"Det ska vara generiskt, inte kampanjmiljöspecifikt (som StarWars). Vad rekommenderar ni isåfall? På min tid fanns något som hette "Traveller" men jag antar att det inte längre finns?"
GURPS Space är det enda rymdrollspel som jag vet som verkligen är generiskt. Nackdelen är förstås att du i GURPS Space faktiskt är tvungen att bygga din egen miljö. Alla andra, inklusive Traveller, är faktiskt kampanjmiljöspecifika.
Är det friheten att kunna åka var du vill och utforska vilka planeter du vill så ser jag inte att Star Wars och Traveller skulle skilja sig så mycket. Modulen "Lords of the Expanse" till Star Wars d6 är så att säga the case in point - upproret är kraftigt nertonat och istället ersatt med sofistikerade intriger mellan adelshus och handelsfurstar, i en del av galaxen som inte bryr sig om Upproret och som kejsaren delvis tolererar. "Pirates and Privateers" utforskar piratande i Star Wars-universat. Arr, matey!
Fler exempel: rollspelet
Shatterzone är visserligen nerlagt, men du borde kunna hitta mängder med moduler i junklådor på konvent, dessutom till en billig penning. Shatterzone var uppbyggt kring ett grundläggande ramverk som hölls samman av interstellära företag och Flottan, men inom det ramverket så kunde man göra vad som helst, och det fanns gott om plats. Knappt någon modul som jag har sett saknar nya världar eller utomjordingar.
Själv jobbar jag på
Skymningshem: Andra Imperiet. Även detta bygger på en öppen princip - rymden
är stor, och det som kallas "Andra Imperiet" omfattar en sextiondels procent av galaxens volym och ändå finns det tusentals bebodda världar. Det trevliga med Andra Imperiet är att det inte bara är stort och fritt, utan att man själv kan bidra till att fylla hålen. De världar som
du skapar kan läggas upp så att andra spelare kan använda dem. De kan i sin tur lägga till saker till världarna allt eftersom de spelar på de världarna, vilket ger dig något i retur.