Nekromanti Vad minns ni av 80-talet?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Tjena!

Sitter och skriver ett frågespel om 80-talet och undrar vad det egentligen är folk minns från detta pastellårtionde?

För mig är det Miami Vice, Phil Collins, Genesis, Drakar och Demoner ... och det faktum att jag träffade Dante och Herr Nils för första gången.

Läskiga upplevelser alltså. :gremlaugh:

Vad kommer DU ihåg från 80-talet?

/M

Johan K

Gammal & dryg
oooh, vad minns jag... =/
det första som poppar upp är nog att jag började skolan, började lira Sagan om Ringen-rollsplet & läste dito trilogi, Miami Vice - som jag tyckte var ofantligt tuggt & häftigt...
Sedan så vette katten, egentligen.. Det vart ju ett ag sedan 80-talet var ju.. :gremgrin:

Marcus J

Hero
Nu tänker jag vara plump och tråkig och svara: Inget! Varandes född 88 så minns jag kort sagt inget om 80talet, konstigt va?

/Marcus skriver ännu ett meningslöst inlägg.

Rising

Vila i frid
Förutom det som redan nämnts (i den här och barnprogramstråden):

Young Ones, Smash (äh, det var kanske nittiotal?), Strip Poker, Spy Hunter, Trailblazer och Sex Games på Commodore 64, Drakborgen, Talisman, Gremlins, Ghostbusters, Eddie Murphy, Ensamma Vargen, MC Hammer, Mordet på Olof Palme, Tjernobyl, BMX, Dirty Dancing, Axelvaddar, "Titta, han flyger!", Milli Vanilli, My Little Ponies, första numret av Serieparaden, Heta Linjen, Alpha Ville, Grottbjörnens Folk, han Jakob Dahlin (som kunde prata ryska! (det var jag så djävla impad av)) och att allas pappor plötsligt började bära skäggstubb och tro att de skulle bli lika sexiga som Don Jonsson.

Å Final Countdown med Europe. Jag bodde i Upplands Väsby på den här tiden, så de var förstås helt djävla huge där.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Ääääh... Dover Calais?

Hah, hah, jag minns... Hmm... Att jag blev jagad av gäss. Min enda flygtur var på 80-talet. Två bast. Jag känner mig förbannat ung.

Men 80-talet var Dover Calais med Freestyle och deras frisyrer. Och freestyle med orangea duttar på hörlurarna som var sådana med en hård obekväm metallbygel. Och A-Ha och Duran Duran. Och Dallas. Och Tjernobyl. Och så lilla jag. Och omröstning om kärnkraften. Och alla idrottare var dopade. Och Rubiks kub. Och Pacman. Och Moskva, Los Angeles, Seoul, Lake Placid, Sarajevo och Calgary arrangerar OS. Och en jävla massa annat skojigt, men mest tråkigheter, vad det verkar. Och så lilla jag. :gremsmile:

Pom

Swashbuckler
Yuppisar, pastellkläder, synth, allvar/glättighet/kyla/frihet/ordning, svarta prylar, ubåtsjakt, Kalla krigets high-tech era, vuxenserier, infotaiment.

Dewil

Skrivbordsgeneral
Vad minns man inte av 1980-talet?

Vad minns man inte av 1980-talet? Om man var med så minns man massor. Det mesta är helt oväsentligt att dra upp i en diskussion som denna, som t.ex. att jag åt en gräddbakelse, inhandlad på ett konditori i Sveg, på tåget mellan Östersund och Rättvik.

Den intressanta frågan i sammanhanget är i stället:

Vad är, så här i efterhand, värt att minnas av 1980-talet?

Själv tycker jag att nya företeelser, som sedan blir etablerade i vardagen och vår kultur, är värda att minnas. Pionjärtiden, ungefär. Under 1980-talet har vi t.ex. hemdatorerna (en uppsjö varianter, till skillnad från dagens likriktade marknad), nya tv-kanaler (TV3 var trespråkigt från början!) och rollspelen (där vad som helst som liknade rollspel kändes häftigt och fräscht). 1980-talet var också Legos storhetstid, när man fortfarande fick bygga ihop modellerna själva i stället för 1990-talets tråkiga prefab-moduler.

