Andy said:
Jag funderar på vad du tycker är det viktigaste att en grundbok (regelbok) till ett rollspel ska innehålla.
Det kan jag snacka om i timmar, men jag ska vara snäll och begränsa mig lite...
Andy said:
Hur ska den se ut och är det viktigt om det är snygg layout, full med schyssta bilder och formatet?
Formatet
Jag köper allra helst hårdinbundna böcker, alltså riktigt inbundna - limning litar jag inte på. Jag gillar rollspelböcker som är i vanligt bokformat - både Saka och Oktoberlandet är skitbra här. Det är böcker man kan ha med sig på pendeltåget och hålla i bekvämt.
Annars är det ballt med udda format. Nobilis, till exempel, har ett jädra udda format som lockade mig till köp (plus riktigt inbunden, och med ett sånt där bokmärkessnöre - boken andades kvalitet och häftighet redan på hyllan)
Bilder
Oerhört viktigt, 90% av varför jag köper rollspel är pga bilderna. Det är viktigt med högkvalitativa bilder; hellre en riktigt snygg än tjugo halvkassa blyertsmålningar av nån gymnasiepolare som skissar på rasterna. Det måste kännas kvalitet.
Layout
Avgör i många fall huruvida jag orkar läsa hela boken eller ej. Genomtänkt layout och bra typografi (och sättning) ger höga betyg i min bok. Jag avskyr t.ex vanlig vänsterställning av text, det blir apjobbigt att läsa när texten inte är marginaljusterad. Likaledes avskyr jag när kolumner är för tjocka eller för tunna. Gemini låter sin löptext gå över både sidan och marginalerna = Fail, och Gestalt, min favvo-superthjältevärld, har helt horribel textställning som gör att jag bara kan läsa en bit i taget.
Men; om layouten och typografin ägnats tankemöda och faktiskt underlättar läsandet så kan jag läsa hur tjocka böcker som helst.
Jag tycker så här om grundbokens innehåll:
Och mina siffror ser väl ut ingefär såhär:
Värld/kampanj/presentation - 95%
Rollpersongenererimg - 1%
Regler för handling och strid/skador (magi) - 1%
Apendix (utrustning, rollformulär, SLPs osv) - 1%
Introäventyr - 2%
Helst vill jag att spelet bara ska bestå av värld plus introäventur. Regelsystem skiter jag i, jag använder ändå aldrig de som finns med så varför ska jag betala för en massa sidor jag skiter i? Jag har system som stödjer min rollspelsagenda, och i den mån jag inte har det till just det spelets setting så är det inte så svårt att anpassa nåt man redan har.
Andy said:
Jag köper rollspel mycket på utseendet. Är det inte snygg design (inget amerikanskt skit) och fula bilder (WoD) så köper jag inte. Layout:en ska också vara "användarvänlig" där SAGA är näst intill exemplarisk och (tyvärr) NOIR får minus i kanten.
Jag ser här att vi har lite (men inte helt) olika åsikter om vad som är en snygg bild: Jag vill exemplifiera bra bilder med GURPS Horrors/Monsters, de nya WoD-böckerna jag läst (grundboken, Asylum, Vampire), Gemini, Mutants and Masterminds, Etherscope, Mechanical Dream och Gestalt.
Fula illustrationer har nästan alla GURPS-böcker utom de ovan nämnda, de flesta fantasyspel (ser jag ännu en oinspirerande bild på en alv eller en taverna spyr jag), de flesta CJ Carrerra-spel samt (i mina ögon) Unknown Armies.