Nekromanti Vad saknas?

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,150
Location
Tindalos
Vad saknas till Neotech? Finns det outforskade teman som kan beskrivas mer ingående?
 

Bastardo

Swordsman
Joined
30 Dec 2002
Messages
492
Location
Stockholm
Tjao, jo själv fick jag för några dagar sedan ett par ingående förslag om hur en fördjupning i prostitutionshärvor kopplat till den organiserade brottsligheten kan se ut av "Nordmannen". Tänkte försöka infoga detta i min artikel om kriminella organisationer/organisationsformer. Men som sagt, i bara det området finns ju i princip hur mycket som helst att utveckla/fundera ikring.

Men åter - precis som Ripperdoc tidigare inflikade, så har väl Neogames redan tänkt på detta inför kommande moduler i förslagsvis Neotech Police och America. Den som lever får se.

Sen finns ju alltid RYMDEN. RYMDEN RYMDEN och åter RYMDEN. Mig veterligen finns väldigt lite beskrivet under det temat, i alla fall i förhållande till dess storlek och möjligheter.
 

Nordmannen

Veteran
Joined
27 Mar 2005
Messages
118
Location
Trondheim
Mer av alt!!!

Mer tekniske duppedatter ( Min gamle RP kunne nedlegge en hel militærleir med kniv og (überdüber)lommelykt.)
Gifter (Disse er totalt fraværende)
Hva slags utstyr har egentlig militæret? Og hvordan utkjempes kriger?
Undervannsbaser
Og mye mer
 

Nordmannen

Veteran
Joined
27 Mar 2005
Messages
118
Location
Trondheim
Sen finns ju alltid RYMDEN. RYMDEN RYMDEN och åter RYMDEN. Mig veterligen finns väldigt lite beskrivet under det temat, i alla fall i förhållande till dess storlek och möjligheter.
Det er en artikkel på NOGO om Mars, men det er vel alt.
Slik jeg ser det så er det forskning, gruvedrift, unslipping fra loven/skatter/reguleringer og luksusturisme som gjelder.
Altså ikke så mye. Potensiale, ja, men neppe særlig lønnsomt å utvide virksomheten før neste store gjennombrudd.
 
G

Guest

Guest
Vad som saknas i neotech är väl ett enhetligt beroende och drogsystem, om jag är beroende av något vill jag inte ha olika regler för det oavsett om det är alkohol, tobak, internet eller cola (båda typerna), beroenden är till för att utnyttjas.
Nu är det väl inte outforskat men iallafall.

Hemmabyggen är däremot helt outforskat oavsett om det är pistoler fordon eller cybernetik, droger har väl lite regler men inget konkret.
 

Nordmannen

Veteran
Joined
27 Mar 2005
Messages
118
Location
Trondheim
Jeg er usikker på hva du vil ha, det skal så mye Cola til for å bli avhengig av det at det er temmelig irrelevant og abstinenssyndrom for koffein er ikke noe å snakke om. Systemet for avhengighetsgrad er der mest på grunn av abstinensen. Da narkotika er mye sterkere og mer avhengighetsskapende enn det meste annet, så vil det bli mye krøll hvis du skulle bruke det på alt mulig rart. En mulighet er at du for eksempel må ta mange doser før du slår noe avhengighetsslag. Det vi kansje burde innføre er tobakk som rusmiddel. Forøvrig kan avhengighet av Cola/koffein være et karaktersærtrekk... hvis ikke Coca Cola Company (som jo er noen ondinger selv idag) har puttet litt lett narkotika oppi brusen sin...men trolig ikke i den originale Colaen da de gjerne vil selge denne til barn.
 
G

Guest

Guest
Meningen är att förenkla så att olika karaktärer kan använda samma regler.
Sedan angående cola (dryckes sorten) så skulle jag se en mindre huvudvärk som något kanske +1 på slagen iallafall inte något speciellt, men när du väl är drabbad av ett beroende av det så är det inte längre samma effekt man är ute efter, utan lungnet som kommer när man intar colan, det skulle jag lätt kunna tillskriva en nivå lättare på alla cool slag -Ob1t6, problemet med koffein är inte att du får hemska efekter när du inte tar det utan att du får himmelska effekter när du tar det i det fall du är beroende, är du inte beroende stöter du inte på detta samt att du lättare får en överdos vilket innebär att du blir yr flänging etc vilket också kan simuleras med regler.

