Idéer och tankar inför Mystik & Magi 2.0/Magiboxen
M&M är en utmärkt bok i fråga om regelmässigt system för magin men vad den saknar är enligt mig både en viss konkretisering av de luddigare bitarna inom magin samt en ordentlig mystifierande stämningsgivande känsla (det som finns i boken nu är främst regler och inte så mycket ”levandegörande/stämningsskapande material” av magin).
Mina förslag till modifieringar av ursprungs- och extra materialet baseras därför på visionen att tillföra just stämning och förtydligande av magins lite mer svårbegripliga bitar. Dessa ingredienser är något som enligt mig går väl hand i hand då någonting som är tydligt visualiserbart också lätt bidrar till att öka illusionen att något känns levande = ökar stämningen.
Så till det nya innehåll som jag tycker Magiboxen/M&M 2.0 bör presentera:
•
Nya effekter: Personligen har jag ett flertal sådana på lager och flera hemsidor till Eon tillför ytterligare inspirerande material. Framför allt bör de aspekter som i dagens läge är ganska oanvändbara (typ kronotropi) arbetas på att bli bättre representerade effektmässigt. Alla nya aspekter som presenteras i andra böcker (typ Drakar och andemodulen) bör också ingå i effektsamlingen. Slutligen ges en chans att modifiera de obalanserade effekterna i M&M och förtydliga dem som är luddiga/svårbegripliga vad de innebär i praktiken i sin beskrivning (typ Tidsflykt). Exempelvis är det ofta osäkert exakt vad som händer om man ökar areaeffekten eller modifierar visa effekter med metaeffekter (avstånds- och varaktighets ändrande effekter). Likaså är det ibland osäkert om det är magikern som förtrollar sig själv eller offret som förtrollas (exempelvis vid effekten Förföra) vilket har betydelse vid eventuellt nyttjande av sympatisk magi och/eller areaeffekter.
•
Nya besvärjelser: I och med att nya effekter presenteras så bör även nya besvärjelser där dessa ingår presenteras. Besvärjelserna i grundboken kan ofta vara lite knasiga då en magiker som exempelvis vill nyttja pyrotropiskaeffekter tyvärr kommer att inse att dessa ofta utgår från någon annan aspekt (typ termo- eller ataxatropi). För den som vill spela exempelvis en äkta pyromantiker med ett värde i alstra pyrotropi finns därför ytterst få användbara besvärjelser. Därför borde man i min mening konstruera flertalet nya besvärjelser som är bättre anpassade till sina specifika aspekter (se även ”Formelsamlingar/magiböcker/magiska codex” nedan).
•
Nya ritualer: Baserade främst på de nya effekterna men även i avseende att de nuvarande ritualerna ofta inkluderar flertalet aspekter varvid de blir mycket svåranvändbara. Ett antal nya ritualer baserade på enbart en eller ett par logiskt sammanhängande aspekter vore därför också önskvärt.
•
Magiska föremål: Jag tycker att boken borde beskriva flertalet mindre kraftfulla men framför allt användbara magiska föremål men även ett par lite kraftfullare. Några av dessa föremål, och då främst de kraftfullare, bör presenteras mer i stil med L&H med äventyrsuppslag. Tanken är helt enkelt att ge spelledaren lite generella beskrivningar på vad för någon sort magiska föremål man kan tillverka i Eon samt att presentera några som känns ”levande” på så vis att de har en historia bakom sig (vilket också gör dem lättare att direkt applicera i sin spelvärld).
•
Formelsamlingar/magiböcker/magiska codex: Troligtvis finns det flertalet böcker med magikers nedtecknade samlingar av ritualer och besvärjelser i Mundana. Tanken med detta avsnitt är att dels ge spelledaren bakgrundsmaterial på böcker man kan återfinna om magi i Mundana och dels att ge spelare en färdig samling av besvärjelser som alla baseras på en eller ett par aspekter och som därför är väl lämpade för deras rollpersoner. Åtminstone en formelsamling (alltså förteckning över inkluderade besvärjelser och dylikt) bör finnas för var magisk aspekt. Dessa kan med fördel kopplas till beskrivna historiska magiker eller kända nu levande magiker.
•
Tabeller och bakgrundsmaterial för rollpersonsgenererande: I stil med vapenmästaren bör en del särskilda regelsystem skapas för skapandet av en magiker som rollperson exempelvis som en ”egenhetstabell” med olika alternativ av personlighetsmässiga egenheter som följd av rollpersonens kontakt med den gudomliga källan/magin.
