Nekromanti Vad rekommenderar ni?

Basenanji

Postd20modernist
Jag vill spela ett rymd(roll)spel som ska utspela sig i hela universum. Det ska vara generiskt, inte kampanjmiljöspecifikt (som StarWars).

Vad rekommenderar ni isåfall? På min tid fanns något som hette "Traveller" men jag antar att det inte längre finns? Eller att det är omarbetat?

Vad rekommenderar ni?

Tack för hjälpen,
/Basenanji

Staffan

Myrmidon
Traveller finns även till GURPS, om man nu föredrar det framför d20.

Mitt personliga favoritspel när det gäller sf är annars Alternity, men det kan nog vara svårt att få tag på.

Archer

Swashbuckler
Alternity är väldigt trevligt, men som staffan säger, svårt att få tag i. Det är ett generellt SF system, och fungerar bra för att bygga vilken typ av SF kampanj man vill.
Funderade ett tag på att spela en Star Trek kampanj med det, tills mina spelare skrek nej (de gillar inte Star Trek).

Troberg

Sinister eater
Skaffa GURPS, fyll på med GURPS Space och eventuellt GURPS Traveller. Har du mer pengar över så finns det massor av kul böcker att komplettera med: GURPS Aliens, GURPS Space Bestiary, GURPS Space Atlas (finns en handfull olika), GURPS Humanx, GURPS Uplift, GURPS Terradyne och så vidare.

I en rymdkampanj i denna skala gör det inte så mycket om man blandar olika världar, det finns alltid avkrokar som inte haft kontakt med omvärlden och som utvecklats separat.

Muggas

Hero
Starchallenge kanske blir bra

Tänkte bara påminna om Niklas73:s mastodontrollspel Starchallenge som han är klar med snart. Vet inte så mycket om hur det blir, men jag har fått ett gott intryck av de inlägg som han skrivit om det. Han skulle dessutom lägga upp en preview på nätet, inom kort. Värt att kolla upp... :gremtongue:

Krille

Super Moderator
"Det ska vara generiskt, inte kampanjmiljöspecifikt (som StarWars). Vad rekommenderar ni isåfall? På min tid fanns något som hette "Traveller" men jag antar att det inte längre finns?"

GURPS Space är det enda rymdrollspel som jag vet som verkligen är generiskt. Nackdelen är förstås att du i GURPS Space faktiskt är tvungen att bygga din egen miljö. Alla andra, inklusive Traveller, är faktiskt kampanjmiljöspecifika.

Är det friheten att kunna åka var du vill och utforska vilka planeter du vill så ser jag inte att Star Wars och Traveller skulle skilja sig så mycket. Modulen "Lords of the Expanse" till Star Wars d6 är så att säga the case in point - upproret är kraftigt nertonat och istället ersatt med sofistikerade intriger mellan adelshus och handelsfurstar, i en del av galaxen som inte bryr sig om Upproret och som kejsaren delvis tolererar. "Pirates and Privateers" utforskar piratande i Star Wars-universat. Arr, matey!

Fler exempel: rollspelet Shatterzone är visserligen nerlagt, men du borde kunna hitta mängder med moduler i junklådor på konvent, dessutom till en billig penning. Shatterzone var uppbyggt kring ett grundläggande ramverk som hölls samman av interstellära företag och Flottan, men inom det ramverket så kunde man göra vad som helst, och det fanns gott om plats. Knappt någon modul som jag har sett saknar nya världar eller utomjordingar.

Själv jobbar jag på Skymningshem: Andra Imperiet. Även detta bygger på en öppen princip - rymden är stor, och det som kallas "Andra Imperiet" omfattar en sextiondels procent av galaxens volym och ändå finns det tusentals bebodda världar. Det trevliga med Andra Imperiet är att det inte bara är stort och fritt, utan att man själv kan bidra till att fylla hålen. De världar som du skapar kan läggas upp så att andra spelare kan använda dem. De kan i sin tur lägga till saker till världarna allt eftersom de spelar på de världarna, vilket ger dig något i retur.

