Vad ska vi spela?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,111
Location
Nordnordost
Jag tycker att tre deltagare är ett rätt svårt antal. Med One-Shot, menar du ett spelmöte, eller ett äventyr som kan få ta några spelmöten, men inte en full kampanj?

Hade det varit tal om några spelmöten hade jag gärna kört OKULT, om alla deltagarna har "spelledardriv". OKULT är ett svårt spel.

Witch Quest är fantastiskt bra på tre, och som tidigt japanskt rollspel borde det väl fylla udda-kriteriet. En SL, en Häxa och en Katt. Det är häxans budfirma med avfilade serienummer och flera kul regler. Och ni kan köra ett passande äventyr inklusive gubbmakande på ett spelmöte: https://yarukizerogames.com/2010/02/11/witch-quest-book-ii-release/

Montsegur 1244 är en gammal klassiker. Fantastiskt bra och gripande spel. Tre deltagare är ... liiiiite i underkant för det dock ... kan ni hålla er tills ni får med er livspusslaren så blir det nog bättre. Går att köra början till slut på ett konventspass utan att stressa dock.

Hade det dykt upp två luffare vid min dörr för enkvällsspel så hade jag dragit fram Medan Världen Går Under, ett spel som jag tycker dansar cirklar runt Fiasco i spelupplevelse, men som dess konstruktör är jag möjligen inte helt opartisk i den bedömningen. (Den illustrerade engelska utgåvan av spelet från Lulu tycker jag fortfarande kan tävla med de främsta i kategorin "snyggaste rollspelsbok", men det är Claudias förtjänst, inte min.)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,604
Location
Göteborg
Sjätte inseglet och Nerver av stål är för övrigt specifikt skrivna för tre spelare (3-4 i det sistnämnda fallet).
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,111
Location
Nordnordost
Jag håller med, men det är också en ganska låg ribba. :gremgrin:
Ja. Jag har svårt att förstå hur Fiasco kunde bli en sådan hit*. Morningstars spel "In the Time of Seid" är mycket bättre, men det är för exakt 5 deltagare så det faller bort i det här sammanhanget.

* Kanske för att det är lätt att göra playsets till det? Dvs spelet blev en inkörsport för många nya spelmakare som började banan med att stöpa sin favorittrope/genre i en uppsättning slumptabller.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,604
Location
Göteborg
Ja. Jag har svårt att förstå hur Fiasco kunde bli en sådan hit*. Morningstars spel "In the Time of Seid" är mycket bättre, men det är för exakt 5 deltagare så det faller bort i det här sammanhanget.

* Kanske för att det är lätt att göra playsets till det? Dvs spelet blev en inkörsport för många nya spelmakare som började banan med att stöpa sin favorittrope/genre i en uppsättning slumptabller.
Jag tror att det är marknadsföring i kombination med en bra och lättpitchad genre. Vi har slutat ta med Fiasco till Indierummet på konvent, för många vill spela det men inga av våra spelledare vill leda det. Stackars @Vicotnik som var den som oftast fick leda fick ett tag knappt köra något annat än Fiasco. Men det var också tydligt att de återkommande spelarna sällan vill spela det, utan det är folk som inte spelat samberättarspel eller bara har spelat Fiasco som vill köra det.
 
Joined
26 Aug 2007
Messages
829
Jag tycker att tre deltagare är ett rätt svårt antal. Med One-Shot, menar du ett spelmöte, eller ett äventyr som kan få ta några spelmöten, men inte en full kampanj?

Hade det varit tal om några spelmöten hade jag gärna kört OKULT, om alla deltagarna har "spelledardriv". OKULT är ett svårt spel.

Witch Quest är fantastiskt bra på tre, och som tidigt japanskt rollspel borde det väl fylla udda-kriteriet. En SL, en Häxa och en Katt. Det är häxans budfirma med avfilade serienummer och flera kul regler. Och ni kan köra ett passande äventyr inklusive gubbmakande på ett spelmöte: https://yarukizerogames.com/2010/02/11/witch-quest-book-ii-release/

Montsegur 1244 är en gammal klassiker. Fantastiskt bra och gripande spel. Tre deltagare är ... liiiiite i underkant för det dock ... kan ni hålla er tills ni får med er livspusslaren så blir det nog bättre. Går att köra början till slut på ett konventspass utan att stressa dock.

