De var väldigt konstruktiva och kom ofta med glada tillrop när jag skulle spela eller skriva spelrelaterade saker, måla figurer eller dylikt. De uppmuntrade mig gärna att spela och visade det på alla sätt och vis även inför mina vänner.
"IDIOT. Gå ut och var som folk. Sitt inte inne som en jävla eremit", "du är tilt i skallen" (och så gjorde morsan fula grimaser, pekade med pekfingret mot tinningen och tittade i kors, insinuerandes att jag var ful, dum i huvudet och vindögd), "sluta sitta med dina jävla gubbar. Var som folk. GÅ UT!!", "ta på dig rustning innan du går upp på arbetsförmedlingen så får du säkert jobb din jävla dåre" hör väl till en av mina favoriter (i samband med mitt intresse för lajv när jag samtidigt var arbetssökande och det var knepigt att ens få en simpel praktikplats), "håll käften jävla ungjävel. Väx upp nån gång, sluta med den där skiten" osv. Ja ni fattar.
Uppmuntrande och förstående som sagt. En helt normal familj som lärde mig vad som är viktigt i livet...
Det fanns dock andra i familjen som var kreativa och uppskattade mitt rollspels och lajvintresse. Mormor (RIP) hjälpte mig med kläder till lajv och en annan kvinnlig släkting (död i överdos för ett år sen. RIP) uppmuntrade mig alltid.
Under min skolgång var det "töntigt" att spela rollspel men det struntade jag fullständigt i. Jag var ju en misslyckad tönt oavsett så varför skulle jag låta bli rollspelen bara för att det ansågs som töntigt?
Jag har aldrig ångrat att jag fastnade för rollspel och figurmålning. Tyvärr hinner jag inte spela så mycket som jag vill. Antingen är jobbet ivägen, eller så mår jag dåligt, har ångest eller något som gör att jag inte orkar umgås. Ibland spelas det dock och då trivs jag alltsomoftast.
Färdiggnällt.