Nekromanti Vad ska jag spelleda?

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Vår spelgrupp har helt enkelt kommit till den punkt där vi vill pröva på ett nytt regelsystem. Det system vi använt hittills är det tjänliga Drakar och Demoner, givetvis med tonvis av husregler, även om grunden består. De senaste åren har vi dock inte använt reglerna särskilt intensivt utan det har sakta glidit mot färre tärningsslag och mer höftande, något som troligen blivit möjligt eftersom alla har ganska stor "känn" för hur systemet är.

Det system som vi, främst jag som SL, letar efter kan alltså vara ganska lightweight och ifall det skulle vara tunggrott så kommer vi nog bara att plocka det översta skalet ändå. Jag räknar med att behöva göra en del anpassningar eftersom vi bara plockar ett system som vi ändå anpassar till vår spelvärld. Den spelvärld som vi "utgår" ifrån är Chronopia och vi kommer att spela två kampanjer:

En "minnesförlustkampanj" med inslag av paranoia och det galna Chronopia. Namnet på kampanjen är Lejonhunden. Just med tanke på det personliga mörker som kommer att genomsyra denna kampanj hade jag först en tanke på Noir, även om det blir visst jobb i att konvertera det till en metallisk renässanssetting. Den kampanjen kommer troligen att bli improvisationsbaserad med en fisktank i bakgrunden.

Den andra kampanjen bär namnet "Den Sjätte Konfluxen" (D6K), vilket till skillnad från Lejonhunden kommer att bli en långkörare med ett helt annat fokus (tanken är lite att spela D6K när spelarantalet är fullt och Lejonhunden annars). Karaktärerna kommer att vara hängivna som på ett eller annat sätt kommer att ledas in på att jaga rätt på konfluxen. I och med konfluxen så kommer världens Altors öde att avgöras, antingen kommer de Hängivnas rike att krossas eller så kommer det att segra. Jag har valt att tona ner de Hängivna lite, mest för att karaktärerna är icke-Chronopiska hängivna och därmed inte lika extrema eftersom de inte perverterats av stadens makt. Jag ser hellre att man associerar dem till medeltida katolicism än modern nazism. För regelsystemet till D6K skulle jag gärna vilja ha en mekanism som kan hantera en skala mellan demon och människa, eller någon annan form av pervertering. Det kan vara så enkelt att gå från Mänsklig +4 till Demonisk -4.

Ytterligare koncept i regelsystemet som är eftersträvansvärt är mindre mängd matematik. Kort och gott ska det inte vara mer matematiskt krävande än DoD (så det behöver alltså inte vara minimalistiskt). Det andra är att mer än en tärning gärna får vara inblandade i slumpmomenten (en aning motsägande mot vad jag nyss sa, men det borde finnas en fin balans), allt för att få något som liknar normalfördelning och mindre extrema resultat. Om detta kan lösas med en tärning och andra mekanismer så är jag givetvis öppen för förslag. Det är viktigt att systemet ska kännas rimligt, strid ska vara farligt, men gärna utan att vara för dödligt (hellre att man lätt blir utslagen).

Om det inte framgått än så vänder jag mig alltså till detta diversifierade rollspelforum för att få förslag på regelsystem som kan passa till endera kampanjen. De rollspel som jag skummat igenom hittills är Noir, Fate, Saga, Skymningshem, Västmark, T10, TSOY, Vampire, Ars Magica, Nyx och Terra Draconis. Jag är en aning sugen på Fudgespel, eftersom det är väldigt olikt DoD, har lätt matte men ändå många tärningar. Dock, de enda jag i princip uteslutit är Eon och alla versioner DoD (och troligen BRP).
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,077
Location
Nordnordost
Ni kanske skall kika på Reign?

Det har iofs bara regler för att bygga människor (men det var en tråd här tidigare i veckan om hur man skulle kunna ändra det). Då får ni också smidiga regler för strid med många motståndare (man kan typ slå ihop horder av enklare motståndare och låta dem slåss som en enda, och det fungerar) och regler för att styra gäng eller handelshus eller vad som nu skulle kunna komma rollpersonerna i smaken, om de vill komma upp sig lite i tillvaron.