Hade det dykt upp två luffare vid min dörr för enkvällsspel så hade jag dragit fram Medan Världen Går Under, ett spel som jag tycker dansar cirklar runt Fiasco i spelupplevelse, men som dess konstruktör är jag möjligen inte helt opartisk i den bedömningen. (Den illustrerade engelska utgåvan av spelet från Lulu tycker jag fortfarande kan tävla med de främsta i kategorin "snyggaste rollspelsbok", men det är Claudias förtjänst, inte min.)
Tanken är att det ska hålla på bara under en kväll, sen är det väl inte hugget i sten, om något är väldigt kul och det räcker två är det inte hela världen. Sen blir det rätt ofta helgkvällsspel så passen kan vara rätt långa utan att det gör något

Och tack för tipsen, alla spanas in, speciellt "medan världen går under".
Jag har också hört lite blandat om fiasco, men mest tänkt att jag har hört väldigt mycket om fiasco jämfört med andra spel
 
Joined
26 Aug 2007
Messages
829
Sjätte inseglet och Nerver av stål är för övrigt specifikt skrivna för tre spelare (3-4 i det sistnämnda fallet).
Ja sjätte inseglet har jag spelat några gånger, det har alltid varit kul, nerver av stål har jag sneglar på, det skulle nog också funka fint
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,397
Location
Helsingborg
Och tack för tipsen, alla spanas in, speciellt "medan världen går under".
Medan världen går under är ett superbt spel. Särskilt irriterande att det motsäger min poäng om att man inte kan powergäjma (i den lilla mån man kan göra det) och ändå få en bra historia. :D
 
Last edited:

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,604
Location
Göteborg
Jag har också hört lite blandat om fiasco, men mest tänkt att jag har hört väldigt mycket om fiasco jämfört med andra spel
Det är ju poppis, så det är svårt att säga att det är dåligt. Jag tänker också att det ger den sortens spel som folk som vanligtvis föredrar tradspel förväntar sig om enkvällars samberättande: Lite tokroligt underhållande utan större djup. Men framförallt bör man ju spela det så att man kan klaga på det för att vinna indiecred. Det är lite indievärldens DnD: Man kan visa hur cool man är genom att säga att det populära spelet är dåligt och att de här andra spelen som ”du antagligen inte hört talas om” är mycket bättre. :gremcool:
 
Joined
26 Aug 2007
Messages
829
Det är ju poppis, så det är svårt att säga att det är dåligt. Jag tänker också att det ger den sortens spel som folk som vanligtvis föredrar tradspel förväntar sig om enkvällars samberättande: Lite tokroligt underhållande utan större djup. Men framförallt bör man ju spela det så att man kan klaga på det för att vinna indiecred. Det är lite indievärldens DnD: Man kan visa hur cool man är genom att säga att det populära spelet är dåligt och att de här andra spelen som ”du antagligen inte hört talas om” är mycket bättre. :gremcool:
Haha, precis som jag spelar DnD då!

Men det var faktiskt länge sedan vi körde något tokroligt, det har varit mycket epik, mycket drama och lite vemod men ingen humor riktigt
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,604
Location
Göteborg
Haha, precis som jag spelar DnD då!

Men det var faktiskt länge sedan vi körde något tokroligt, det har varit mycket epik, mycket drama och lite vemod men ingen humor riktigt
Drakar och Bananer är ett tips på den tokroliga änden av skalan. Eller klassikern InSpectres!
 

Anthrox

Byns sämsta Majestix.
Joined
8 Jun 2017
Messages
4,557
Om roligt är på tapeten så skrev jag ett ensidesspel baserat på gamla point and klick-spel för ett par år sedan:

Det är väl i liknande designspace som Drakar och Bananer som nämns ovan, men det är för att det är väldigt inspirerat av det. Använd prylar på kreativa sätt för att lösa situationer.
 
Top