dancodan;n341882 said:
Har samma uppväxt. Inget att göra åt, men man kan välja att vara precis tvärtom mot sina egna barn.
Vi har obligatorisk rollspelskväll varannan lördag med dottern där hon får gå loss hur mycket hon vill. Det blir alltid roliga äventyr och (hoppas jag) bra minnen som hon för vidare till sina barn.
Detta låter awesome! Nu var just rollspel en av de få saker som min far inte var anti mot, men överlag så fanns det för mycket alkoholism bland för många av mina nära släktingar för att min barndom skulle kunna kallas bra.
Så jag gör som du, försöker att vara den bästa pappan som går och begår inte samma misstag som min egen far. Dock lär jag begå andra misstag då ingen förälder är perfekt, men de misstag jag kanske kommer göra lär aldrig vara av samma grad som jag själv utsattes för. Jag försöker spela rollspel med både min son och dotter men det gället att välja rätt typ av rollspel.
Jag har varit SL för dem då vi spelat Trudvang men med ett eget regelsystem och stor fokus på det de tycker är roligt. Så det blir självklart inte culture-gaming direkt, utan snarare dungeons som utgörs av stora skogar fyllda med elaka monster såsom jättespindlar osv. Detta har hittills fungerat väldigt bra och de tycker att det är kul
I framtiden så märks det om de kommer fortsätta med rollspel eller om de tröttnar, jag hoppas självklart att mitt intresse smittat av sig men det viktiga är att de har intressen som inte bara innebär att de sitter fast framför youtube. Jag har tyvärr sett alldeles för många barn som inte gör annat än tittar in i en telefon eller ipad mer eller mindre hela tiden.