•
Konsekvens av negativ Qadosh: Denna text bör vara snarlik den i Eon III (eventuellt mer omfångsrik) för alla de som inte har tillgång till Eon III:s regelbok. Dessutom bör åtminstone ett par av de olika magisamfundens synsätt på vad negativ Qadosh egentligen är presenteras. En hel lista över samtliga aspekters verklighetsabnorma förändringar bör också presenteras.
•
Straff vid magiska brott: De olika ländernas lagar och magiordnarnas egna regelverk vad gäller bruket av magi bör presenteras samt de eventuella straffen vid brott mot dessa. Straff vid grova brott skulle exempelvis kunna vara ’Silentium’ (en ritual som ger en permanent Olära effekt på de magiska färdigheterna) och vid extrema fall vara ’Yttersta domen’ (en magisk dränering av personens Qadosh vilket innebär borttoning).
•
Synen på magin i världen: Beskriva på det sätt som magin upplevs i världens olika kulturer och länder (Alver, Dvärgar och Tiraker ger ju en hänvisning kring deras syn).
•
Magiska dueller: Kanske används sådana i träningssyften (a la Harry Potter) eller kanske är det en traditionell tillämpning inom vissa ordnar för att lösa tvister? I vilket fall så borde i alla fall någon sida med regler för dessa kunna gå att klämmas in. Inte minst i händelse av att magiker möts i magiska strider.
•
Utökad information om de magiska ordnarna: En separat bok (senare att ingå i magiboxen) om dessa har diskuterats och en sådan vore naturligtvis mycket önskvärd med tanke på M&M ibland lite väl tunna information. En och annan ny order skulle också kunna petas in (typ Sanaris magitradition, Menon-Auns magiker och Stjärnorden från Drakar) speciellt i och med att det nu finns en massa nya länder beskrivna sen Fjärran riken tillkom. Jag hade gärna sett att de flesta av punkterna under vilka ordnarna beskrivs hade ökat i omfång. Nya beskrivningspunkter att lägga till skulle kunna vara Medlemmar (att beskriva ledare och andra viktiga/namnstarka personligheter = ge spelledarpersonsuppslag till spelledaren) och Akademier/Tillhåll (beskrivning av några av deras viktigaste tillhåll). Symbolerna för de olika ordnarna borde också naturligtvis illustreras.
•
Vad är magi?: Kan vara ett mycket spännande avsnitt ur ett filosofiskt/metafysikt perspektiv. Fragment från de olika magisamfunden presenteras och nya frågeställningar vävs in. Exempelvis konsekvensen av att använda magi, om jag framkallar regn var någonstans regnar det inte då? Skillnaden och relationen mellan PSY (själslig styrka), Qadosh (själens upplysning/hälsonivå) och de magiska aspekterna (själens förmåga att påverka skapelsen). Bör svara på frågan vad innebär bemästrandet av magi? (eller snarare formulera nya följdfrågor) Till vilket pris sker det osv.
•
Magiförnimmelse: Den nuvarande beskrivningen lämnar alldeles för många frågetecken. Vilka ”sinnen” kan man förnimma magin med? (förslagsvis alla då magiförnimmelsen kan ses som ett sjätte och kompletterande sinne) Kan man känna magi passivt eller måste man koncentrera sig (dvs. aktivt använda magiförnimmelse färdigheten)? Kan man känna av magi om den förekommer i enorma mängder även om man saknar färdigheten magiförnimmelse (exempelvis då svårigheten enligt reglerna egentligen är mindre än Ob1T6)? Hur känns det att förnimma magin? Hur upplevs magin med de olika sinnena? Osv…
•
Magi kontra andevärlden (och eventuellt de andra planen): De betydande delarna om detta behandlas naturligtvis i sina respektive böcker men härifrån kan det beskrivas ur ett mer magiteoretisk perspektiv. En del olika teorier från de olika magiska samfunden kan presenteras exempelvis primitiva magikers syn på magi som ett sätt att få andarna att lyda en och på så vis skapa de magiska effekterna (a la keltisk tro). Skulle ju exempelvis förklara negativ Qadosh = andarnas straff för att man försökt att ”stjäla” deras kraft osv.
