Magnus Seter;n171222 said:
Det är därför som "yttrandefriheten" kanske borde kopplas till "lyssnadeansvaret", alltså om jag säger något som någon annan tar illa upp av, och denna påpekar det, så har jag ett "lyssnandeansvar" att fundera på vad jag sa och hur jag sa det så att det väckte anstöt.
Jag håller helt med. Några saker dock...
1. Jag har inte fört upp detta så högt som hur det berör yttrandefriheten. Det är andra som har gjort det i den här tråden. Jag har ärligen inte följt den deltråden av debatten särskilt noga så hur mina inlägg kopplas till dem får stå för andra och de som gör den kopplingen.
2. Jag hoppas och tror att merparten av de som postar här faktiskt ägnar en tanke åt hur det man skriver kan komma att uppfattas. Eller jag gör det i varje fall. Ibland brister omdömet något, man tänker inte efter riktigt eller skriver i affekt. Det är mänskligt.
3. Man kan ta sitt lyssnandeansvar gå tillbaka och se vad man har skrivit och faktiskt komma fram till att det ändå var något man står för och hade skrivit det samma ändå. Och självklart så menar jag här inom rimlighetens gränser och lagens råmärken.
Och sedan fundera på om jag kan justera det jag säger så att det inte väcker anstöt, utan att min poäng går förlorad.
Om detta är möjligt är det självklart optimalt. Men med relativ frekvens är det själva grejen att någon inte håller med om det du skriver som väcker själva anstöten (eller inte otvetydigt håller med om ståndpunkt X) och då är det svårt att formulera sig på annat sätt än att man inte håller med och om motparten då ändå känner sig påhoppad så tycker i varje fall jag det är svårt att moderera sina formuleringar utan att poängen går förlorad.
Som exempel från min egen repertoar: jag har lärt mig genom att lyssna på personers upplevelse av mina formuleringar att det går att kritisera en slutsats utan att förminska personen som dragit slutsatsen. Alltså, istället för att säga "den som dragit den här slutsatsen har ingen koll" så kan jag säga "min slutsats skiljer sig från denna, utifrån de här kriterierna".
Ja, det är ett bra exempel och jag håller med. Även jag försöker hålla mig till att påpeka att jag inte håller med om vad det nu är snarare än utvärdera personen jag diskuterar med.
Som i så många andra diskussioner på nätet så tror jag att vi egentligen tycker ganska lika men ändå skall gränsdragningarna diskuteras. Lite som det jag är inne på i mitt första inlägg i den här tråden...
Cog.