Det blir nog en del konverteringsarbete på magifronten dock, om ni har magiker som rollpersoner.
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Kolla in Burning Wheels. Det är ett system som sätter karaktären i fokus, både berättande mässigt och regelmässigt. Det har enkel matte men ganska många regler som gör motorn komplex. Mycket regler för erfaranhet också.

BW har ingen egen kampanjevärld heller utan utgår från en "standard" fantasysetting. Det är bra.

Kanske ändå ska slå ett slag för Saga som du redan kikat på. Där finns det många möjligheter att lägga till små enkla mekanismer som du själv skapar.

Om du vill för in ytterligare ett slumpmoment, förutom att använda tärningar, så har jag hört folk som kör med en kortlek. Man drar olika färger och valörer på slump som sedan får symbolisera olika handlinga, motgångar och fördelar. Har aldrig provat själv men det kanske kan vara något. :gremlaugh:
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,523
Location
Göteborg
Kolla in Burning Wheels. Det är ett system som sätter karaktären i fokus, både berättande mässigt och regelmässigt. Det har enkel matte men ganska många regler som gör motorn komplex. Mycket regler för erfaranhet också.
Ja, BW har mycket regler. Väldigt mycket regler. Jag köpte det och var först jättetänd på det, men lyckades aldrig lära mig reglerna, så det blev aldrig spelat. Nu står det och samlar damm, på grund av ett alltför komplext regelsystem.
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Ja, jag tycker också att det har mycket regler men allt är enkelt, strömlinjeformat och med lite matte. Jag tycker både och om systemet men man kan välja vilka delar man vill använda.

Så, systemet är omfattande men behåller en enkelhet tycker jag.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,081
Location
Ereb Altor
Faktum är att det är en väldigt bra krycka för spelgrupper öht som känner att de fastnat i sitt spelande och vill testa något nytt.

En spelgrupp som har spelat traditionella rollspel i 20 år har i allmänhet inga problem med att lära sig nya regler. Och BW slår alla tradspel på fingrarna.

Men visst, det är knappast lätt och smidigt.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,635
Location
Fallen Umber
Jag är rätt såld på TSoY för närvarande så jag tänker rekommendera det. Värt att tänka på är att det systemet lämpar sig bäst för miljöer med relativt små skillnader i skicklighet: det hanterar inte drakar och demonfurstar särskilt bra, till exempel (om man inte samtidigt vill att vanliga människor ska vara helt maktlösa. Det skulle nog gå bra att köra Exalted i TSoY, till exempel, men då måste man se till att betrakta den lägsta nivån av skicklighet som normalt mänskligt mästerskap, eller liknande). Annars är det snabbt, smidigt och kraftigt normalfördelat.

Annars tror jag att Fate eller Nyx passar bra. Alla de systemen har relativt lätt att hantera allehanda märkliga specialförmågor som kan tänkas dyka upp i en så diversifierad och kalejdoskopisk miljö som Chronopia. T10-systemet också, egentligen, med sina Egenskaper, men det är lite för detaljerat i till exempel strid för att jag ska vara riktigt förtjust i det längre.

Lycka till med spelandet! Det låter vettigt att byta system när ni känner som ni gör. Speciellt kan det nog vara lämpligt att köra olika system i de olika kampanjerna så ni kan testa olika saker och dessutom anpassa systemen mer efter de olika förutsättningarna.


/Dimfrost
 

soda_UBBT

Warrior
Joined
30 Jul 2001
Messages
267
Location
Luthagen, Uppsala.
En "minnesförlustkampanj" med inslag av paranoia och det galna Chronopia. Namnet på kampanjen är Lejonhunden. Just med tanke på det personliga mörker som kommer att genomsyra denna kampanj hade jag först en tanke på Noir, även om det blir visst jobb i att konvertera det till en metallisk renässanssetting. Den kampanjen kommer troligen att bli improvisationsbaserad med en fisktank i bakgrunden.
Måste slå ett slag för Conspiracy of Shadows för denna kampanj. Ett spel som måste köpas, huga, för att komma åt det. Annars tycker jag att det passar som handen i handsken för det du ovan skriver.

