MattiasLejbrink
Swordsman
Jag har på sistone lagt mycket tankemöda på vad jag vill ska ingå i ett äventyr och vad som är överflödigt. Den här tråden är inte till för dig som tycker att "ju mer text desto bättre" eller "jag älskar att utöka äventyren med eget innehåll mellan spelmöten" utan dig som har hyggligt tajt med tid för förberedelser och ibland faktiskt tvingas läsa äventyrstexter "lajv" under spelmötet för att påminna dig.
Jag lekte med följande tanke: allt jag märker att jag stakar mig på eller improviserar dåligt under ett spelmöte bör stå i äventyret, allt som jag improviserar med lätthet kan med fördel bara kapas bort!
Så, nu kommer utmaningen: tänk dig ett "rum" eller en "scen" eller hur du nu gillar dina äventyr uppdelade. Vad för saker behöver stå där för att du ska slippa stå med byxorna nere? En klassisk Äventyrsspels-uppdelning är ju rummets utseende, varelser, monster, skatter, special (?).
Jag vill ha med följande som jag har märkt att jag har svårt att improvisera i stunden:
- En kort beskrivning på kanske två meningar som går att läsa i princip rakt av för spelarna, skulle det behövas.
- Alla namn! När jag improviserar just namn blir det lätt Ludowic Longensnopf eller liknande.
- Stats om det behövs, så jag slipper slå i monsterboken (eller whatever) och rulla hit points.
- Värde på föremål. En ebenholtsspegel? En gobeläng? 10 guld? Eller 1000 guld? Här vill man gärna slippa sitta och slå i kampanjbok eller Wikipedia.
- En "pitch". Något som händer, ett konstigt ljud, ett märkligt personlighetsdrag eller vad som helst som sticker ut. Något jag kan jobba utifrån. Får jag väl något sånt brukar min fantasi göra resten, men det underlättar att ha något från början.
Det mesta andra kan man klippa tycker jag.
I och med detta tror jag att jag hamnar hyggligt nära en hel del av OSR-författarna i hur jag gillar mina äventyr.
Vad vill du ha med?
Jag lekte med följande tanke: allt jag märker att jag stakar mig på eller improviserar dåligt under ett spelmöte bör stå i äventyret, allt som jag improviserar med lätthet kan med fördel bara kapas bort!
Så, nu kommer utmaningen: tänk dig ett "rum" eller en "scen" eller hur du nu gillar dina äventyr uppdelade. Vad för saker behöver stå där för att du ska slippa stå med byxorna nere? En klassisk Äventyrsspels-uppdelning är ju rummets utseende, varelser, monster, skatter, special (?).
Jag vill ha med följande som jag har märkt att jag har svårt att improvisera i stunden:
- En kort beskrivning på kanske två meningar som går att läsa i princip rakt av för spelarna, skulle det behövas.
- Alla namn! När jag improviserar just namn blir det lätt Ludowic Longensnopf eller liknande.
- Stats om det behövs, så jag slipper slå i monsterboken (eller whatever) och rulla hit points.
- Värde på föremål. En ebenholtsspegel? En gobeläng? 10 guld? Eller 1000 guld? Här vill man gärna slippa sitta och slå i kampanjbok eller Wikipedia.
- En "pitch". Något som händer, ett konstigt ljud, ett märkligt personlighetsdrag eller vad som helst som sticker ut. Något jag kan jobba utifrån. Får jag väl något sånt brukar min fantasi göra resten, men det underlättar att ha något från början.
Det mesta andra kan man klippa tycker jag.
I och med detta tror jag att jag hamnar hyggligt nära en hel del av OSR-författarna i hur jag gillar mina äventyr.
Vad vill du ha med?