Nekromanti Vad ska jag göra? [mutant-mod]

Rickard

Urverk speldesign
Jag har gjort en Mutant-mod till Matiné och står nu lite inför valet och kvalet. Min tanke är att systemet ska vara någorlunda kompatibelt med de äventyr som finns till Mutant. Det jag har problem nu är med skalorna på grundegenskaperna.

Det finns sex grundegenskaper men vilka de är inte så viktiga för denna diskussion. Grundegenskaperna täcker det mest grundläggande som att kunna simma, knytnävsslagsmål, smyga, upptäcka saker, föra sig socialt och allmänbildning så det är något man kan använda istället färdigheter i spel i vissa situationer.

Skalan i Mutant är 3T6 för mutanter och 3T6+2 för människor (IMM). Jag löste detta genom att ha 3T6 för mutanter och 4T6 och ta bort den lägsta tärningen för människor, då det precis som 3T6+2 ger ett medel på 13.

Problemet är att jag vill ha 2T9 (noll på T10:an läses som noll!) som grundegenskapsslag och det ger ett medel på 9. Fördelningen gör att medlet blir nio och att grundegenskaperna med sitt medel på 11 (för 3T6) blir riktigt bra för tärningsskalan mellan 0-18.

Jag funderade på att åtgärda detta genom att låta mutanterna få slå 3T6 och ta de två högsta tärningarna för det ger ett medel på 9 och människorna har sitt 3T6 med medel på 11. Dock ger det att mutanters högsta värde från början blir 12 och då följer det inte skalan i äventyren för mutanter. Man kan visserligen höja grundegenskaper under spelets gång.

Just nu har jag 2T10 som grundegenskapsslag där tian är tio, men när man räknar ut resultatet av slaget så är nollan noll. Det känns dock rätt osmidigt och följer inte samma struktur som T100-systemet för färdigheterna.

Hur skulle du som Mutant-spelledare tänka om dessa två lösningar?

/Han som föredrar att slå en extra tärning och ta bort en annan än att ha modifikationer på tärningsslaget då han vill undvika beräkningar i längsta mån

rjonas

Hero
Jag förstår inte riktigt vad du menar. Jag har läst flera gånger.

Mutanter kan slå 2T6+1T4, det ger ett värde mellan 3 och 16 med ett medel på 9,5.

Har man nån frän mutation kan det ersätta T4:an med 1T8, eller nåt.

Rickard

Urverk speldesign
Kort förklarat.

Grundegenskaper slås med 2T10 men det nuvarande tillvägagångssättet är osmidigt. Jag vill ändra till 2T9 (0-9) men då blir grundegenskaperna för bra.

Jag kan ändra så att medlet för 2T9 och mutanternas medel (människornas får vara högre) sammanfaller men då faller skalan för mutanternas grundegenskaper med de tillgängliga äventyren. De i äventyren har alltid högre värden än 12 i sina grundegenskaper. Det här är visserligen någonting som knappt märks för spelarna, utöver strid.

/Han som in princip har bestämt sig för 2T9 och använde mest forumet för att få tankarna på papper så att han lättare kunde se för- och nackdelar

hakanlo

Hero
Han said:
Hur skulle du som Mutant-spelledare tänka om dessa två lösningar?
Som Mutant-spelledare låter jag alltid spelarna placera ut grundegenskapspoäng. Då får helt enkelt IMM fler än mutanter. Men det var inte riktigt det som var frågan.

Spontant bör skalan för mutanter vara upp till 18, inte upp till 12, precis som du säger (om mans slår med max2(3t6)). Däremot verkar resultatet med 2t9 som du beskriver det kunna bli 0. Det känns lite förbryllande: vad betyder det att ha STY 0?

Jag ser nog gärna någon variant på 3t6. 3t6-1? 3t6-2? 3t6 för alla, men IMM får slå om en del eller extrapoäng?

/Håkan (Matiné-fan)

Carl Ö

Warrior
Ursäkta en inlägg som skjuter på fel mål, men jag känner att jag måste säga ifrån.

Jag tycker "2T9" är förvirrande terminologi. Det är inte 2T9 så kallade det inte för det. Det är 2T10-2 du använder.

Mvh Calle - som ska klura på din egentliga fråga också

Rickard

Urverk speldesign
Carl Ö said:
Jag tycker "2T9" är förvirrande terminologi. Det är inte 2T9 så kallade det inte för det. Det är 2T10-2 du använder
Jag använder den termen enbart i denna tråd för att särskilja från hur man normalt avläser 2T10, men det är bra att du påpekar sådant ändå.

/Han som exempelvis inte skulle säga att Västmark är ett T9-system

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Carl Ö said:
Jag tycker "2T9" är förvirrande terminologi. Det är inte 2T9 så kallade det inte för det. Det är 2T10-2 du använder.
Eller, egentligen, om man läser vad som faktiskt står på tärningen, så är det bara 2t10 (eftersom 10 anger antal sidor), medan det vi i vanligt tal kallar "2t10" i själva verket är 2t10 fast där man tolkar nollorna som tiotal.

Det finns "riktiga" t10:or också, som går från 1-10 istället för 0-9...

Jarl

Hero
Inte för att göra sidospåret längre, men varför inte kalla det "2T0"? 0 är ju den "högsta" valören, och den högsta valören är ju det man använder till de olika T? :gremsmile:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jarl said:
Inte för att göra sidospåret längre, men varför inte kalla det "2T0"? 0 är ju den "högsta" valören, och den högsta valören är ju det man använder till de olika T? :gremsmile:
Mjä, jag tycker inte att det är den högsta valören - den normala förklaringen nör jag hört det förklaras är ju att "en t20 är en 20-sidig tärning, en t10 en tiosidig", alltså antalet sidor är det man använder...