Nekromanti Vad skulle få dig sluta med rollspel ?

Basenanji

Postd20modernist
Må jag åldras fort [skämt; del två]

Jag har förmånen att få träffa unga begåvade och väldigt trevliga gymnasister- ja, jag är lärare. Men igår uppenbarade sig sanningen för mig i sin mest obarmhärtiga form. Vi satt och snackade jag, min 30+-iga kollega och några elever och insåg att helt plötsligt kan man inte göra någonting i åldern 30+ utan att det blir förfärligt töntigt.
Testa själv. Kan en trettioplussare...:

*Spela amatörteater
*Åka inlines
*Spela korpfotboll
*Digga hiphop
*Breaka
*Dansa i största allmänhet
*Blåsa såpbubblor
*Testa grabbens skateboard i gropen på Medborgarplatsen
*Sjunga
*Spela gitarr
*Göra en cover på wonderwall i trubadurtappning till eget gitarrkomp
*Helt plötsligt intressera sig för svensk folkmusik
*Spela nyckelharpa
*Börja i en kör
*Lära sig ett nytt språk
*Laga gourmet-mat
mm mm

...med självaktning?

Svaret som vi (förstås under hjärtliga skratt) kom fram till var nej. Allt blir liksom töntigt på ett helt nytt sätt. 40+ aktar sig för fallgropar och väljer med bättre förstånd, 20+ agerar helt naturligt, 10+ är för små för att vara töntiga och 50+ är bara värdiga eller helt f-ing beyond sånt larvigt som töntighet. Kolla Göran Persoson- tänk er att han skulle dra av en moonwalk. Man skulle ju bara småle lite och tycka att han var...gullig.

Fast det jobbigaste är att 30+ precis lärt sig att man kan snacka bort det pinsamma. Det är därför de skyller på "grafik" när de egentligen inte vet ett dugg vad de pratar om. Liksom, 30+ tror att det är grafiken som är avgörande för spelet. Tjugoåringen fattar inte att det heter "grafik" han/hon bara spelar... men en dag kommer den arme tjugoåringen växa upp, skaffa glasögon och som av ett trollslag, peta upp glasögonen på näsryggen, få en viktig min och sedan utbrista i något "logiskt" resonemang om varför det ÄR si eller så. :gremgrin:

Usch...må jag åldras fort.

/Basse

MrG

Swashbuckler
Re: Må jag åldras fort [skämt; del två]

Testa själv. Kan en trettioplussare...
Testar
*Spela amatörteater
Ja
*Åka inlines
Jajjamensan
*Spela korpfotboll
Nej, men friskis är väll okej substitut?
*Digga hiphop
Bara om jag var mentalsjuk :gremsmile:
*Breaka
Och, här är jag ohipp och har ingen aning om vad du snackar om (breakdance? är det inte stenute?)
*Dansa i största allmänhet
Japp, dansar glatt Lindy Hopp och just 30+ verkar tillhöra de som gör det med mest korrekt gung
*Blåsa såpbubblor
Länge sedan, bra idé
*Testa grabbens skateboard i gropen på Medborgarplatsen
Nja, att vara 30+ och vid Björns trägård kan göra att man förväxlas med fyllona
*Sjunga
Har jag aldrig kunnat, men singstar har nyligen blivit det totala festspelet
*Spela gitarr
Nope, men ska nån gång ta en kurs...
*Göra en cover på wonderwall i trubadurtappning till eget gitarrkomp
Börjar känna min omusikaliskhet mobbad
*Helt plötsligt intressera sig för svensk folkmusik
Kan helst vänta med det...
*Spela nyckelharpa
Svårt att göra utan att det blir töntigt oavsett ålder (fast känner 30+ som lyckas göra det med nån form av cool kvar)
*Börja i en kör
Jag ska...
*Lära sig ett nytt språk
Räknas göteborgska?
*Laga gourmet-mat
Alltid, matchar de bra vinerna och singel malten man inte haft råd med tidigare.

Summa sumarum;
Antingen är jag hårt ohipp, eller så håller jag inte med.

Har ju även rakat håret och skaffat riktiga jobb sedan länge :gremlaugh:

Så våga leva livet oavsett ålder!

-Gunnar (30+)

Dewil

Skrivbordsgeneral
Re: Må jag åldras fort [skämt; del två]

Mycket av det du räknade upp är sånt som 30-plussare sysslar med, men som jag däremot som 30-minusare inte riktigt skulle komma undan med.

Dewil

walium

Ganska töntig, faktiskt
Tidsbrist och familjeliv

Skulle jag gifta mig och skaffa en massa skräniga kids så skulle nog mitt rollspelande ta fett med stryk. Skulle jag sedan även flytta så jag hamnade i en ny okänd miljö så skulle det krävas mycket för att hålla liv i det. Tja, det hade kanske gått att hitta andra familjefäder eller mödrar som kombinerar rollspel med ungar men de är nog betydligt färre än obunda slackers med samma intressen.

Rollspelandet är för mig ett sätt att få utlopp för min kreativitet, därför skulle det antagligen även kunna bli utkonkurrerat av andra utryckssätt. Skulle jag skriva mer eller använda min fantasi väldigt mycket i mitt arbete så kanske det inte skulle bli något över till rollspelandet.