kwarnberg
Swordsman
- Joined
- 8 Jul 2015
- Messages
- 784
Hej alla! Nu var det ett tag sedan jag var aktiv här. Men nu är saker på gång igen i min lilla rollspelsverkstad, så det kanske är dags att dyka in här lite mer frekvent.
Det har gått några år sedan första utgåvan av Skrômt gjorde sitt intåg på den Svenska rollspelsmarknaden. Jag har förstått det som att det ändå blev ganska omtyckt, sina brister till trots. Som alltid när man börjar bli färdig med ett spel har man lärt sig så mycket under utvecklingen av det att det finns mängder av saker man skulle vilja ändra i det. Men då är det oftast för sent. Så från det att Skrômt släpptes har jag gått i tankarna på vad jag skulle göra annorlunda om jag någonsin gjorde en andra utgåva.
Och se på fanken, nu börjar det bli dags! Skrômt 2.0 är i full utveckling, och jag har kommit en bra bit på vägen. Det är mycket som har ändrats, och en hel del som är samma, särskilt tematik och fokuset på personlig skräck. Men den här gången är det gjort med mycket mer erfarenhet i bagaget.
Det jag skulle vilja veta nu är vad ni som har läst eller spelat Skrômt tycktes saknades i första utgåvan. Jag vet att många tyckte att stridssystemet inte var något vidare (jag håller numera med), att det saknades verktyg för hur man skulle skriva äventyr (yupyup), och att systemen för vansinne och galenskap inte hade någon tillfredsställande koppling till spelets mekanik (det är bättre nu, jag lovar). Men finns det något mer som ni tycker saknas eller inte gjordes så bra som det kanske kunde ha gjorts i första utgåvan av spelet? Eller något ni skulle vilja ha mer av? Vad gjordes bra och bör inte förändras? Nu är chansen att komma med den sortens input, så att jag kan ta hänsyn till det och ha det i bakhuvudet när jag skriver nästa utgåva.
Och för er som inte har läst Skrômt: det finns att ladda ner helt utan kostnad på Bläckfisk Förlags hemsida. Så nu har ni inga ursäkter att inte ha läst det!
Det har gått några år sedan första utgåvan av Skrômt gjorde sitt intåg på den Svenska rollspelsmarknaden. Jag har förstått det som att det ändå blev ganska omtyckt, sina brister till trots. Som alltid när man börjar bli färdig med ett spel har man lärt sig så mycket under utvecklingen av det att det finns mängder av saker man skulle vilja ändra i det. Men då är det oftast för sent. Så från det att Skrômt släpptes har jag gått i tankarna på vad jag skulle göra annorlunda om jag någonsin gjorde en andra utgåva.
Och se på fanken, nu börjar det bli dags! Skrômt 2.0 är i full utveckling, och jag har kommit en bra bit på vägen. Det är mycket som har ändrats, och en hel del som är samma, särskilt tematik och fokuset på personlig skräck. Men den här gången är det gjort med mycket mer erfarenhet i bagaget.
Det jag skulle vilja veta nu är vad ni som har läst eller spelat Skrômt tycktes saknades i första utgåvan. Jag vet att många tyckte att stridssystemet inte var något vidare (jag håller numera med), att det saknades verktyg för hur man skulle skriva äventyr (yupyup), och att systemen för vansinne och galenskap inte hade någon tillfredsställande koppling till spelets mekanik (det är bättre nu, jag lovar). Men finns det något mer som ni tycker saknas eller inte gjordes så bra som det kanske kunde ha gjorts i första utgåvan av spelet? Eller något ni skulle vilja ha mer av? Vad gjordes bra och bör inte förändras? Nu är chansen att komma med den sortens input, så att jag kan ta hänsyn till det och ha det i bakhuvudet när jag skriver nästa utgåva.
Och för er som inte har läst Skrômt: det finns att ladda ner helt utan kostnad på Bläckfisk Förlags hemsida. Så nu har ni inga ursäkter att inte ha läst det!