God45
#PrayersForBahakan
- Joined
- 23 Oct 2012
- Messages
- 18,532
System: AD&D
Genre: Romantic fantasy. Som i Mercedes Lackey, Blue Rose och Dragon riders of Pern. Många sexiga barbar prinsar, många prinsessor i silver rustningar på enhörningar, mycket problemlösande genom empati och relationsbyggande, en del konfliktlösande genom svärd och magi, många magiska telepatiskt djur och coola monster.
Vad heter kampanjen?: Drottningens dolkar.
Vad handlar kampanjen om?:
Ni kommer från det goda kungariket Valdemar. Ert grannland Kar har efter några års oro kollapsat i ett fullständigt inbördeskrig. Hela den kungliga familjen är död, adeln har antingen dött, förlorat sin makt eller förfallit i att vara små krigsherrar över de områden de kan hålla. Kars system av magiska gillen har länge varit korrupt men i och med detta har de helt stängt av sina skolor och slutat polisa sina egna så onda och eller otränade magiker springer runt utan någon översikt. Flera olika bondeuppror pågår samtidigt och flera av dem har hamnat i strider med varandra över ideologiska skillnader eller förnödenheter. De barbarstammar som tidigare höll sig till till rikets avlägsna östra delar ser chansen att erövra och har börjar leda sina härar in i riket. Samtidigt har mängden demonkulter och liknande ökat dramatisk eftersom kyrkorna varit måltavlor tidigt under inbördeskriget som ledde till krisen. Och mörka rykten talar om att allt fler odöda samlas i norr.
Problemet för Valdemar, förutom den enorma humanitära krisen, är det politiskt och militärt viktiga läget som Kar hållit. Kar är ett av de två länder som delar en gräns mot det mörka landet Serak som styrs av den odöda trollkarlen känd som den Den Mörka Herren. Detta gör att Kar har fungerat som en militär buffert mellan Valdemar och Kar som låtit Valdemar investera i andra saker än det ständiga kriget mot de odöda vilket är en stor anledning till att Valdemar nästan är en utopia.
Kar är dock också en buffert mellan Valdemar och deras ideologiska motståndare i Teokratin Zelkirk. I Valdemar har man religös frihet där de flesta är vagt anemistiska, människor med olika hudfärger, genus och sexuellaläggningar respekterar varandra och försöker jobba tillsammans och monarken väljs för att hen är den mest renhjärtade personen i riket när den förra monarken går bort. Militären består av frivilliga och är nobel och heroisk. Magiker lär sig hantera sina krafter i avlägsna slott eller på skolor där man hjälper dem ta vara på vad som gör dem unika. I Zelkirk har man en absolut statsreligion som dyrkar solen och straffar ateism, kätteri och avgudadyrkan med tortyr och bränning. Landet är uppdelat i ett strikt kastsystemet där olika människor anses vara ämnade åt vissa saker. Kvinnor har inte ägande rätt och anses vara sin närmsta manliga släkting eller makes egendom. Ledaren, Högste kardinalen, över Zelkirk väljs politisk för att vara den som bäst kan leda landet genom brutala politiska spel bland prästerskapet. Militärtjänst är obligatoriskt för alla män och militären leds pragmatiskt och brutalt. Magiker tas iväg till hemliga kloster där de går under om de är för svaga eller lätta att korrumpera och annars tränas till att vara levande vapen.
Zelkirk är dock det andra landet med en gräns mot Serak och de driver ett evigt korståg mot de odöda magikerna där. Detta har gjort att Valdemar och Zelkirk ofta varit allierade mot ett gemensamt hot. Men om Valdemar eller Zelkirk ockuperar Kar, eller båda ockuperar delar av det och får direkt kontakt med varandra kommer de kulturella skillnaderna koka över i öppna konflikter vilket kommer försvaga båda sidorna.
Monarken över Valdemar, Drottning Selofina Blaauspar, har därför valt en mer diskret lösning för att hjälpa folket i Kar. Hon har satt ihop 20 äventyrargrupper av sina mest pålitliga riddare, magiker, spioner och andra och skickar in dem i Kar med fyra mål: 1. Skydda folket i Kar. 2. Hjälp Karsiterna etablera ett nytt stabilt styre oavsett vilken form det tar. 3. Verka för fred med Zelkirk men se till att de inte får för mycket makt i det nya Kar och slutligen 4. Hindra Serak från att dra nytta av situationen. Drottningen vet att Zelkirk har adopterat en liknande strategi och skickat in tio egna äventyrargrupper av sina allra bästa.
