Nekromanti Vad ska ett äventyr innehålla?

MattiasLejbrink

Swordsman
Jag har på sistone lagt mycket tankemöda på vad jag vill ska ingå i ett äventyr och vad som är överflödigt. Den här tråden är inte till för dig som tycker att "ju mer text desto bättre" eller "jag älskar att utöka äventyren med eget innehåll mellan spelmöten" utan dig som har hyggligt tajt med tid för förberedelser och ibland faktiskt tvingas läsa äventyrstexter "lajv" under spelmötet för att påminna dig.

Jag lekte med följande tanke: allt jag märker att jag stakar mig på eller improviserar dåligt under ett spelmöte bör stå i äventyret, allt som jag improviserar med lätthet kan med fördel bara kapas bort!

Så, nu kommer utmaningen: tänk dig ett "rum" eller en "scen" eller hur du nu gillar dina äventyr uppdelade. Vad för saker behöver stå där för att du ska slippa stå med byxorna nere? En klassisk Äventyrsspels-uppdelning är ju rummets utseende, varelser, monster, skatter, special (?).

Jag vill ha med följande som jag har märkt att jag har svårt att improvisera i stunden:

- En kort beskrivning på kanske två meningar som går att läsa i princip rakt av för spelarna, skulle det behövas.
- Alla namn! När jag improviserar just namn blir det lätt Ludowic Longensnopf eller liknande.
- Stats om det behövs, så jag slipper slå i monsterboken (eller whatever) och rulla hit points.
- Värde på föremål. En ebenholtsspegel? En gobeläng? 10 guld? Eller 1000 guld? Här vill man gärna slippa sitta och slå i kampanjbok eller Wikipedia.
- En "pitch". Något som händer, ett konstigt ljud, ett märkligt personlighetsdrag eller vad som helst som sticker ut. Något jag kan jobba utifrån. Får jag väl något sånt brukar min fantasi göra resten, men det underlättar att ha något från början.

Det mesta andra kan man klippa tycker jag.

I och med detta tror jag att jag hamnar hyggligt nära en hel del av OSR-författarna i hur jag gillar mina äventyr.

Vad vill du ha med?

ceruleanfive

Bläckfisk
Egentligen är nog allt jag önskar en intressant plot, med ett antal nyckelpunkter. Resten kan i regel improviseras.

Med det sagt föredrar jag att ha så gott som allt nedskrivet, i stödordsformat. Jag ser till att ha en överskådlig, men detaljerad stödordsversion av äventyret, oavsett om jag spelleder färdiga scenarion eller hittar på helt egna. På så sätt slipper man läsa innantill, men all information finns enkelt tillgänglig.

Apropå att hitta på namn: I min spelgrupp har det gett upphov till ett återkommande internskämt. Vi stötte på en SLP som vi sedermera frågade vad han hette. "Öuhm.... Tooomas...?" blev svaret och vi var därmed på det klara med att det här var en relativt menlös SLP. Numera heter så gott som alla menlösa SLPs Tomas.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
I en scen behövs:
- Översiktlig "bild" - karta eller kortfattad beskrivning.
- Alla viktiga ledtrådar som finns, och information om vart de leder. Om rollpersonerna behöver leta för att få ledtrådar behövs lite olika ställen de kan leta på.
- Eventuella viktiga SLP:er. Med namn, något i utseendet eller beteendet som sticker ut, kanske lite info om vad de gillar/inte gillar så att man kan låta dem be om saker i utbyte mot hjälp/ledtrådar/whatevs.

Sedan är jag en sucker för detaljer. Jag älskar att det i Tatters of the King kan finnas t.ex. en bibliografi över en tillfälligt förbipasserade spelledarperson, med böckernas namn, utgivningsår och kortfattad handling.

Saker jag inte behöver:
- Stats. Jag spelleder bara system där man kan dra stats ur röven utan att det gör något. Typ Rotsystem eller Kutulu.
- Fler namn. Jag spelleder sällan utan ett papper med utskrivna färdigslumpade namn från t.ex. Nomino. Improvisation är för folk som inte orkar förbereda, and that's not me.
- Värde på saker. Spelar sällan spel där den sortens lootande förekommer.

2097

deleta mitt konto tack
Det allra viktigaste för mig är monsterstats. Vill inte sitta där och bara typ "Öh, han har... säg tjugo HP". Allt har färdiga stats om jag ska vara nöjd. Tiggarpojken på bondgården har stats. Robotdammsugaren har stats. Cthulhus morsa har stats. Barkeepen har stats.

