talgboll
Rollspelskollektivet
Jag vill diskutera vad rollspel inte är men det blev för långt och ett blogginlägg istället. Läs och skriv vad du tycker. http://ukronier.blogspot.se/2014/06/vad-rollspel-inte-ar.html
Jag har inga som helst problem att se på det där som rollspel. Faktum är att jag ser på rollspel som just en sorts brädspel, inklusive sånt rollspelande du är intresserad av. Jag har överhuvudtaget ingen förståelse för din oro över hobbyn. Brädspel är en stark bransch som får mycket kärlek, och även brädspelsunderavdelningen rollspel tågar starkt vidare.talgboll;n28962 said:Jag vill påstå att det här inte är rollspel.
Klart heroquest kan vara rollspel. Det kan till och med vara rollspel enligt din definition. Allt som saknas är ju lite inlevelse. HQ är ju verkligen ett väldigt avskalat rollspel i en snygg låda. Du har en spelledare, du har rollpersoner, lite rudimentära regler. Den övergripande skillnaden från DND känns minimal.talgboll;n28974 said:Jag tycker att det finns ett behov av att definiera vad rollspel är gentemot tex brädspel. Jag tycker tex inte HeroQuest är rollspel men med era definitioner är det det. Problemet är inte vad det är eller inte för mig, utan att andra medier förmedlar den formen mycket bättre och då har jag svårt att se att rollspel kommer att överleva. USPen för rollspel behöver lyftas fram. Jag struntar helt i hur folk spelar och de får kalla det vad de vill.
Det är ju urlöjligt. Jag kan inte riktigt komma på något annat sätt att beskriva det.Jag tänker fatta mig kort. Rollspel för mig är en full gestaltning av ett alter ego. Tankar. Känslor. Handlingar. Ett subjektiv ersätts av ett annat och rollspelandet sker i första person. Man säger "Jag går bort till trädet" om ens karaktär gör det, inte "Min karaktär/hen/[namn] går bort till trädet" och man bara pratar när ens karaktär pratar, man säger inte "Jag säger till mannen att han är vacker". Man spelar alltså i huvudsak in game förutom när man beskriver världen och antar Berättarrollen. Rollspelandet avbryts inte heller av en massa off game-prat, utan det tillhör undantagen. Förutom att detta är min minidefinition av rollspelandet så är det också en förutsättning för att kunna behålla stämningen i spelet, då det krävs en hel del koncentration från alla inblandande att upprätthålla illusionen.
vi har rollspelare från 15 till 50 som spelar rollspel på både ''ditt'' sätt och ''vårt'' sätt. Exakt vilken generation är det du tror hobbyn står och faller med?talgboll;n28979 said:Tack för era åsikter men bra, då är det som jag befarade att det jag inte anser vara rollspel är rollspelsnorm. Hoppas bara hobbyn står sig i konkurrensen efter att min generation dött ut.
RasmusL said:Jag ser att jag är lite häftig i mina uttryck i tråden jag länkade till och vill förtydliga att det verkligen inte är dig talgboll jag riktar mig mot i min ilska! Jag tycker att det var en bra och tänkvärd bloggpost även om vi är av olika uppfattning i sakfrågan
Rollspelshobbyn är lite för liten för att må bra av "din form av rollspel är inte rollspel"-tjofräs.talgboll;n28979 said:Tack för era åsikter men bra, då är det som jag befarade att det jag inte anser vara rollspel är rollspelsnorm. Hoppas bara hobbyn står sig i konkurrensen efter att min generation dött ut.
Det passar inte in på vad jag vill spela, eftersom jag är för lång från brädspelsaspekten. Men det är sådant som jag också vill ta uppRymdhamster;n28999 said:Lupus: funkar kanske inte för dig, men jag har bötjat beskriva det ''som brädspel men med större individuell handlingsftihet och mer inlevelse i sin spelpjäs''. Heroquest, talisman och drakborgen är ypperliga exempel att ta upp som många har spelat.
Är det inte så att vad du egentligen efterfrågar är en tydlig terminologi som särskiljer rollspel från rollspel? På så sätt kan du säga att du ägnar dig åt X och jag ägnar mig åt Y?talgboll;n28962 said:Jag vill diskutera vad rollspel inte är men det blev för långt och ett blogginlägg istället. Läs och skriv vad du tycker. http://ukronier.blogspot.se/2014/06/vad-rollspel-inte-ar.html
Ram said:Håller med om detta. Det är alltid bra att kunna sätta startpunkter för diskussioner genom att beskriva vilken inriktning man har.
Krille said:Din resa har varit skithäftig att beskåda, faktiskt!
chrull said:"tolvåriga tjejer som rollspelar att de är vildhästar på forum" Hahaha. Det där kommer jag nästan inte ihåg.
Lukas said:Jag är mest förvånad att det tog så här många inlägg INNAN någon nämnde Vildhästar.
Björn den gode said:Vil hestar! Om jag får be! Men ja, jag har faktiskt ett par gånger försökt leta upp de där forumen men har oftast bara hamnat på nedlagda/inaktiva siter. Är ju lite småjobbigt ämne att googla på också eftersom jag misstänker att fraser som "småtjejer+rollspel" kan få google att lysa rött Hur som helst så är ju väldigt fascinerad av fenomenet och önskar dem lycka till var än de faktiskt befinner sig.
Björn den gode said:Men oh, på tal om temat så minns jag tydligt att jag hittade en tråd på något forum där de diskuterades ifall det var "riktigt vildhästrollspel" ifall hästarna kunde prata.. segregering verkar vara en inneboende drift i många hobbies...
krank said:Jag tror eventuellt att vildhestar lagts ner, men jag vet att det funnits typ för harry potter, twilight m.fl. Ibland kortlivade, ibland längre. Jag brukar dock använda just vildhestar som exempel för att det är så extremt skiljt från det vi håller på med och samtidigt är så uppenbart samma sak -- som att titta in i ett alternativt universum där rollspel uppfunnits av tolvåriga tjejer istället för svettiga krigsspelande grabbar.