Nekromanti Vad skulle ni vilja göra/se?

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Kom på mig själv när jag skrev i Jocke Kalcidis listtråd att jag gled in på moduler till DoD6. Vilka man helst skulle vilja göra.

Nå, vilken modul skulle ni helst vilja se till DoD6? Skulle ni vilja skriva en själva? Vem skulle ni i så fall vilja göra den tillsammans med? Jag citerar mig själv från listtråden;

"Top 3 rollspelsmoduler som jag skulle vilja göra:

1. Förtrollande Platser till DoD6 (medkonstruktör; Magnus Seter , illustrerad av Peter Bergting, Niklas Brandt, Paul Bonner och Justin Sweet. Tryckt i fyrfärg och formgiven av Dan Algstrand .)

2. Trollmåne, skräckäventyr till DoD6. Ett skrämmande, vackert och vemodigt äventyr som för spelarna genom städer där Stormes prästerskap ständigt kämpar mot skuggan, genom den djupaste av skogar, till Dimhalls djup. (medkonstruktörer; Jonas Stattin och Johan Rising , Illustrerat av Justin Sweet, Brom och H.R Giger, Soundtrack av Mortiis)

3. Bastjurs till DoD6 (fast egentligen systemlös). En bok om trollen och jättarna i Trudvang. Utan spelvärden och där allt är mycket vagt beskrivet. Inte för att på något sätt kartlägga dem utan snarare för att spä på mystiken runt Bastjurs ätt och hjälpa spelledaren skapa intressanta, skrämmande och fascinerande möten med troll. Ett tiotal trollarketyper, alla illustrerade i fyrfärg, ingen som går att härleda till någon speciell "trollras". En närmare titt på trollens syn på sig själva, skogen och människan. Ett tiotal möten med troll (ungefär som Barkebull i Vildhjarta). (Medkonstruktör: ?, illustrationer; ?)"

Nå? Spåna på!

/Vulf

Johan K

Gammal & dryg
Nu ska vi se....

Nå, vilken modul skulle ni helst vilja se till DoD6? Skulle ni vilja skriva en själva? Vem skulle ni i så fall vilja göra den tillsammans med?
Okey...
Lite spån från min sida....

1) Myter & Sagor i Trudvang
En modul som är som en dels har lite novelliknande stuk över sig. Samt en del bilder a´l a Paul Bonnier, Taipa & Berting-stuket. Sen lite myter skulle ju åxå vara otroligt inspirerande.

2) Trudvangs historia
En stycken modul som avhandlar Trudvangs historia skulle vara klart intressant att läsa.

Om man skulle få chansen att få vara med & skapa nått till DoD6 så skulle jag ABSOLUT inte tacka nej till detta. Tänka att få chansen att skapa något till det här spelet...
Vilka som skulle vara med..
Tjaaa, dels de som redan är inblanade i skapandet av DoD6. Senså skulle det vara kul att ha med dig Vitulv, sedan så skulle det åxå vara skoj att ha med de som har Rustningskammaren & de som har Det Svulta Svinet

/ Johan k, som spånade lite & samtigit insåg att det snart är dax skägget i en toffs.... :gremtongue:

Eksem

Champion
Vitulv, Rising och Eksem? Vilket dreamteam! :gremwink:

Men den jag helst skulle vilja läsa av dem skulle vara den där med Förtrollade platser. Det är faktiskt en grej jag velat se till DoD6 väldigt länge nu, och om du inte redan skrivit den skulle det blivit mitt förslag (och konstruktörsförslagen är inte så dumma de heller). Fan, det är ju en modul som verkligen behövs. Riotminds, ser ni det här?

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Men den jag helst skulle vilja läsa av dem skulle vara den där med Förtrollade platser. Det är faktiskt en grej jag velat se till DoD6 väldigt länge nu,
Mjo, jag blev så glad när jag hörde att de tänkte skriva en sådan modul, och så besviken när den aldrig dök upp. Istället fick vi Osthem :gremfrown:

/Vulf - det skulle ju bli så bra

Foggmock

Myrmidon
Tja, top 3, fuck that.

Jag skulle vilja hjälpa till att skriva den keltifierade delen av deras Vastermark, för kelticism ligger mig nära om hjärtat.