Det enklaste sättet att göra det är att göra en hänvisning till monsterboken. Skriva "barkeepen är en commoner" och då vet jag att jag kan slå upp "commoner" i boken om statsen behövs. Om jag har tid att preppa urordentligt är det ju skönt att skriva in statsen direkt på kartan, men brukar inte alltid göra det. Dom får ha tålamod m att jag slår upp monstren.

Jag är kanske lite konstig men för mig är boxed text närmast i vägen. Vill ha det mer uppstyrt i listor m "taggar" ex vis "statyer, pelare" osv. Så jag kan få en överblick.

Ska länka till en snubbe som jag tycker är lite suspekt pga han verkade vara lite av en gater när det strulet pågick för ett par år sen. Men, han har bra idéer om hur man ska formatera en dunga. Här är sidan.

En annan sak jag gillar är att inte behöva bläddra så mkt. Kan man få beskrivningarna och kartan på en och samma sida är det alltid guld. Liksom att skriva direkt i rummen. Jag provade att göra det och har försökt flera olika format sen dess. Experimenterar alltid med hur jag ska preppa på bästa sätt.

Bästa preppen är ändå den som faktiskt blir av. Blir det för ambitiöst så blir preppen för tung dvs inte gjord.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jättebra förslag du redan har.I synnerhet de där korta beskrivningarna man kan läsa upp för spelarna tycker jag är viktiga. Jag vet att många fnyser åt dem, men när jag spellet Dark Heresy de senaste åren har dessa texter i äventyren varit en enorm hjälp för mig.

En annan sak jag tycker är ovärderlig är en kort sammanfattning av hela storyn i början av äventyret, som inkluderar allt "viktigt". Utan dessa sammanfattningar känner jag annars att jag först måste läsa hela äventyret för att förstå vad det hela handlar om, och sedan en gång till för se vad som faktisk kan vara viktigt. Därefter kan jag börja läsa på det inför det faktiska spelandet.

Även under de olika kapitlen sedan får viktig information vara utmärkt på något sätt (alltså sånt som är viktigt i det större sammanhanget om det finns ett sådant).

Dessa tillsammans med de du redan nämnt minimerar verkligen arbetet med att läsa på äventyr för mig. Med en tillräckligt bra sammanfattning, kombinerat med bra beskrivningar som går att läsa upp och tydligt urmärkt information i varje kapitel kan man nästan komma undan med att bara läsa sammanfattningen och bläddra igenom resten lite snabbt, och sedan bara läsa på allt eftersom under själva spelandet. (detta är så klart inte optimalt men är skönt i en "nödsituation").

Zire

Swashbuckler
En bild har jag gärna. En stämningsfull, snygg, med det viktigaste från scenen.

2097

deleta mitt konto tack
krank;n225353 said:
Stats. Jag spelleder bara system [...t]yp Rotsystem eller Kutulu.
Sant, alla spel behöver inte monsterstats på samma sätt. Annat exempel: Apocalypse World. Har man sina fronter & klockor är man golden. Har dock blivit väldigt förtjust i ett spel som använder stats och det var utifrån det som jag skrev min post. Lite insnöat kanske.

JJoghans

Regelknackare
Jag har för mig att vi har haft en utförlig tråd om detta för inte så himla länge sedan. Kan vara värt att gräva fram den och råna den på info. :)

Lightshy

Hero
Nått jag gärna skulle se är att det finns problem/mysterier/konflikter som alltid går att lösa på olika sätt (gärna några förslag på lösningar i texten) typ genom vapenskrammel, bluff, förhandling, kunskap etc. Oftast ställs man mot något... åsså drar man vapen!!! Efterlyser andra genomtänkta lösningar.

2097

deleta mitt konto tack
Gör inte äventyren som en kedja av konflikt ? konflikt ? konflikt ? konflikt osv. Gör en istället plats [ordet "plats" kan även vara metaforisk, ett socialt nät eller en psykosfär], fyll den med intressanta grejer och verktyg och sånt och släpp lös spelarna i den. Låt dom härja. Och lägg in några grejer som är alldeles för svåra. Då blir det inte nödvändigtvis vapen till allt. PMT­ — port-monstre-trésor. Platser, faror, och anledningar-till-att-ta-sig-dit. Mysterier kan det finnas gott om ändå. En pusselbit här, en där. Så kommer det stora hela att klicka kanske. Det får man se.