Nekromanti Vad ska grundboken innehålla?

Bjorn

Hero
Tycker att en grundbok bör uppfylla följande kriterier.

Den skall antingen innehålla allt som behövs för att spela, eller så skall det vara helt uppenbart att man behöver andra komponenter också. (Ex. D&D där det är självklart att man inte klarar sig med PHB utan att man "ska" ha en DMG också.)

Den bör ha ett innehåll som gör att tillräckligt många köper den för att tillverkaren skall fortsätta att supporta spelet.

Är själv exempelvis rätt så ointresserad av illustrationerna och utseendet, om en bild inte illustrerar en regelmekanik eller beskriver något i världen så känns den onödig. Men efterssom den hjälper till att sälja böcker så är jag ändå rätt positivt instäld till snygga illustrationer.

Köper i ärlighetens namn mest nya rollspel på "buzz", snackas det inte om dom så köper jag sällan. Det mesta nytt som är vettigt kommer generera tillräckligt mycket brus på forum etc för att ge mig en tydlig indikation på om det är något att ha. I de flesta fall har jag redan bestämt mig innan jag öppnar boken.

/Bjorn

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Re: Jag vill inte ha något introäventyr

Bjorn said:
Personligen skulle jag tro att de flesta speltillverkare agerar relativt vettigt utifrån sin synvinkel.
Varför skulle jag bry mig om deras synvinkel? Jag köper inte spel för att jag sympatiserar med deras synvinkel, liksom. Jag köper spel för att jag tycker att de är värda pengarna. Eller inte - det finns en del spel jag funderar på att köpa men som jag valt att inte köpa enbart för att de släppts med 90% regelsystem. Jag betalar liksom inte 300+ spänn för tjugo sidor intressant spelvärld.

Felet ligger som du antyder i det kapitalistiska systemet, i att tillgång och efterfrågan är de principer efter vilka rollspel skapas.

Tack och lov har vi ju nu början av en selfpublishingrevolution med lite tur, så framtiden har plats för mer modularitet, flexibilitet och så vidare.

Bjorn said:
Ditt problem är troligtvis snarare att det finns så få konsumenter med "Krank-lika" preferenser. Allt jag hört från olika spelnasare om vad som säljer tyder i alla fall på det...

Så skyll du på oss andra spelare istället, vi tål det...
:)
Jag skyller inte på konsumenterna av Coca-Cola för existensen och framgången hos det företaget, så varför skulle jag skylla på rollspelskonsumenterna?

Vi rollspelare formas ju ganska mycket i våra preferenser av vad som rent konkret finns tillgängligt. Ens syn på vad rollspel "är" beror på vad man kommer i kontakt med. Och de flesta kommer i kontakt med Mutant/DoD (i sverige) och D&D (internationellt). Den som kontrollerar utbudet, kontrollerar de nya rollspelargenerationernas smak.