Vår spelgrupp har helt enkelt kommit till den punkt där vi vill pröva på ett nytt regelsystem. Det system vi använt hittills är det tjänliga Drakar och Demoner, givetvis med tonvis av husregler, även om grunden består. De senaste åren har vi dock inte använt reglerna särskilt intensivt utan det har sakta glidit mot färre tärningsslag och mer höftande, något som troligen blivit möjligt eftersom alla har ganska stor "känn" för hur systemet är.
Det system som vi, främst jag som SL, letar efter kan alltså vara ganska lightweight och ifall det skulle vara tunggrott så kommer vi nog bara att plocka det översta skalet ändå. Jag räknar med att behöva göra en del anpassningar eftersom vi bara plockar ett system som vi ändå anpassar till vår spelvärld. Den spelvärld som vi "utgår" ifrån är Chronopia och vi kommer att spela två kampanjer:
En "minnesförlustkampanj" med inslag av paranoia och det galna Chronopia. Namnet på kampanjen är Lejonhunden. Just med tanke på det personliga mörker som kommer att genomsyra denna kampanj hade jag först en tanke på Noir, även om det blir visst jobb i att konvertera det till en metallisk renässanssetting. Den kampanjen kommer troligen att bli improvisationsbaserad med en fisktank i bakgrunden.
Den andra kampanjen bär namnet "Den Sjätte Konfluxen" (D6K), vilket till skillnad från Lejonhunden kommer att bli en långkörare med ett helt annat fokus (tanken är lite att spela D6K när spelarantalet är fullt och Lejonhunden annars). Karaktärerna kommer att vara hängivna som på ett eller annat sätt kommer att ledas in på att jaga rätt på konfluxen. I och med konfluxen så kommer världens Altors öde att avgöras, antingen kommer de Hängivnas rike att krossas eller så kommer det att segra. Jag har valt att tona ner de Hängivna lite, mest för att karaktärerna är icke-Chronopiska hängivna och därmed inte lika extrema eftersom de inte perverterats av stadens makt. Jag ser hellre att man associerar dem till medeltida katolicism än modern nazism. För regelsystemet till D6K skulle jag gärna vilja ha en mekanism som kan hantera en skala mellan demon och människa, eller någon annan form av pervertering. Det kan vara så enkelt att gå från Mänsklig +4 till Demonisk -4.
Ytterligare koncept i regelsystemet som är eftersträvansvärt är mindre mängd matematik. Kort och gott ska det inte vara mer matematiskt krävande än DoD (så det behöver alltså inte vara minimalistiskt). Det andra är att mer än en tärning gärna får vara inblandade i slumpmomenten (en aning motsägande mot vad jag nyss sa, men det borde finnas en fin balans), allt för att få något som liknar normalfördelning och mindre extrema resultat. Om detta kan lösas med en tärning och andra mekanismer så är jag givetvis öppen för förslag. Det är viktigt att systemet ska kännas rimligt, strid ska vara farligt, men gärna utan att vara för dödligt (hellre att man lätt blir utslagen).
Om det inte framgått än så vänder jag mig alltså till detta diversifierade rollspelforum för att få förslag på regelsystem som kan passa till endera kampanjen. De rollspel som jag skummat igenom hittills är Noir, Fate, Saga, Skymningshem, Västmark, T10, TSOY, Vampire, Ars Magica, Nyx och Terra Draconis. Jag är en aning sugen på Fudgespel, eftersom det är väldigt olikt DoD, har lätt matte men ändå många tärningar. Dock, de enda jag i princip uteslutit är Eon och alla versioner DoD (och troligen BRP).
Det system som vi, främst jag som SL, letar efter kan alltså vara ganska lightweight och ifall det skulle vara tunggrott så kommer vi nog bara att plocka det översta skalet ändå. Jag räknar med att behöva göra en del anpassningar eftersom vi bara plockar ett system som vi ändå anpassar till vår spelvärld. Den spelvärld som vi "utgår" ifrån är Chronopia och vi kommer att spela två kampanjer:
En "minnesförlustkampanj" med inslag av paranoia och det galna Chronopia. Namnet på kampanjen är Lejonhunden. Just med tanke på det personliga mörker som kommer att genomsyra denna kampanj hade jag först en tanke på Noir, även om det blir visst jobb i att konvertera det till en metallisk renässanssetting. Den kampanjen kommer troligen att bli improvisationsbaserad med en fisktank i bakgrunden.
Den andra kampanjen bär namnet "Den Sjätte Konfluxen" (D6K), vilket till skillnad från Lejonhunden kommer att bli en långkörare med ett helt annat fokus (tanken är lite att spela D6K när spelarantalet är fullt och Lejonhunden annars). Karaktärerna kommer att vara hängivna som på ett eller annat sätt kommer att ledas in på att jaga rätt på konfluxen. I och med konfluxen så kommer världens Altors öde att avgöras, antingen kommer de Hängivnas rike att krossas eller så kommer det att segra. Jag har valt att tona ner de Hängivna lite, mest för att karaktärerna är icke-Chronopiska hängivna och därmed inte lika extrema eftersom de inte perverterats av stadens makt. Jag ser hellre att man associerar dem till medeltida katolicism än modern nazism. För regelsystemet till D6K skulle jag gärna vilja ha en mekanism som kan hantera en skala mellan demon och människa, eller någon annan form av pervertering. Det kan vara så enkelt att gå från Mänsklig +4 till Demonisk -4.
Ytterligare koncept i regelsystemet som är eftersträvansvärt är mindre mängd matematik. Kort och gott ska det inte vara mer matematiskt krävande än DoD (så det behöver alltså inte vara minimalistiskt). Det andra är att mer än en tärning gärna får vara inblandade i slumpmomenten (en aning motsägande mot vad jag nyss sa, men det borde finnas en fin balans), allt för att få något som liknar normalfördelning och mindre extrema resultat. Om detta kan lösas med en tärning och andra mekanismer så är jag givetvis öppen för förslag. Det är viktigt att systemet ska kännas rimligt, strid ska vara farligt, men gärna utan att vara för dödligt (hellre att man lätt blir utslagen).
Om det inte framgått än så vänder jag mig alltså till detta diversifierade rollspelforum för att få förslag på regelsystem som kan passa till endera kampanjen. De rollspel som jag skummat igenom hittills är Noir, Fate, Saga, Skymningshem, Västmark, T10, TSOY, Vampire, Ars Magica, Nyx och Terra Draconis. Jag är en aning sugen på Fudgespel, eftersom det är väldigt olikt DoD, har lätt matte men ändå många tärningar. Dock, de enda jag i princip uteslutit är Eon och alla versioner DoD (och troligen BRP).