Nekromanti Vad ska man ha för stil på bokomslaget?l

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Du har ju helt rätt: något som är PÅ VÄG att ske, är coolare än något som SKER. Skarpsint observation!

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
God45 said:
Det här är ju nu ett dator spel men Ultima 7 the black gate har den bästa framsidan någonsin:
Like it.

Funkar i scifisammanhang också, t.ex. med Traveller. =)

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Alla är vi olika. För mig är det ultimata sättet. Jag skriver en del text för att skapa mig en känsla för världen, sen kommer omslaget och sen bygger jag vidare på det. Det var så Leviathans omslag kom till:

Först skrev jag utkastet med fokus på att skapa en bas och en övergripande atmosfär. Därefter diskuterade jag med illustratören (Chris Björs) om stämningen med ett ungefärligt omslag. Efter att han förverkligat den med en illustration gav det mig en extra push att förtydliga världen extra då jag hade något visuellt.

Jag säger inte att det är det enda sättet, men för mig är det bästa sättet. Att väva in det under skapandet och låta båda processerna smitta av sig på varandra.

krank

Niklas73 said:
Och exemplen som du nån gång sa... [hittar inte tråden].
Öh, menar du de jag skrev i PM till dig, där jag letade rätt på lite Travellerframsidor etc?

Arfert

Facit
Niklas73 said:
Vad bör ett bokomslag till ett regelverk förmedla anser ni? Ska omslaget represnetera den värld som spelet utspelar sig i? Fokus i spelet (strid/deckarstil etc)? Eller ska det bara vara en skön bild? En kombo? Något annat?
Det ska:
- Ha med spelvärlden att göra (om det finns en bestämd spelvärld)
- Gärna visa en typisk scen från spelet ("nu går vi in i grottan!").
- ..och vara en skön bild.

Generiska köpbilder (som tidigare i Eon eller Drakar på 80-talet) är skittrist. Vad fan gör Elric på DoD.. han var väl aldrig i Ereb Altor. :gremwink:

krank

Robert Jonsson said:
Vad har Traveller med Mutant att göra? o_O
Alltså, det var de enda exempel på framsidor jag mindes att jag skickat till Niklas. Jag visade dels klassiska svart-vit-röda Traveller, dels nån senare utgåva med massa tjafs på =)

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag håller med om att saker som håller på att ske tilltalar mig mer, för de är mycket mer stämningsbyggande för mig. De låter mig fantisera lite om vad som kan hända. När något sker kan man förvisso fortsätta fundera, men det blir inte lika öppet.

Absolut viktigast är dock, tycker jag, att om man har en bild på framsidan (jag gillade gamla och senaste travellers omslag) så får den inte utlova saker som spelet sedan inte levererar. Om du har laserpuffror på omslaget ska det vara laserpuffror i spelet, för att ta ett enkelt exempel =)

En annan personlig preferens i frågan är "less is more". Just bilder på stora fältslag och sånt där kan lätt bli för rörigt för mig. Det får gärna vara en stor bild med mycket detaljer, men jag ogillar myller.

w176

Förlorad dotter
Jag tycker Levithan också är ett bra exempel.

Den föreställer en dynamisk situation där något håller på att hända:
-Vad kommer?
-Kommer de hinna öppna dörren i tid?
-Varför finns en massa läskiga blommor?

Den ger ett löfte om vad man kan spela:
-Nån med cool puffra och rustning, eller en cool datanörd/tekniker!

Den svarar på vad man gör i spelet:
- Det finns läskiga saker man måste fly ifrån och skjuta på!
- Man är på något sci-fi ställe!

kalcidis

Hero
Lite omslag som jag alltid gillat för att de sätter stämningen samt beskriver världen bra är:

Det är ganska smart att ha ett collage av element som definierar spelet. I det här fallet den stridande erans krig, svärdskonsterna, konsten, feodalherrarna samt tyngden under den osäkra Sengoku-eran.

