Nekromanti Vad skulle ett Hellblazer/Invisibles-rpg kräva?

Simon

Swashbuckler
Re: Rollspel ur skurkarnas situation

Ja, det kräver ju verkligen att den delen av konceptet är uttalad, alltså att det går ut på att de ska förlora. Viktigt är nog också att spelarna tycker att deras motståndare, alltså hjältarna, är balla. Själv har jag använt den här grejen som enskilda äventyr i en vanlig kampanj, där perspektivet är vänt och de spelar sina riktiga rollpersoners fiender. Det har varit väldigt underhållande, inte minst för dem, när de har satsat allt de har för att försöka vinna men ser allt det torska mot spelledarens tolkning av deras egna rollpersoner.

Jag tänker mig att man kan nå samma "Åh, häftigt!"-känsla när hjälten/antagonisten är någon de har en klar bild av, typ Constantine eller som i ditt exempel Bond och Cloussau.

Genesis

Ni dés ni maître
CloussEAU, faktiskt [ant]

Som frankofil kan jag inte låta bli att notera att MrG och Simon stavat "Clousseau" på helt olika sätt, varav båda är fel :gremgrin:.

//Genesis, som gillar fransk ortografi.

Mogger

Hipsteranka
Re: Mina egna tankar:Mysterier istället för Konfli

Det intressanta med den här modellen är att den uppmuntrar till längre kampanjer. Det är spännande och ger intressanta biverkningar. Fräsmt när det gäller storyns djup, men kanske även regelmäsiga. Behöver man någon speciell mekanik för det eller är det bara att köra?

Rickard

Urverk speldesign
Re: Vad skulle ett Hellblazer/Invisibles-rpg kräva

Jag vill jättegärna svara på den här tråden, för det sammanfaller med mina egna systemtankar och hur man ska använda dem under ett speltillfälle för att stödja samskapande, men att snacka om sitt eget system hjälper föga för den andre och jag känner att jag kan för lite om serierna för att hjälpa.

Något jag har märkt är att du kräver ett visst tankesätt. Det tycker jag du borde fokusera på när det gäller världsförklaringen. I många fall kommer du med tankegångar som jag inte alls hänger med på, antagligen för att det härstammar så mycket från serien.

"vad har hänt med Dreams sandpåse" är ett exempel på något som jag aldrig skulle kunna tänka ut själv. Möjligtvis ligger det i hur du formulerar dig, men det låter som extremt krångligt och långt ifrån en nivån som jag själv skulle kunna nå upp till. När du beskriver världen så borde du mest ha en massa teman och diskussioner kring dem, ungefär som Baron Münchhausen raddar upp en massa äventyrsuppslag.

/Han som tror att man skulle kunna formalisera saker bättre efter ett speltest, så att man kan förstå berättarsättet bättre, för just nu är allting väldigt abstrakt

Rising

Vila i frid
Re: Vad skulle ett Hellblazer/Invisibles-rpg kräva

att snacka om sitt eget system hjälper föga för den andre och jag känner att jag kan för lite om serierna för att hjälpa.
Det är synd. Jag kanske borde ha hittat på något helt eget textexempel och så kunde vi alla ha utgått ifrån det istället. Jag ville inte stöta ut någon från diskussionen.

"vad har hänt med Dreams sandpåse" är ett exempel på något som jag aldrig skulle kunna tänka ut själv.
Man skulle kunna ta ett lite mer oberoende exempel: Ponera att du är en ockultist av något slag som en gång ägt en mycket kraftfull artefakt, men genom en olycklig händelse så har du nu i flera år varit skild från denna; säg att du varit i fångenskap eller att du varit låst i en annan dimension. När spelet börjar så deklarerar du att din rollperson äntligen blivit fri och nu är på jakt efter den här artefakten som en gång varit din. Du skriver ned hemligheten "var är det för artefakt, egentligen? och vad har hänt med den?" på en lapp och väntar tills någon annan deltagare plockar upp den.

Då är det väl tydligare? Det är ju en sådan där sak som vilken rollspelare som helst skulle kunna hitta på en förklaring åt. Liksom; ponera att det aktuella temat är "att konfrontera sina egna demoner":

Kanske är det då en spegel som visar ens hjärtas mest innerliga fruktan? Och efter att din värd hittat den när du inte längre kunde betala din hyra så dog han av skräck på plats, och efter att även hans fru och en av dina grannar gick samma öde till mötes så började en demon från helvetet - som din rollperson tidigare frammanat, underkuvat och tvingat till olika tjänster - ana vad som var i görningen och lade beslag på spegeln. När handlingen kommit så långt att allt detta avslöjats så kan jag fortsätta med att avtäcka hemligheten genom att berätta om hur demonen flög högt upp i luften ovanför ett fundamentalt kristet samhälle (där demonen växte upp när han fortfarande var en människa, innan han sålde sin stjäl till satan. Samhället är det hemskaste och mest fruktansvära han vet!) och spräckte den till små flisor med sin näve, för att sedan under de kommande dagarna se spegelpartiklarna falla eller blåsa in i byfolkets ögon och börja göra deras liv till en mardröm... Går det då att återskapa spegeln? Tja, jag skulle kunna deklarera att det inte går, men att det finns en skärva kvar som är stor nog att fortfarande användas; och den sitter fortfarande inbäddad mellan demonens knogar efter att han krossat spegeln. Och för att återta den måste du alltså konfrontera "din" demon (i dubbel bemärkelse!), och kanske samtidigt få lära dig mer om demonens bakgrund och hur han konfronterat sin "demon" genom att återvända till samhället han växte upp i.

Ser du? Det går att leka kring ett tema hur lätt som helst, och här tog jag ändå bara de mest uppenbara och tydligaste liknelserna. Det behöver förstås inte alltid vara så här uttryckliga kommentarer till temat.

---

Han som tror att man skulle kunna formalisera saker bättre efter ett speltest, så att man kan förstå berättarsättet bättre, för just nu är allting väldigt abstrakt
Ja, jag måste faktiskt be om ursäkt. Jag hittade på mekanismen medan jag skrev inlägget (och gjorde dessutom stora ändringar medan jag höll på), så tankegångarna är väldigt inkoncisa. Å andra sidan medför ju det förmodligen att det finns mycket som kan förbättras och förtydligas - så alla kommentarer är välkomna!

Rising

Vila i frid
Re: Mina egna tankar:Mysterier istället för Konfli

Behöver man någon speciell mekanik för det eller är det bara att köra?
Jag tror att det bara är att köra, faktiskt.

Jag skulle kunna lira det här genom att bara låta mina medspelare checka den här deltråden.