet?

Basenanji

Postd20modernist
Eksem;n105288 said:
Player skill är ett missvisande begrepp eftersom det finns en massa sorters talang en spelare kan ta med sig till spelbordet; men likt termen "indie" får vi nog leva med att ha en term som är ganska illa matchad med vad man vill ha sagt med den. Tycker Rymdhamster verkar ha bra magkänsla för vad som är och inte är player skill, tycker vi låter honom bestämma.
Visst, jag köper gärna Rymdhamsters definition och jag är inte alls säker på att det ger något att hålla på med nya begrepp eller kategorier.

Men i förlängningen tycker jag att det är intressant och viktigt att fundera på, Tex tror jag att det har stor betydelse för hur man ska skriva ett bra scenario/äventyr/encounter och också varför ett regelsystem ska se ut som det gör. Varför är egentligen Against the Cult of the Reptile God så bra? Kan det ha att göra med att det stimulerar fler typer av spelarskicklighet än endast A? Vad är det som gör Paizos äventyrsstigar tjatiga och odynamiska? Osv.

Sånt går jag och grunnar på just nu iaf.

Deckard

Veteran
Skarpskytten;n105243 said:
Själv menade jag oftast:

D, Förmåga till karaktärsgestaltning, -utveckling och inlevelse.

men också ibland (kanske lite motsägelsefullt)

E, förmågan att fungera i gruppen, i det sociala sammanhanget och att vara med och dra åt "rätt håll" (vi spelade alltid ganska traddigt så där med fokus på att "lösa problemet", vilket ju ibland ställer krav på att man tonar ned sin karaktär för att hålla äventyret på rälsen).
Håller fullständigt med här. Fokus ligger på en rolig spelupplevelse, så även om E kan tyckas motsägelsefull så är den viktig för att balansera det hela och för att alla ska få utrymme. Ett klassiskt exempel är om en spelare försöker uttrycka ilska genom att ta en annan spelare i kragen och denne kommer med buzzkill:en "jag undviker". Sådana saker förstör flytet och det är förmodligen mycket intressantare att bara spela ut en scen mellan karaktärer istället för att rulla tärningar. Om en annan spelare gör en ansats till att på något sätt skapa en scen så bör man oftast go with the flow och spela med. Kort sagt så är det viktigt att kunna spela sin karaktär, men ännu viktigare att kunna play off eachother och bygga på varandras idéer istället för att motverka dem.

Genesis

Ni dés ni maître
Okej, om "player skill" är en term som används inom OSR och betyder vad vi gamla forgetöntar menar när vi säger "fiktionell positionering" så kan jag köpa det.

God45

#PrayersForBahakan
Genesis;n105317 said:
Okej, om "player skill" är en term som används inom OSR och betyder vad vi gamla forgetöntar menar när vi säger "fiktionell positionering" så kan jag köpa det.
Nej, det är inte alls samma sak.

Eksem

Champion
Jag använder i praktiken "player skill" som en motsats till "character skill". Om man löser gåtan genom att spelaren kommer på svaret är det player skill, löser man gåtan genom att lyckas med Lösa Gåta-slaget är det character skill.

Snow

Swashbuckler
Intiutivt, utan att känna till vedertagna definitioner, skulle jag definiera "player skill" som spelarens förmåga att lösa (eller undvika) problem (eller äventyr eller mordgåtan) genom att hantera sin rollperson på olika sätt. Först måste man förstå det och ställa rätt frågor, utan att gå utanför vad ens rollperson borde klara. Sen kan man lösa det, antingen genom att använda rätt kombinationer av färdigheter, eller genom att beskriva smarta angreppssätt. Färdigheter kan antagligen inte användas för sig själv utan kräver att man applicerar dem på lämpligt sätt (genom smarta lösningar).

Jag skulle också vilja baka in något helt annat. Nämligen en spelares mognad runt spelbordet. Om man spelar sin rollperson utifrån vad den vet, exempelvis. Kanske har man för länge sedan spelat ett äventyr och vet att rummet med dammen innehåller en fälla. Försöker man undvika fällan, även om den är helt dold, är det dålig player skill. Eller om man agerar på info som bara andra halvan av partyt fått när man varit åtskilda. Eller om man medvetet bryter mot de konventioner man satt upp i kampanjen.

Att kunna spela komplett olika rollpersoner med skiftande agendor i olika äventyr är bra. Att känna av balansen i spelgruppen så att man inte hoggar spelledaren hela tiden är bra. Att inte bara vara reaktiv och vänta på att spelledaren kastar fram SLP och problem är bra. Detta summeras nog i termen "värdefull och underhållande medlem i spelgruppen".

Sapient

Swashbuckler
Snow;n105341 said:
Om man spelar sin rollperson utifrån vad den vet, exempelvis. Kanske har man för länge sedan spelat ett äventyr och vet att rummet med dammen innehåller en fälla. Försöker man undvika fällan, även om den är helt dold, är det dålig player skill. Eller om man agerar på info som bara andra halvan av partyt fått när man varit åtskilda. Eller om man medvetet bryter mot de konventioner man satt upp i kampanjen.
De konkreta exempel du ger är en sak, de är lätta att hålla med om.