Från 1990-talet är jag glad att jag fick uppleva Internets intåg. Den första webbläsare jag körde, i augusti 1995, var Mosaic, om någon nu minns den. :)

Dewil

PAX

Jordisk Äventyrare
Axplock...

Några Axplock:

Jakobs Stege
Palmemordet
Picadilly Circus och Främling och ABC och...
Mutant och Twilight 2000
Hårdrock vs Synthmusik
Aliens
Ninja av Eric van Lustbader
Spectravideo 728 MSX
Donkey Kong och Game & Watch
Neonfärger överallt
Kalle Anka, Fantomen m.fl.
Top Gun
Dio, AC/DC, Accept, Iron Maiden
Varuhuset
Hulken
Rakt över Disk
Sinkadus
Madonna
Non Smoking Generation
Filmen "G"
AIDS-hysterin
Stephen King
Tjernobylkatastrofen
Östtyskland
Mordförsöket på Reagan
Mordet på John Lennon
STAR WARS : The Empire Strikes Back
STAR WARS : Return Of The Jedi

walium

Ganska töntig, faktiskt
Otroligt fula kläder och frisyrer, uppkavlade kavajärmar, disco istället för kalas, Olof Palme mördas, McCahan, High Chaparal och Bröderna Cartwright på tv, Turtles, Carola, vi köper vår första videospelare, Polisskolan.

Klassiska 80-talsserier som Miami Vice, Magnum och Knightrider har jag sett först i vuxen ålder. Och lika bra är det även om David Hasselhoff väcker en del torra skratt på grund av sina patetiska försök till skådespeleri.

Nightowl

Champion
Uh... vi fick färgTV. Inte vi som i nvi i Sverige, men vi i familjen Sieurin. Alla andra fick video och SKY channel, med en massa tecknad film (på SKY channel) och en massa våld (på video, för det sa dom på SVT).

Folk hade fula utspejsade kläder och alla kvinnor hade enorma frisyrer och alla män började ha hästsvans eller hockeyfrilla.

Man gick i högstadiet, vilket var livets värsta och mest meningslösa period, och i gymnasiet, som var ganska underbart. Och under den senare halvan kom det där med rollspel (för mig alltså, Drakar kom ju redan 1982, men jag började inte spela förrän -86).

Av musiken minns jag mest att synthare och hårdrockare bråkade. Eftersom jag inte lyssnade på någondera stilen kom jag inte ihåg vad det bråkade om, men eftersom alla mina polare var hårdrockare, så var det självklart vilken sida man skulle välja. Åsså minns jag OKEJ med biler på WASP och Samantha Fox. Fast jag köpte aldrig OKEJ, jag bara läste den på fritidsgården.

Det här med datorerna kom men jag hade ingen dator förrän in på 90-talet, så mitt första dataspel eller två spelade jag på skolans 286-a - Curse of the Azure Bonds och Wastelands. I gymnasiet alltså. I högstadiet fanns det en dator, summa en.

Palmemordet ja, jag blev väckt av mamma som påpekade att någon skjutit honom, och jag tänkte "jaha, tänk om det blir krig" och somnade om förnöjt efter det. Jag gick och väntade på Kriget hela min barndom, se.

Tjernobyl minns jag också, och hur de skojade med SSI på Helt Apropå... på tal om TV-program, alltså. Jag minns faktiskt inte Miami Vice för jag såg inte ett enda avsnitt. Däremot minns jag Nöjesmaskinen och Nöjesmassakern och Razzel och, kom inte Kryzz då? Hela TV var fullt med Lennart Swahn och Sven Melander. Och så kom det svenska TV-såpor, jag menar redan på 70-talet fanns ju Arvingarna alias Bröderna Grogg (för dom drack alltid sprit), men på 80-talet kom ju Varuhuset och Goda Grannar. Hey! Knight Rider minns jag faktiskt också, och Hulken.

Gorbatjov, han var ju också en sådan där TV-hjälte, fastän han var ryss (i motsatsen till han i Rocky, vad hette han, som spelades av Dolph Lundgren? han var ju en skurk) Och så. Och rasade inte Muren innan 80-talet tog slut - jag har för mig att 1990 var mitt sista år i gymnasiet, och vi var på klassresa i Ungern och besökte Berlin på vägen...