Personligt mörker/minnesförlust - check, med mekanismer som "doom" och "trust", samt de strukturerade konspirations-upplägget som följer med spelet kommer detta funkar hur bra som helst.

Metallisk renässanssetting - check, fast defaulten är en polsk variant.

Story now/improviserad fisketank - megacheck, spelet är uppbyggt kring att uppdaga en konspiration - utav något slag. Massor utav stödjande mekanismer för detta. För spelare och spelledare! Inte minst det halv-rippade (från PTA) avsnittet om kampanjer och episodiskt spelupplägg. Det går inte att INTE att INTE improvisera som spelledare helt enkelt.

Spelets hemsida hittar du här.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,081
Location
Ereb Altor
[ QUOTE ]
Jag är en aning sugen på Fudgespel...

[/ QUOTE ]

Du har inte nämnt FATE. Det tycker jag absolut att du ska kolla på. Dessutom är det gratis.

http://www.faterpg.com/

Där hittar du både FATE 2.0 och FATE 3.0 i form av Spirit of the Century. Jag tycker iofs personligen att TSOY är en bättre variant av Fudge/FATE, men det är värt att kika på.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Well, ta & testa GURPS. Det är enligt mig enkelt& användarvänligt.
Eller så skippa det helt med tärningar & kör nått friformaktikt.. Om ni nu börjat glida mer & mer ifrån det där mmed tärningar & sdåant.
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Angående Fate. Till en början kollade jag bara på SotC, (insåg inte att tidigare versioner var 'andra spel') men hela pulpgrejen kändes inte så passande för kampanjerna. Jag funderade på att ta större delen av Fate 2, men gärna inspireras av lite inslag från TSOY. En sak jag hade i åtanke var de tre 'grundegenskaperna', mest för jag gillar funktionen hur spelarna kan fylla på intellektpoäng genom att gå på teater. Dessa tre värden skulle kunna ersätta Fatepoängen (min tanke iaf), eller snarare vara 'specialiserade' Fatepoäng där man använder den typen av poäng som bäst passar situationen. Andra saker man skulle kunna ta en titt på är väl Secrets och Keys och se hur dessa faller samman med Aspekter och Stunts/Extras. Jag har inte kollat så mycket på skillnader i konfliktresolutioner och liknande förutom att Fate 2 verkar vara ganska avancerat (inte mig emot) med dynamiska/statiskt test/utmaningar.

Så för de som är rutinerade med TSOY och/eller Fate, verkar det rimligt att plocka lite från varje som jag gjort? (för de verkar ganska lika för en nykomling som mig)
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Jag läste igenom en preview och kollade runt lite på det övriga extramatieralet och spelet ser verkligen lovande ut och passar nästan som handen i handsken (lite för mycket demoner och odöda än vad jag planerat, men, vem vet vad som händer om jag kör CoS). Spelet var inte särskilt dyrt heller ($20).

Tack för tipset!
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Jag hade missat att Fate 2 inte var i samma tappning som Fate 3 (även om jag hade nämnt Fate (3) i inledningsposten).

Tackar och bockar
 

soda_UBBT

Warrior
Joined
30 Jul 2001
Messages
267
Location
Luthagen, Uppsala.
Gött. Hoppas du låter höras av dig om du väl testar CoS :gremsmile:

Vet inte om jag känner igen mig i "lite för mycket demoner och odöda", eller jag känner inte igen mig alls. CoS handlar om människor, eller iaf. väldigt mänskliga öden, i första hand. Monsters, av övernaturlig eller utomjordlig art, är inte alls i fokus eller särskilt omskrivna i reglerna.

Har du spelat med "conflict resolution' istället för gamla unkna "task resolution" förut? Om inte lär det bli en "mind tripp" för hela gruppen när spelet automatiskt har dramaturgisk anpassad fart och tar oväntade och inte prefabriserade vägar.

Här har du Paka, aka Judd Karlman, från Sons of Kryos som intro till 'conflict resolution' - Sons of Kryos 15

Lycka till!
 
Top