Genre: Romantic fantasy. Som i Mercedes Lackey, Blue Rose och Dragon riders of Pern. Många sexiga barbar prinsar, många prinsessor i silver rustningar på enhörningar, mycket problemlösande genom empati och relationsbyggande, en del konfliktlösande genom svärd och magi, många magiska telepatiskt djur och coola monster.
Vad heter kampanjen?: Drottningens dolkar.
Vad handlar kampanjen om?:
Ni kommer från det goda kungariket Valdemar. Ert grannland Kar har efter några års oro kollapsat i ett fullständigt inbördeskrig. Hela den kungliga familjen är död, adeln har antingen dött, förlorat sin makt eller förfallit i att vara små krigsherrar över de områden de kan hålla. Kars system av magiska gillen har länge varit korrupt men i och med detta har de helt stängt av sina skolor och slutat polisa sina egna så onda och eller otränade magiker springer runt utan någon översikt. Flera olika bondeuppror pågår samtidigt och flera av dem har hamnat i strider med varandra över ideologiska skillnader eller förnödenheter. De barbarstammar som tidigare höll sig till till rikets avlägsna östra delar ser chansen att erövra och har börjar leda sina härar in i riket. Samtidigt har mängden demonkulter och liknande ökat dramatisk eftersom kyrkorna varit måltavlor tidigt under inbördeskriget som ledde till krisen. Och mörka rykten talar om att allt fler odöda samlas i norr.
Problemet för Valdemar, förutom den enorma humanitära krisen, är det politiskt och militärt viktiga läget som Kar hållit. Kar är ett av de två länder som delar en gräns mot det mörka landet Serak som styrs av den odöda trollkarlen känd som den Den Mörka Herren. Detta gör att Kar har fungerat som en militär buffert mellan Valdemar och Kar som låtit Valdemar investera i andra saker än det ständiga kriget mot de odöda vilket är en stor anledning till att Valdemar nästan är en utopia.
Kar är dock också en buffert mellan Valdemar och deras ideologiska motståndare i Teokratin Zelkirk. I Valdemar har man religös frihet där de flesta är vagt anemistiska, människor med olika hudfärger, genus och sexuellaläggningar respekterar varandra och försöker jobba tillsammans och monarken väljs för att hen är den mest renhjärtade personen i riket när den förra monarken går bort. Militären består av frivilliga och är nobel och heroisk. Magiker lär sig hantera sina krafter i avlägsna slott eller på skolor där man hjälper dem ta vara på vad som gör dem unika. I Zelkirk har man en absolut statsreligion som dyrkar solen och straffar ateism, kätteri och avgudadyrkan med tortyr och bränning. Landet är uppdelat i ett strikt kastsystemet där olika människor anses vara ämnade åt vissa saker. Kvinnor har inte ägande rätt och anses vara sin närmsta manliga släkting eller makes egendom. Ledaren, Högste kardinalen, över Zelkirk väljs politisk för att vara den som bäst kan leda landet genom brutala politiska spel bland prästerskapet. Militärtjänst är obligatoriskt för alla män och militären leds pragmatiskt och brutalt. Magiker tas iväg till hemliga kloster där de går under om de är för svaga eller lätta att korrumpera och annars tränas till att vara levande vapen.
Zelkirk är dock det andra landet med en gräns mot Serak och de driver ett evigt korståg mot de odöda magikerna där. Detta har gjort att Valdemar och Zelkirk ofta varit allierade mot ett gemensamt hot. Men om Valdemar eller Zelkirk ockuperar Kar, eller båda ockuperar delar av det och får direkt kontakt med varandra kommer de kulturella skillnaderna koka över i öppna konflikter vilket kommer försvaga båda sidorna.
Monarken över Valdemar, Drottning Selofina Blaauspar, har därför valt en mer diskret lösning för att hjälpa folket i Kar. Hon har satt ihop 20 äventyrargrupper av sina mest pålitliga riddare, magiker, spioner och andra och skickar in dem i Kar med fyra mål: 1. Skydda folket i Kar. 2. Hjälp Karsiterna etablera ett nytt stabilt styre oavsett vilken form det tar. 3. Verka för fred med Zelkirk men se till att de inte får för mycket makt i det nya Kar och slutligen 4. Hindra Serak från att dra nytta av situationen. Drottningen vet att Zelkirk har adopterat en liknande strategi och skickat in tio egna äventyrargrupper av sina allra bästa.