Förutom att vara väldigt snyggt målat så tycker jag att omslaget skildrar mörkret och det enorma hotet från de äldre gudarna. Det är inte nödvändigtvis ondska det handlar om, snarare en liten och obetydelsefull mänsklighet som råkar bli en obetydlig faktor i de äldre gudarnas liv.

Att Riotminds gjorde något helt rätt när de återkopplade till John Bauer och hans målningar är ju självklart. I det här fallet så är skogen i fokus och det är ju direkt relaterat till äventyret. När man ser gruppen av dvärgar och troll som står samlade inför en insjö som begränsar dem från ett håll och skogen som omsluter dem åt de andra hållen så skildrar de precis den stämningen som jag tycker Vildhjarta äventyret förmedlar. Det är smart, stämningsfullt och vackert.

Sen så beror det självklart på vad du menar med regelverk. Är det ett fristående regelverk så är det ju friare i vad man ska skildra tycker jag. Är regelverket kopplat till en kampanjvärld så bör det även visa detta. Jag har aldrig tyckt att strid måste vara en del av omslaget eftersom det tenderar vara en mindre del av vad hela rollspelet handlar om. Det är sällan/aldrig fokuset för ett äventyr (men ofta en omistbar del). Däremot kan jag förstå att det finns rollspel som är väldigt stridsorienterade där det inte är så konstigt om det är en del av omslaget. Men tar man deckarspel (007-inspirerade och liknande) och andra väldigt nischade spelvärldar så är det kanske desto bättre om detta är representerat på något sätt. Omslaget ska ju trots allt sälja in det som är kärnan i spelet.

Minimoni

Homelander
Gillar Riotminds omslag, tycker de har lyckats förträfligt med nästan alla framsidor de gjort.

Sen får jag nog vara inne lite på Ymirs spår, damer med monsterkatter låter nice!

Med vänlig hälsning, Minimoni

w176

Förlorad dotter
kalcidis said:

Förutom att vara väldigt snyggt målat så tycker jag att omslaget skildrar mörkret och det enorma hotet från de äldre gudarna. Det är inte nödvändigtvis ondska det handlar om, snarare en liten och obetydelsefull mänsklighet som råkar bli en obetydlig faktor i de äldre gudarnas liv.
Fast, kan man inte sin Lovecraft och vet man inte vad CoC är för spel säger det det här:

Vad spelar man?
- Man spelar någon som seglar en båt!

Vad är man?
-På ett fint och lysnade men ändå hotande hav i ett fantasy landskap med stora vackra monoliter.

Vad gör man?
-Man seglar till eller från ett stort sjömonster. Man kanske ska slåss mot det? Monoliterna ser ut lite som ägg. DRAK ÄGG! Man kanske ska skydda äggen!

Sen öppnar man boken och de visar sig att man spelar investigator, typ journalister och läkare och akademiker som söker igenom dammiga biblotek i antingen nutid eller på 1920talet.

Va!? Vart är mitt fantasyvärld med en segelbåt och darkägg man måste skydda!

Det är ett fantastisk konstverk, men det är inte en omslagsbild som berättar vad spelet handlar om.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Nej det handlade om hur mua satte upp en scen som de därefter exemplifierade med hur reglerna funkade.

krank

Niklas73 said:
Nej det handlade om hur mua satte upp en scen som de därefter exemplifierade med hur reglerna funkade.
Ah. Nä, det var Mutant Chronicles. Eller, Mutant kanske gör det också, jag minns inte. Men det är Chronicles jag gillar, inte Mutant.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Har läst era svar och tror jag är rätt ute. Jag har hittat en illustratör också. Min krigsbild är iofs rätt uttjatad men kriget är extremt närvarande i sc så jag tror det här blir bra. Dags att göra en bättre skiss och skicka till illustratören och hoppaS på att kvaliteten håller.