Evokee;n173568 said:En del av förslagen var säkert ineffektiva och många av dem hade förstås negativ konsekvenser för olika personer, det håller jag helt med om. Men vad är det som får det att påstå att politiken som drivits fram är främlingsfientlig?
Det har jag redan skrivit: att de grundar sig i främlingsfientliga myter och föreställningar.
Evokee;n173568 said:Vad har du för anledning att påstå att bilderna är fotoshoppade? Måhända var den första bilden ur artikeln tagen ur sitt sammanhang, men det finns en uppsjö av anmärkningsvärda bilder på ensamkommande.
Och de flesta av de bilderna visar sig, om man har ens ett uns källkritik, vara plockade ur sina sammanhang. Väldigt, väldigt sällan finns det något som styrker varifrån de kommer. Att det finns en uppsjö rasister som gillar att sprida sin propaganda är liksom inte direkt bevis för att det här skulle vara något speciellt omfattande. Framför allt inte eftersom de flesta av sagda rasister inte verkar kapabla (eller villiga)att fatta att man kan se ut som att man är i 20-årsåldern när man är, till exempel, 17. 17 är barn i sverige. Så även i de få fall där bilderna faktiskt använts korrekt är det extremt suspekt att gå efter utseendet när man bedömer ålder.
Evokee;n173568 said:Visst det finns nog både dem som mytologiserar om hur utbrett det är, eller för den delen, om hur ovanligt det är. Så brukar det vara. Men varför det betyder att det främlingsfientligt att vilja testa en del av de som påstår sig vara under 18 när dem söker asyl förstår jag inte-
Det är främlingsfientligt eftersom det inte är rättssäkert och bygger på en grovt överdriven bild av hur stort problemet är. Det utgår från samma världsbild som får rasisterna att ljuga om att en majoritet av ensamkommande barn skulle vara vuxna, nedsättande ord som "skäggbarn" etc. Man bejakar bilden av det här som ett stort problem - vilket det inte finns någon som helst grund för.