Själv spånar jag löst till ett äventyr eller en triologi som jag kallar Trollnatten, men eftersom det redan nästan är taget får jag ändra konceptnamn när det kommer.

En religionsmodul med mera djupdykningar i Gerbanis och Nidendomen, samt de rasspecifika religionerna och Hamingjes.

Johan K's mytmodul och din trollmodul var schyssta förslag också. Förtrollade platser har jag också längtat efter väldigt länge, och skulle gärna se en sådan ute i handeln.

Sen skulle jag såklart mycket väl vilja ha ett skönare magisystem med tillhörande modul, gärna i stil med det som finns i Västmark.

Dimfrost

Special Circumstances
Mysig tråd! Fast jag vill ju också skriva Förtrollade platser, ju! Även om jag fortfarande tycker att Stigarnas bok är ett bättre namn. Vi kanske ska dra igång den där utmaningen vi snackade om, någon gång? Annars gillade jag verkligen din tankar om Bastjurs (som skulle kunna kallas Trollboken :gremsmile:). Klart stämningsfullt. Men... fyrfärg? i DoD? nja, här är jag ganska tveksam. Det känns som om känslan skulle riskera att försvinna om man övergav tvåfärgstrycket, och det vill vi ju verkligen inte.

Annars skulle jag vilja skriva Trolldom, en total omarbetning av magisystemet. Besvärjarna har olika vägar att vandra på, och det är påtaglig skilland mellan rimvitner och havitner. Man kan slita fram okontrollerade energier och tygla vild och improviserad magi. Ur dimmorna och mörkret stiger sägenomspunna besvärjare fram. Rykten och myter berättar om folk som skapat sina egna vägar. I järnbeslagna böcker finns kunskaper som aldrig borde komma fram i ljuset, och som spelarna bara kan drömma om att behärska. Artefakter som man viskar om runt lägereldarna beskrivs lite lagom vagt, så att mystiken inte dunstar bort i solskenet. Och säkert en hel del till som jag inte kommer på såhär på rak arm.

Ett stort, episkt och sägenomspunnet äventyr skulle jag också vilja göra, med en smula glädje och en stor portion vemod, som motvikt till Snösagas frosseri i död: ett äventyr som andas dimhöljda dalar och sommarängar, höstfärger mot en klarblå himmel och kurirer från fjärran riken, avfärd och hemkomst, vilda forsar och vänliga jättar, förräderi och svek och hämnd, vandrartroll och mytomspunnen magi...

/Dimfrost

Ymir

Liten kantbaron
Jorges Bestiarium...

Jag skulle velat skriva Jorges Bestiarium, eftersom det format min uppfattning om Trudvang (och det är ju en mycket, mycket grundläggande modul). Det hade blivit mycket mindre olika sorters varelser (och inga jättelika väsen), och mycket mera text om de som faktiskt fanns. Flera unika (som i 'There can be only one'), väsen hade fått vara med, och kanske vittror på ett hörn. På tiden att någon gör något av norrländsk folktro, trots allt. Jag skulle velat ha Vitulv som korrekturläsare och allmän åsiktsmaskin, så jag hade någon att reflektera (och försvara) mina idéer och uppfattningar gentemot.

Jag är inte vidare förtjust i Bergtings illustrationer just i Jorges, men de fungerar ändå helt okej - det är bra som det är, om någon bara hade retuscherat bort alla löjligt stora och/eller fula svärd och demoner med djävulshorn. Ackegård hade gärna fått bidra med lite smakfull pseudoerotik i blyerts, så länge stämningen är rätt.

Layouten är jättebra, men Paul Bonners bilder är, om än snygga, alldeles för överdrivna. Hade gärna sett mer återhållsamhet och mer jordnära motiv.

Nu är det hela lite sent påtänkt. Tyvärr...

:gremsmirk:

- Ymir, som måste läsa Osthem

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Vad jag skulle vilja göra

OBS! Detta är vad jag skulle vilja göra, och inte vad Riot har planer på. OBS!

1. Alver. Alverna i Jorges Bestiarium är bara början. Illustrationer av Todd Lockwood. Layout av Dante. En elegant modul, där alvernas skönhet speglas i illustrationer och layout. Se D&D3.5 DMG sidan 220, så fattar ni! Eller klicka här:

http://www.wizards.com/dnd/images/dmg35_gallery/DMG35_PG221_WEB.jpg

2. Jarngand. En skildring av de mytiska bergens högsta toppar och djupaste grotter, och de som lever där. Drakar, troll och värre saker ska med. Illustrationer av Wayne Reynolds. Layout av Dante. Fettjock bok med hårdpärm. Massor med stora vapen och häftiga prylar.

