Re: Vad skulle ett Hellblazer/Invisibles-rpg kräva
att snacka om sitt eget system hjälper föga för den andre och jag känner att jag kan för lite om serierna för att hjälpa.
Det är synd. Jag kanske borde ha hittat på något helt eget textexempel och så kunde vi alla ha utgått ifrån det istället. Jag ville inte stöta ut någon från diskussionen.
"vad har hänt med Dreams sandpåse" är ett exempel på något som jag aldrig skulle kunna tänka ut själv.
Man skulle kunna ta ett lite mer oberoende exempel: Ponera att du är en ockultist av något slag som en gång ägt en mycket kraftfull artefakt, men genom en olycklig händelse så har du nu i flera år varit skild från denna; säg att du varit i fångenskap eller att du varit låst i en annan dimension. När spelet börjar så deklarerar du att din rollperson äntligen blivit fri och nu är på jakt efter den här artefakten som en gång varit din. Du skriver ned hemligheten "var är det för artefakt, egentligen? och vad har hänt med den?" på en lapp och väntar tills någon annan deltagare plockar upp den.
Då är det väl tydligare? Det är ju en sådan där sak som vilken rollspelare som helst skulle kunna hitta på en förklaring åt. Liksom; ponera att det aktuella temat är "att konfrontera sina egna demoner":
Kanske är det då en spegel som visar ens hjärtas mest innerliga fruktan? Och efter att din värd hittat den när du inte längre kunde betala din hyra så dog han av skräck på plats, och efter att även hans fru och en av dina grannar gick samma öde till mötes så började en demon från helvetet - som din rollperson tidigare frammanat, underkuvat och tvingat till olika tjänster - ana vad som var i görningen och lade beslag på spegeln. När handlingen kommit så långt att allt detta avslöjats så kan jag fortsätta med att avtäcka hemligheten genom att berätta om hur demonen flög högt upp i luften ovanför ett fundamentalt kristet samhälle (där demonen växte upp när han fortfarande var en människa, innan han sålde sin stjäl till satan. Samhället är det hemskaste och mest fruktansvära
han vet!) och spräckte den till små flisor med sin näve, för att sedan under de kommande dagarna se spegelpartiklarna falla eller blåsa in i byfolkets ögon och börja göra deras liv till en mardröm... Går det då att återskapa spegeln? Tja, jag skulle kunna deklarera att det inte går, men att det finns
en skärva kvar som är stor nog att fortfarande användas; och den sitter fortfarande inbäddad mellan demonens knogar efter att han krossat spegeln. Och för att återta den måste du alltså konfrontera "din" demon (i dubbel bemärkelse!), och kanske samtidigt få lära dig mer om demonens bakgrund och hur han konfronterat
sin "demon" genom att återvända till samhället han växte upp i.
Ser du? Det går att leka kring ett tema hur lätt som helst, och här tog jag ändå bara de mest uppenbara och tydligaste liknelserna. Det behöver förstås inte alltid vara så här uttryckliga kommentarer till temat.
---
Han som tror att man skulle kunna formalisera saker bättre efter ett speltest, så att man kan förstå berättarsättet bättre, för just nu är allting väldigt abstrakt
Ja, jag måste faktiskt be om ursäkt. Jag hittade på mekanismen medan jag skrev inlägget (och gjorde dessutom stora ändringar medan jag höll på), så tankegångarna är väldigt inkoncisa. Å andra sidan medför ju det förmodligen att det finns mycket som kan förbättras och förtydligas - så alla kommentarer är välkomna!