Staffan

Myrmidon
Alternity var också tämligen generiskt, om än med lite fler fasta antaganden om hur teknologi och liknande skulle utveckla sig än vad GURPS Space har. Lite grann som D&D på det sättet - ingen direkt inbyggd spelvärld, men väl en del antaganden om hur saker och ting fungerar.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Starchallenge

Tyvärr utspelar sig inte Starchallenge i hela rymden men varför ska man ha hela rymden? Starchallenge är så stort att jag tvivlar på att en rollperson kommer kunna besöka samtliga delprovinser (länder på dagens jordklot) under en och samma livstid.

Starchallenge innehåller kompletta regler med allt från enkla till avancerade varianter och du sätter ihop dem i stort sätt som du vill (ett system jag kallar MULE Multi Level - dvs ett nivåsystem med regler där du bygger de som passar din spelgrupp).

Världs kapitlet är 470 A4 sidor vilket blir ca 230 sidor i tryck. Där lovar jag att du får ditt lystmäte av världar.

Det utspelar sig i galaxen Aqua Universa - ganska långt bort från Vintergatan både i avstånd och tid. Spelet innehåller två huvudkonflikter på helt olika plan.

Hela spelet kommer ges ut i en bok med appendixer på nätet som rollformulär och Stjärnkartor. Jag vet i skrivandets stund inte något pris.

Spelet innehåller dessutom lite små finesser angående karaktärsskapande och äventyrsförfattande som jag tror och hoppas blir lite unika. Starchallenge fokuserar väldigt mycket på karaktären både i fråga om spelregler och karaktärens psykologiska och sociologiska kompexitet dvs sådant som inte mätts i siffror och poäng.

Precis som Krilles Skymningshem: Andra imperiet kommer förhoppningsvis Starchallenge att växa på nätet då folk kommer spela det och komma på nya saker vilket gör att det kan växa i oändlighet.

Starchallenge är färdigskrivet och sätts just nu på Foxtails av Krille själv. Förhoppningsvis går det i tryck i början av nästa år och kommer säljas på nätet under Krilles förlag. Priset är idag inte känt. En vänlig tjej har erbjudit sig att lkägga upp webbplatsen och väntar på texter från mig som jag jobbar på. Jag kommer lägga upp en del appendixer redan nu. På preview siten kommer jag lägga upp mycket mer info.
Då den är uppe kommer jag lägga upp info om den på rollspelsmakar forum et och kanske även här.

Jag tror att Starchallenge (om du klarar att spela i en liten del av rymden, den består av 100 miljarder galaxer vilket är... ganska mycket) kan vara något som är värt att fundera över i alla fall. Du kommer få väldigt mycket för pengarna.

Lycka till med ditt val.

Härolden

Warrior
Just när det gäller "skala" så behöver man sällan kunna utforska mer än vår lilla avkrok av Vintergatan. Jag gillar visserligen känslan i t ex Keith Laumers "Galaktisk Odysse" (bok, inte rollspel), men problemet med en galax är att den är så ämlans stor.

För att ge lite proportioner gjorde jag en bild av Traveller-universat. Den är inte så snügg, men ger en viss idé om vad jag pratar om. Det blå är imperiet, med ca 10000 utforskade system...

http://ext.netg.se/~bs/traveller.html

Troberg

Sinister eater
Mer proportioner

För att ge lite proportioner gjorde jag en bild av Traveller-universat. Den är inte så snügg, men ger en viss idé om vad jag pratar om. Det blå är imperiet, med ca 10000 utforskade system...
Jag läste någonstans (tror det var Asimov) att det finns i runda slängar lika många stjärnor i vintergatan som det totala antalet människor som någonsin levt. Man behöver alltså inte känna sig instängd bara för att ett spel bara tilldrar sig i en galax...

Jag hade iofs en ide där avstånd inte var viktiga (det fanns resemetoder som inte påverkades av avstånd) men andelen beboeliga världar var mycket låg. Mänskligheten var där utspridd över många galaxer, men bara några världar i varje galax var bebodda.

tobzombie_UBBT

Veteran
växjö; sveriges metropol och smålands juvel
Uplift

jag vill verkligen rekomendera detta suplement till GURPS. efter någon diskussion här på forumet blev jag imponerad av det jag fick höra och införsskaffade det genast. en mycket intressant och egen miljö, som dock kanske kan vara ännu mer givande om man nu läst bokserien. får tankarna tillbaka till gamla sci-fi serier i min barndom, med mystiska aliens med inställningen; som apan ter sig människan, ter sig människan "alien". =)