3. Bygga ut Vinterskogens hemlighet till en stor kampanj. Illustrationer av Peter Bergting. Layout av Dante.

M. :)

Krille

Super Moderator
Re: Alvillustration

"Man kanske skulle börja spela Dungeons & Dragons?"

Nä. Hon hade för stor näsa. :gremwink:

Och det är i vilket fall som helst precis så som jag föreställer mig att Trudvangs alver inte ser ut. I vilket annat fjantasyspel som helst, gärna, men inte i Trudvang.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Alvillustration

Där håller jag med dig ang. båda sakerna, förvisso.

Vad just den här älvan ifråga beträffar så är hennes ansikte lite för...kallhamrat för mina alvideal, åtminstone.

Och så ska alverna i DoD6 inte se ut, förvisso. Inte för att jag borde bry mig om vad de gör med dem egentligen dock, jag har ju redan förkastat spelet. Bara Riotminds nu inte gör något bra av sina alver...åh, Oden...hemska tanke.

- Ymir, fasar för sin reaktion :)

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
För mig funkar det

Så länge det inte bli en Ackegårdare, så tror jag att den typen av alver kan funka. Helt olik beskrivningen i Jorges Bestiarium är ju inte D&D-alven. :gremlaugh:

M.

Krille

Super Moderator
Var det lika skönt för dig med?

"Så länge det inte bli en Ackegårdare, så tror jag att den typen av alver kan funka."

Ackegårdarna vill jag helst reservera för Playelf...

"Helt olik beskrivningen i Jorges Bestiarium är ju inte D&D-alven."

Helt olik? Tja, det är väl svårt att bli. Inte ens B5s minbarer är "helt olika" beskrivningen av alver i JB... :gremwink:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Bra alvbilder?

På tal om alver, har du bra tips på länkar med bilder på intressanta och "avvikande" bilder av alver, andra tolkningar och så?

Eller nån annan kanske har det?

M.

Krille

Super Moderator
Re: Bra alvbilder?

"På tal om alver, har du bra tips på länkar med bilder på intressanta och "avvikande" bilder av alver, andra tolkningar och så?"

Ehrm... nej, inga som kan visas i minderårigt sällskap i alla fall. :gremwink:

Ymir

Liten kantbaron
Nu hittade jag nåt att gnälla på...

(ang. älvabilden, då...)
...hur faen får man en ringbrynja så åtsmitande? Studera hur den ligger kring underarmarna och brösten, framförallt. Ser tämligen konstigt ut.

- Ymir, får äntligen gnälla på'n

hraufnir

Swordsman
Re: Bra alvbilder?

http://elfwood.lysator.liu.se/art/a/n/andersson/andersson.html

det är kanske inte de bästa bilderna, och det är definitivt inte bara alver. De bilder jag gillar mest hos Fredrik KT Andersson är hans bilder på Orcher... Orcher som har andra känslor än "slå, hugga, döda, plundra, våldta"...

Krille: kottarna får väl blunda. Annars skall det böjas i tid det som krokigt skall bli =)

Krille

Super Moderator
Re: Nu hittade jag nåt att gnälla på...

"...hur faen får man en ringbrynja så åtsmitande?"

Karlssons Klister. :gremwink:

Troberg

Sinister eater

...hur faen får man en ringbrynja så åtsmitande?
Tillverkar den direkt på bäraren? Gör den av gummiringar? Låter ägaren växa i den från späd ålder?

Det finns många lösningar om man bara letar lite.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member

...hur faen får man en ringbrynja så åtsmitande? Studera hur den ligger kring underarmarna och brösten, framförallt. Ser tämligen konstigt ut.
Tajtheten, veckningen och det allmänna utseendet på kläderna får mig att tänka mer på gummi än på ringbrynja. Jag antar att alverna odlar gummiträd, och tar för givet att de blir sugna på att experimentera lite med olika fetischer för att bryta tristessen att vara odödlig.

(För övrigt gillar jag bilden.)

/tobias