I vilket fall så får jag återgå till in colaflaska innan jag får fnatt.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Det är knappt värt att använda beroenderegler alls om du frågar mig. De som finns är för detaljerade, med beroendegrad som ska hållas reda på för varje enskild drog. Beroende är IMHO en av alla de saker som ska rollspelas, inte regleras.

/RipperDoc - som insett att stridskonstreglerna i Neotech är oanvändbara
 
G

Guest

Guest
Okaj, fullt möjligt det med, men det ska enligt mig vara samma system för allt, och om inte annat så borde det ju finnas uppslag på hur olika droger ter sig så väljer man att rollspela ett av dem eller kombinera dem.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Ja, jag överdrev något. För första gången försökte vi spela med dem ordentligt i en teststrid nyligen, men det var vansinnigt mycket bläddrande och därför mkt långsamt och förvirrande. Det berodde förstås på att ingen kunde systemet ordentligt (men vem kan alla tabeller?). Det är lite småkul att använda dock, detaljrikedomen har sina fördelar! Så oanvändbart är det för oss på grund av att vi spelar strider snabbt och ingen har orkat lära sig reglerna så de sitter i ryggmärgen. Egentligen är det samma sak med de vanliga stridsreglerna, vi brukar knappt ens använda TO och initiativ.

I mina ögon är Neotechs regelsystem bra i sin eftersträvan av detaljrikedom, som passar spelmiljön. Dessvärre innebär många detaljer per default att det blir långsamt, mycket att lära sig och dessutom märks glitchar i reglerna mycket mer. Minsta obalans blir uppenbar när man förväntar sig realism. Ex. finns det många närstridsvapen som gör för lite skada och det märks tydligt. En gång för länge sedan hade vi ork att lära oss reglerna ordentligt och använda dem, men inte nu för tiden. Kontentan är att jag inte har mycket kött på benen i kritiken mot Neotech:s regler - eftersom jag inte använder mer än de mest grundläggande delarna längre.

Skulle man förändra regelsystemet måste man börja från scratch och tänka om. Å andra sidan medför ett mindre detaljerat regelsystem fler orealistiska situationer, vilket kanske inte är önskvärt.

/RipperDoc - som inte lyckat lära sig N2:s regler trots många års spelande... ja, jag är lat
 

Nordmannen

Veteran
Joined
27 Mar 2005
Messages
118
Location
Trondheim
Jeg vil påstå at dere har gjort jobben deres dårlig i så fall. Som RP har man gjerne oversikt over hva slags stoff man har i lomma og dens effekt, i en strid er det da bare å ta bort/legge til terninger, BG og slikt tar jeg meg av ETTER stridene, litt regelboktitting rett etter en strid kan være et effektivt virkemiddel da det skaper kontrast mellom kampens tempo og intensitet, og stunden etterpå da RP er glade for at de fremdeles lever...

Når det gjelder nærstrid så trenger du ikke å endre skaden på våpnene noe særlig (selv om det er latterlig at en Katana ikke gjør stort mer skade enn en stridskniv), våpnene bruker jo en annen tabell for skade, hvorvidt den er passende kan jo selvfølgelig diskuteres.

Neotechs stridsystem er det beste jeg har vært borti (selv om jeg ikke har sett så mange), men en eventuell husregel kunne gjøre at RP med høye ferdigheter gjør mer skade, f. eks. ved å legge effektstegene til skaden.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,968
Location
Sandukar
Som du säger - det är en del av systemets tanke att vara rätt detaljistiskt. Just nu bygger jag ett helt annat system, men det kan säkert användas till andra spel än det jag primärt tänkt det för. Jag vet själv att när jag är klar med det första projektet skall jag modda basen till att passa Spycraft - ett bra spel med jobbiga d20-regler.
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Vad saknas till Neotech?

Det har säkert sagts förr, anledningen till att Eon är så poppis är att den har en rätt så definerad spelvärld. Det borde nog kunna lyfta NX till nya höjder.