•
Magins olika former av genomförande: Ett mycket välbehövt stycke på så vis att det syftar att konkretisera något som många tycks ha svårt att begripa nämligen hur magin genomförs i fråga om invokation och gestikulerande och vad som skiljer de olika ordnarna åt vad gäller detta exempelvis att alverna sjunger sina besvärjelser m.m. (ev. finns ett kort stycke om detta vid respektive orders beskrivning istället). Stycket bör svara på frågan varför det anses nödvändigt med invokation och gestikulerande och följaktligen varför det blir svårare om man utför dold magi. Stycket är tänkt att hjälpa spelledaren vid den rent visuella beskrivning om hur magi utövas i Mundana samt även mer personifiera de olika magisamfundens magitradition från varandra.
•
Regelbalanserande: Som det är nu så kan du alstra tusentals filament bara för att naturligtvis automatiskt misslyckas MEN på så vis skapa extremt otrevliga okontrollerade dissipationer (exempelvis i form av ett demonsikt/kosmiskt väsen av 1000:e rangen…). Förslag på regeltillägg blir därför: Du kan max alstra ditt färdighetsvärde i aspekten antal filament (Alstra nomotropi 8 = max 8 filament). Detta bör gälla även då någon försöker slita fram filament. Detta är bara ett exempel på en regel som behöver ses över och eventuellt modifieras/balanseras. Dessutom finns det errata till gamla M&M som behöver åtgärdas.
•
Överförbar/länkad magi: I boken vill jag minnas att det någonstans antyds att elever vid inlärningen av magi först får lära sig dissiperandet av magin och att deras lärare då alstrar magin åt dem. Tycker att det inte vore helt ologiskt att man kan överföra magi/alstrade filament till någon som väljer att motta dessa. Detta väcker den spännande frågan om det går att genomföra länkad magi (kanske enligt flätprincipen) för flera magiker ska kunna väva samman sin magi i en och samma mäktiga effekt. Det verkar ju vara så i åtminstone ceremonier och ritualer varför det också inte vore helt orimligt även vid besvärjande. Alternativt kan det formuleras som obesvarade frågor (kanske i exempelvis sanarialvernas senaste forskning).
•
Magiska platser: mer platser beskrivna, utveckla vad som särskiljer en särskild aspekts magiska platser, beskrivning på vilket sätt magin blir mäktigare på högmagiska platser (typ ökad räckvidd, ökad areaeffekt).
Förslagsvis kan boxen ta form i tre separata böcker som kanska kan släpps både var för sig och gemensamt i en box.
Den första boken skulle kunna heta någonting i stil med ”
Magi i Mundana” och skulle kunna innehålla en detaljerad beskrivning av hur magin utövas i Mundana motsvarande kapitlen om besvärjelser, ritualer, improvisation, alkemi, teckenmagi, magiteori, magiska varelser, ordlista från M&M samt de ovan nämnda styckena om konsekvens av negativ qadosh, synen på magi i världen, vad är magi, magiförnimmelse, magi kontra de olika planen, regelbalanserande, överförbar/länkad magi m.m.
Tanken med boken är alltså helt enkelt att förklara hur magin funkar i Mundana, dess olika regelmässiga former, dess olika teorier och lagar m.m.
Den andra boken skulle kunna heta någonting i stil med ”
Magikern” och skulle kunna behandla mer om magins utövare motsvarande bland annat de ovan nämnda punkterna om tabeller och bakgrundsmaterial för rollpersonsgenererande, straff vid magiska brott, magiska dueller, utökad information om de magiska ordnarna, magins olika former av genomförande m.m. samt stycken om liknande material från M&M och grundboken.
Tanken med boken är alltså att fokusera sig på de som utövar magin och på vilket sätt de gör detta samt att fungera som en spelarbok när det gäller skapandet av en magiker.
Den slutliga boken skulle kunna heta något i stil med ”
Magikerns handbok” och beskriva en mängd av Mundanas besvärjelser och ritualer m.m. Innehållet skulle vara motsvarande de ovan nämnda: nya effekter, nya besvärjelser, nya ritualer, magiska föremål, formelsamlingar samt redan beskrivna motsvarande material från grundboken och M&M.
Som en bonus i magiboxen kan man även lägga till ett nytt rollformulär eller ett extra rollspelsblad avsett för magiker samt en checklista för användandet av magi/skapandet av nya besvärjelser och dylikt.
Well så ser min önske Mystik& Magi 2.0 ut iallafall!