Min RP grupp gjorde en ganska cool kampanjvärld(Drömmarnas Salar).
Magi fanns men den magiska energin som fanns pendlade sakta mellan enormt stark och patetiskt svag. Hela deras tidsuppfattning var indelade i åldrar "Grynings Åldern", "GuldÅldern", "Skymmnings Åldern" och "Järnets ålder".
Guldåldern och Järnets ålder var ganska långa tidsperioder på kanske 10000 år medans Grynings och Skymmnings åldrarna spred sig över runt 1000-1500 år,
Grynings åldern var en tid då magi fick allt mer makt och teknologins fick allt mindre viktighet. Grynings åldern präglas av kulter, mystiska händelser, krig och konflikter mellan det allt svagare teknologiska samhället och de nya magikerna samt de uppvaknande magiska raserna.
Guldålder var magins höjdpunkt då magin tar totalt över teknologins roll, teknologin blir ganska bortglömd och då alla de stora magiska underverken och artefakterna är skapade, under Guldåldern skapas nästan alltid en hel rad olika typer av varelser och raser som är beroende av magi för att leva.
Skymmnings åldern är där magins kraft avtar och de magiska raserna antingen dör ut eller går in i hibernation(en lång djupsömn, där ibland drakar, älvfolk och annat småknytt. Ju mer beroende varelserna är av magi destå snabbare dör de eller går in i sömn). Under skymmningsåldern så kommer magi dyrkande kulter att gå in i gömsle och sakta att tyna bort.
Järnets ålder är teknologins pånyttvaknande.
Själva historien bakom den här kampanjvärlden som vi spelade var att världen befann sig just nu mitt i en Skymmnings ålder. Några av de äldre raserna har redan gått in i djupsömn. Där ibland Chientilerna, en ras av älvfolk som har under hela guldåldern varit de yngre rasernas beskyddare och läromästare(de yngre raserna är samlings namnet för de raserna som inte är så duktiga på att använda magi och som överlever utan den), Chientilerna är en urgammal ras som går in i djupsömn under varje järnålder bara för att vakna när grynings åldern kommer på nytt, under tiden som de är i djupsömn så isolerar de sig i gömda underjordiska fort(Därav Rollspelets namn "Drömmarnas Salar") och deras själar går in i en drömvärld.
Nu är det så att en annan ras av magiska varelser(Nikrenterna, eller demoner som dom kommer att kallas under den här skymmnings åldern) inte kan gå in i djupsömn och kommer att gå under när järnets ålder kommer. De är vid äventyrets tidpunkt de kraftigaste av de magiska raserna som fortfarande är aktiva
Nu är det så att nikrenterna har kommit på ett sätt att nystarta magins krafter så tidigt så att de kan överleva. Det finns bara ett krux. Det här nytändandet kommer att orsaka en totalkatastrof som kommer att förtära de yngre rasernas livskraft för att nytända magin.
Nikrenternas plan går ut på att använda Chientilernas drömmar för att skapa en slags mardröms vortex som kommer att utvecklas till den punkten då den nytänder magins ursprungskälla(under tiden så kommer Mardrömsvortexens magi att kunna tappas från magisk kraft, en kraft som Nikrenterna använder för att skydda sin plan). Nikrenterna blir också förvandlade av sin användning av den här magin så att de blir demonerna(förvrängda till både sinne och kropp).
Hela rollspelet går ut på att stoppa Nikrenterna från att lyckas med sin plan.
Det var ganska sorligt när min äventyrsgrupp upptäckte att det enda de kunde göra för att stoppa Nikrenternas plan var att mörda de sovande Chientilerna i deras sovsalar och därmed skära av Nikrenternas kraft.