På 80-talet började också Semic ge ut Marvels serier istället för Atlantic, och i början var det fyra serier: Conan, Spindelmannen Med Fantastiska Fyran, Hulken och X-En. Dom kändes liksom mycket mer proffsiga än dom gamla Marvelserierna, ju. Fast det var tydligt att när man var Stor, som man väl blev när man blev 11 eller så, så kunde man inte läsa serier längre och framförallt inte serier med superhjältar. Jag hämtade mig inte förrän när jag blivit universitetsstuderande och kunde köpa egna superhjälteserier och hade åtminstone en två tre polare att diskutera dem med...

Ahja, så var det med det.

Erik

Foggmock

Myrmidon
Jag minns tydligt tevebilderna på när muren föll. Det tillsammans med minnen från villan vi bodde i innan mamma och pappa separerade (jag var som mest två, kanske tre år). I övrigt är jag ett barn av det tidiga nittiotalet, jag började skolan -92 som sjuåring. Ebba och Didrik, A-team, McGyver och Airwolf var några av tevefavoriterna. Gud nej, jag visste inte bättre. Roxette, Gyllene tider och den erbarmeliga eurodiscon förpestade min tillvaro. Redan som barn blev jag utbildad på lite finare musik och som sexåring sparade jag ihop dryga hundra kronor och köpte Metallicas Black album.

Rickard

Urverk speldesign
Ok, ni andra har skrivit så himla många bra saker.. Egentligen borde jag också spinna loss och därmed upprepa vad andra skrivit, men det blir så tråkigt att läsa..

Pudelrockarna.. Europes frisyrer tänker jag främst på..
Mikrovågsugnen tar plats i hemmen... tror jag..
Gaypopen.. Michael learns to rock och Alphaville..
Kraftwerk.. Med detta menar jag musik med datorer..
Sockiplast.. Ok, detta är mest en del av min ungdom..
Benvärmare..
Axelvaddar..
Feta mobiltelefoner..
Yuppies..
Karriärskvinnan..
Freestyle!!! Walkman i andra länder..
Skateboard? Det var ju hippt när filmen "Tillbaka till framtiden" gjordes..
Pojkband.. Förvisso mer påträngande under 90-talet..
Ahas tecknade musikvideo..
Män från Mars - Kvinnor från Venus (av John Gray).. Mina jag och mig själv (Me myself and I)..
Nördar!!! Nördfilmer regerade..
Sword & Sorcery-eran.. Med andra ord.. Många skitkassa lågbudgetfantasyfilmer skapades då..
Hockeyfrilla.. Fast det är närmare 90-tal..
Tron.. Första datoranimerade filmen..
Punk!!!
Sliskiga porrtidningar.. Rapport, Aktuellt och vad 17 de nu hette..
Kobratelefonen? Lite osäker på årgång..
Collagefilmer..?
Jason-filmerna.. Fast just teenslasher och skräckfilmer är mer efterskakningar från 70-talet..
Digitalklockan som armbandsur..
Converseskon?
Rollerblades (ja, märket)? Kan vara 70-tal..

Äh, nu orkar jag inte komma på fler saker.. Skulle väl kunna komma på 10 saker till, om jag ansträngde mig..

/Han som brukar blanda ihop tidigt 90-tal med 80-talet

Ulfgeir

Swashbuckler
Oj, letar i minnet... Hoppas jag placerar saker i rätt decennie.

TV-serier jag minns:
Miami Vice
Knight-rider
Macken (eller är de tidigt 90-tal)?
TV-piraterna
Solstollarna
Diverse tecknade serier nämnda i barnprogramstråden
Jakobs stege
Nöjesmassakern

Musik:
Samantha Fox
Sandra slår igenom med Maria Magdalena
Madonna slår igenom
Mikael Jackson gör bra musik (Billie Jean, Thriller)
Synth mot Hårdrock

Litteratur:
Stephen King
David Eddings skriver Belgariaden
Rollspel: D&D, (A)D&D

Politiska händelser:
USA bojkottar OS i Moskva. (1980)
Öststaterna bojkottar OS i LA (1984)
Palme mördas (och hela cirkusen med total inkompetens startar)
Ubåtsjakter i svenska skärgården
Falklandskriget
Polska varvsarbetare med Lech Walesa bråkar (Solidariet)
Massakern på Himmelska fridens torg
Löntagarfonder

