Nekromanti Vad ska man ha för stil på bokomslaget?l

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Vad bör ett bokomslag till ett regelverk förmedla anser ni? Ska omslaget represnetera den värld som spelet utspelar sig i? Fokus i spelet (strid/deckarstil etc)? Eller ska det bara vara en skön bild? En kombo? Något annat?

Laowai

Hero
För att locka mig personligen skulle nig det bästa vara en bild som visar på kultur och hurusom man sig kläder i världen, och något som förmedlar känslan och estetiken i stort.

Stridsscener är coola, men det är för det första väldigt gjort, och för det andra så visar det inte alls hur spelets känsla är.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
I beg to differ in this case. På mitt omslag funderar jag just för tillfället att det ska finnas den blandning av fantasy och scifi som Starchallenge är (och självklart ställer jag frågan för att det är en fråga för mig nu - högst egoistiska skäl alltså :gremsmile: ). Det är en stridsscen med en "magiker", ett bränt slott i bakgrunden och ännu längre bort en bombad scifistad - till höger om slottet. I bakgrunden men på andra sidan slottet ser vi en hästhord med pilbågsskyttar samt några övergivna svävare. I förgrunden ser vi en blandning av hitech och lotech soldater som drabbas av magikerns attack. En del av dem har pilar genom sina hjälmar avlossade från hästhorden i bakgrunden. Fonden är ett mörker, dimma, rök av okänd karaktär.

Den här bilden beskriver dels temat i spelet (storskaligt krig mellan olika tidsepoker helt enkelt) och kommunicerar en del av spelets mångfacetterade kultur som utmärker sig genom att olika tidsepoker möter varandra mot en krigsfond. Jag vill få fram tema och visa på ett fåtal raser och typiska händelser (magi/strid).

Hmm... Vad tänks?

Laowai

Hero
Ah, jo det låter ifs jääävligt coolt. Jag tänkte stridscen av modell "krigare slåss mot monster" de brukar vara ganska "jaha?" imo.

Ond bråd död

Swashbuckler
Omslagsbilder ska ha handling som får en att fantisera om vad som har hänt innan eller kommer hända efter. Alternativt nåt som är väldigt exotiskt och speciellt för just din spelvärld. Kanske rymdmaskarna eller nåt sånt? Sen gillar jag när det är mycket på gång i samma bild. Flera historier så att säga.

w176

Förlorad dotter
Det ska tilltala målgruppen, och olika målgrupper gillar olika bildspråk, så vad man än ska säga ska man säga det på en relevant sätt till målgruppen.

Sen ska den lova målgruppen något om vad som man hända i spelet. Det ska också lova något om vem man kan vara.

Mutant gör det jättebra tycker jag.

daflum

Veteran
Som många andra sagt får det gärna vara något som händer även om man inte skall underskatta något stilistiskt. Har förstått bland annat att den där rosen med några blodsdroppar hjälpte till att sälja vampire när nästan alla andra bestod av skäggiga typer som slogs.

Något man även kan ta från mutant, även om det säkert förekommer på massa böcker är att inte underskatta baksidan. Händer det något på framsidan så berätta något kort om vad det det är där eller om vi tar rosen, berätta något som har rent symboliskt med den att göra. Vad boken innehåller och så brukar ändå alltid få plats.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
w176 said:
Mutant gör det jättebra tycker jag.
Word. M:UA har friggin awesome omslag. Genomgående. Nästan så jag funderar på att försöka samla på mig böckerna igen bara därför...

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Du är väl lite av ett M:UA fan öht eller var det bara exemplenas struktur som tilltalade dig? Däremot är det ett schysst och bra omslag och det säger jag helt utan nostalgikoppling.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Say what? krank avskyr väl allt som finns innanför pärmarna med muterade djur och humorn i det? Varifrån kommer det här med att krank skulle gilla det? XD

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
För mig är det absolut viktigast att omslaget säger någonting om innehållet i spelet. Generellt är min erfarenhet också att de omslagen till böcker som jag släppt som jag är mest nöjd med är de som varit skapade långt innan boken är färdig, än de som gjort i panik innan. Då hinns det oftare skapas djupare synergi mellan bild och text. För det bör finnas sådan där.

Omslaget är trots allt ansiktet utåt och det är vad som får folk att plocka upp boken då de besöker en butik eller surfar in på en sida. Det ska snabbt förmedla känslan i spelet helt enkelt. Är det ett krigsspel ska det givetvis skildra det med ett stridsmotiv, medan det är mindre bra i ett dramarollspel med Noren-angst. Var sann till vad ditt spel handlar om!

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Niklas73 said:
Du är väl lite av ett M:UA fan öht eller var det bara exemplenas struktur som tilltalade dig? Däremot är det ett schysst och bra omslag och det säger jag helt utan nostalgikoppling.
Jag tycker rätt illa om M:UA. Illustrationerna är spelets höjdpunkt, av det jag läst. Skrotigt gammalt BRP utan nämnvärda förbättringar, en spelvärld där SLP:ernas namn är ordvitsar... Blä.

Men bilderna är snygga, och omslagen snyggare.

w176

Förlorad dotter
En annan sak som rockar med Mutant UA omslag är den dynamiska situationen.

Situationen är laddad och dynamisk. Det syns att det kan sluta i våld när som helst, men att protagoinisterna försöker undvika det. Den stora robotens utrycke är olästbart och hotande. Man förstår vad som är på gång, men man vet inte hur det kommer sluta.

God45

#PrayersForBahakan
Det här är ju nu ett dator spel men Ultima 7 the black gate har den bästa framsidan någonsin:

Mest stilrena framsidan någonsin :gremsmile:

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Nu skulle jag verkligen vilja hitta tråden men vi lägger ner det. Det är oväsenligt. Fö är muterade djur awesome!

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Det är så jag tänkt och för mig skapar texten i boken bilden. Jag hade aldrig kunnat göra tvärtom.

Vimes

Sillkung
w176 said:
En annan sak som rockar med Mutant UA omslag är den dynamiska situationen.

Situationen är laddad och dynamisk. Det syns att det kan sluta i våld när som helst, men att protagoinisterna försöker undvika det. Den stora robotens utrycke är olästbart och hotande. Man förstår vad som är på gång, men man vet inte hur det kommer sluta.
Det är MASSOR av suspense i den där bilden.

Edit: vilket är all spännings moder. Jag är ganska ointresserad av omslag som det händer något på, den här typen av bilder förmedlar paradoxalt nog mycket mera story än en kaotisk stridscen som är fullproppad med handling, imo.