/Honken
 

Nordmannen

Veteran
Joined
27 Mar 2005
Messages
118
Location
Trondheim
Jeg tror jeg misforsto litt med mitt forrige inlegg (Jeg skylder på min svenskforståelse). Men jeg er fremdeles uenig, hvis du ikke husker en regel så improviser, ikke bla i boka under en strid for enhver pris. Jeg vil ha litt problemer hvis RP bestemmer seg for å ta en skikkelig nærstridsdans, men de foretrekker skytevåpen, og de reglene har jeg i hodet fordi jeg bruker dem ofte...SL bør kunne reglene i hodet eller være flink nok til å bedømme til at han/hun kan si hvor mange terninger som man skal bruke på rappen.
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
En grejj till...

Jag kom just en sak till som jag skulle gilla skarpt vore ett system för tillgänglighet av saker. Det är en av de saker som jag gillar med Shadowrun.

/Honken
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Cyberspace

Reglerna för hackning, datorstrider är i mitt tycke smaklösa men helt ok så som regler kommer. Vad som verkligen saknas är fluff om cyberspace. Neotech har generellt sett lite fluff (världspresentation är vad jag menar med ordet "fluff" om någon undrar) med hänvisningen till att "Neotechs värld är våran värld. Den bästa världspresentationen finns i din egna bokhylla". Så långt allt väl. Vill jag läsa på om det geopolitiska läget i mellanafrika så kan jag göra det utan Neogames hjälp. Vad jag däremot inte kan göra är att läsa på om en helt ny värld som i stort sett saknar motsvarighet idag. Mer fluff behövs för cyberspace med andra ord.

Och sen behövs det giftregler. Jag importerade Eons giftregler när behovet uppstod, men så ska man inte behöva göra. Neotech är ju ett självständigt spel!


/Naug
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Re: Det finner du i grunnboken (NT)

Jag förstår din smärta, men vad jag menar är en lite mer detaljrik version. Dessutom är inte vapnen klassade enligt denna klass...

/Honken
 

Nordmannen

Veteran
Joined
27 Mar 2005
Messages
118
Location
Trondheim
Re: Våpenklassifisering

Det finnes i henhold til loven i Neotech to typer våpen: lovlige og ulovlige, de sistnevnte markeres med en O? i våpentabellene sammen med det eventuelle tilbehøret. Merk at alle som ikke har rulleblad kan skaffe seg en pistol med lisens (men bare en), andre skytevåpen må man ha spesialtilatelse for å få tak i på lovlig måte. Våpen er lette å få tak på i Neotech, og enhver som har bruk for noe mer enn en automatpistol vet stort sett hvor de skal få tak i dem (sjelden mer enn ob3t6 mot underverden, som oftest ob2t6, ob4t6 mot sjeldne eller ulovlige våpen, for de ekstremt sjeldne leketøyene kan det jo kansje bli fem eller seks terninger uten de riktige kontaktene).
Våpen er en såpass vanlig vare på svartebørsen at det ikke blir noen endring på prisen så lenge det er et lovlig våpen, ellers så benytter jeg meg av tabellen for modifikasjoner på svartebørsen.
Jeg vil si det slik: Pistoler, Kpister og pump/halvautomatiske hagler har kode B. Automatrifler, Snipergevær og automathagler har kode C, og mitraljøser/granatvåpen o.l. har kode R. Røyk og tåregassgranater har kode B, sjokkgranater kode C, og sprenggranater kode R. Kun ulovlige våpen har kode X.

Mer detaljer:
Kode A: Du kan få varen på en hvilken som helst "General Store"
Kode B: Du må på en forretning som spesialiserer seg på den type artikler.
Kode C: Er som regel bare tilgjengelig for salg i større kvanta til foretak o.l. ,en spesiell lisens kreves eller det produseres lite av varen dette gjør at du trolig må på svartebørs (ob2t6 til ob3t6).
Kode R: Her må du ha en spesiell lisens ellers må du på svartebørs (ob2t6 til ob4t6)
Kode X: Her må du på svartebørs (ob2t6 til 0bXt6)

Utover dette gjelder regler for prismodifikasjoner, tør egentlig påstå at dette er nok.
 
Top