Teknologi:
Commodore 64 med bandspelare
Kabeltv gör sitt intrång
"mobil"-telefoner (modell tegelsten)
Tjernobyl
Felnavigerad rysk ubåt (Whisky on the rocks)
Rubiks kub
Rymdfärjor
Skylab störtar i Australien (kan vara sent 70-tal)

/Ulfgeir

Anders Åstrand

Swordsman
Axelvaddar, Miami Vice, TV3, Lili och Sussie, 80-rockare, Peace-märken runt halsen, Freestyle med båglurar, Olika hemdatorer, Avklippta jeans, Nintendo Entertainment System.

Uj, kommer inte på något mer nu, om jag bara fick välja en skulle det vara NES:en helt klart.

magoo

Hero
Jag gick i högstadiet på 80-talet och har inte så många positiva minnen därifrån... annars gillar jag 80-talets glädje, med actionkomedier på bio och en massa trevlig musik av väldigt blandade genrer - på mina blandat-band fanns både hårdrock (nåja) och Wham.

Videon gjorde sitt intrång - vi hade ingen video hemma så det blev att skramla ihop till en moviebox och några fruktansvärt dåliga beachkomedier och en skräckis som avrundning sent på natten.

Lösviktsgodiset minns jag med glädje, jag hade tandställning och belöningen efter att ha skruvat åt detta tortyrredskap var att få köpa en stor påse från kiosken vägg i vägg med tandläkaren.

Rör inte min kompis-kampanjen blev aktuell hos oss när en stor flyktingförläggning smälldes upp i grannskapet.

Kläder, frisyrer, jättelika smycken, solarier, kroppsfixering och alla prylar man bara skulle ha...

Bästa minnet är att jag träffade min make och att jag började spela rollspel, samt att jag vågade bryta mot strömmen i min högstadieklass och läsa särskild matte och engelska (tror du att du är smart eller?) och söka naturvetenskaplig linje på gymnasiet.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Några ljuvliga år vid Lunds universitet, en termins studier i Israel, Kim Wildes Cambodia, lyckliga människor som dansade på Berlinmuren hösten 1989, en jobbig "skilsmässa", The Jewel in the Crown på teve, Macintosh, Spandau Ballet, The Book of Lights av Chaim Potok.

Ergo: En mix av glädje och plåga, precis som alla andra epoker.

Gordeg

Hero
Japp, no compromise!

Av musiken minns jag mest att synthare och hårdrockare bråkade. Eftersom jag inte lyssnade på någondera stilen kom jag inte ihåg vad det bråkade om, men eftersom alla mina polare var hårdrockare, så var det självklart vilken sida man skulle välja.
Det var en svartvit värld, det var antingen 100% hårdrock eller 100% synth som gällde. Sen började några grupper som Van Halen och ZZ Top blanda upp instrumenten med varandra och alla blev jätteförvirrade. Skolgårdarna var fulla av vilsna ungdomar med flackande blickar! Ingen visste varken ut eller in! Undergången kändes kusligt nära! ...sedan kom 90-talet och vi glömde bort varför det var så viktigt att välja sida.

Gordeg

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Re: Japp, no compromise!

Det var en svartvit värld, det var antingen 100% hårdrock eller 100% synth som gällde. Sen började några grupper som Van Halen och ZZ Top blanda upp instrumenten med varandra och alla blev jätteförvirrade. Skolgårdarna var fulla av vilsna ungdomar med flackande blickar! Ingen visste varken ut eller in! Undergången kändes kusligt nära! ...sedan kom 90-talet och vi glömde bort varför det var så viktigt att välja sida.
Jag var alltför gammal för att bry mig om den där dispyten, men min tio år yngre kusin var energisk synthare i början av 1980-talet. Jag minns att jag struntade i musiken, men tyckte att han och hans polare såg fjolliga ut med pastellfärgade kläder, vita sockor och fluffiga frisyrer med pannlugg. För mig, som varit tonåring på 1970-talet, så var blå jeans och denimjackor det enda rätta för en kille.