Men det förs en hel del diskussioner som också handlar om att separera andra former av kunskap som spelaren besitter, från rollpersonens agerande.

Det kan handla om att utesluta "modern" kunskap i fantasyrollspel, eller att försöka eftersträva att spela en rollperson med INT 6 och därför avstå från att lösa en gåta spelaren enkelt ser svaret på, för "min rollperson skulle inte det".

Om detta är de "konventioner man satt upp i kampanjen", börjar vi närma oss frågan om "player skill" i OSR-sammanhang. (För då är det inte det som gäller...)

Genesis

Ni dés ni maître
Snow;n105341 said:
Jag skulle också vilja baka in något helt annat. Nämligen en spelares mognad runt spelbordet. Om man spelar sin rollperson utifrån vad den vet, exempelvis. Kanske har man för länge sedan spelat ett äventyr och vet att rummet med dammen innehåller en fälla. Försöker man undvika fällan, även om den är helt dold, är det dålig player skill. Eller om man agerar på info som bara andra halvan av partyt fått när man varit åtskilda. Eller om man medvetet bryter mot de konventioner man satt upp i kampanjen.
Ja, det där var ju verkligen något helt annat. Det har väl inget med "player skill" att göra? I alla fall om vi definierar det som motsatsen till "haracter skill". Det är heller inte alltid önskvärt att låta bli att spela på spelarens kunskaper. Det är en helt annan diskussion, men det känns som att du blandar äpplen och päron här.

Eksem

Champion
Som sagt ett olyckligt begrepp, eftersom det normalt inte alls används för att tala om olika sätt man kan vara "bra på rollspel" på (vilket verkar vara en återkommande tolkning i den här tråden).

Men det är ju en rolig diskussion i sig, att ta upp och kanske till och med namnge olika sorters "rollspelarskills" man kan vara bra på. Skulle gärna se den här tråden utvecklas vidare i den riktningen :)

anth

Vetefan
Spelarskicklighet är ett så brett begrepp och innehåller så många olika delar att det inte låter sig definieras av ett svar.
Dessutom beror spelarskicklighet på vilket spel vi spelar, eftersom olika spel kräver olika former av spelarskicklighet.
T.ex. är antagligen Genesis betydligt bättre än mig om vi spelar den typ av indiespel som han brukar spela, men skulle vi spela OSR så skulle jag antagligen vara bättre.

Låt oss ta ett annat exempel:
Säg att vi spelar DnD4. Och att vi har en spelare som kan reglerna utan och innan och känner till och utnyttjar alla kryphål i reglerna och skapar en awsum gubbe som piskar skiten ur allt och alla, men som inte rollspelar alls, utan ser spelet som ett brädspel. Sedan har vi en annan spelare som ser fantastiska möjligheter i alla kombinationer av raser och klasser som finns och skapar en minnesvärd rollperson med jätteroliga (men inte så bra) förmågor, och rollspelar verkligen sin rollperson, d.v.s. spelar dum om rollpersonen har låg INT o.s.v.
Vem av dessa är den bästa rollspelaren?
Svaret är att om man spelar DnD4 är min/maxaren den bättre spelaren, eftersom DnD4 är ett spel som förutsätter att man min/maxar sin rollperson.

TL;DR:
Innan jag svarar på din fråga måste du svara på min: vilket rollspel talar vi om?
Jag kan inte svara på din fråga förrän du svarat på min.

Genesis

Ni dés ni maître
Kan vi inte skilja på "spelarskicklighet" och "player skill"? Eftersom vi har privilegiet att prata svenska och kan låna in termer från andra språk så kan vi ju använda "player skill" i den snävare OSR-betydelsen, och behålla "spelarskicklighet" som en allmän term för "bra på rollspel". Ungefär som att "mejl" och "post" är två helt olika saker. Eller det kanske bara krångla till det ytterligare?

anth

Vetefan
Genesis;n105511 said:
Kan vi inte skilja på "spelarskicklighet" och "player skill"? Eftersom vi har privilegiet att prata svenska och kan låna in termer från andra språk så kan vi ju använda "player skill" i den snävare OSR-betydelsen, och behålla "spelarskicklighet" som en allmän term för "bra på rollspel". Ungefär som att "mejl" och "post" är två helt olika saker. Eller det kanske bara krångla till det ytterligare?
Ja, jag kan tänka mig det i den här tråden för att minska förvirringen. Men utanför den här tråden får man nog börja med att definiera vad man menar innan man börjar diskutera. :)

Sapient

Swashbuckler
anth;n105514 said:
Ja, jag kan tänka mig det i den här tråden för att minska förvirringen. Men utanför den här tråden får man nog börja med att definiera vad man menar innan man börjar diskutera. :)

Alldeles för få inleder sina postningar med ett korrekt "abstract" och avsnittet "definitioner"!

anth

Vetefan
Sapient;n105515 said:
Alldeles för få inleder sina postningar med ett korrekt "abstract" och avsnittet "definitioner"!
Nja, på forum är väl praxis att Abstracten kommer på slutet och kallas "TL;DR:"? :)