Nekromanti Vad skulle ni vilja göra/se?

theodåre

Veteran
Klart vi ser! Vi ser allt :gremsmile: dessutom är ju Stigarnas bok något som vi redan har funderat en hel del kring. Om det är ett projekt som går att genomföra som vi har tänkt oss återstår att se.

Kul att ni nämner "en trollbok" för jag har faktiskt gått och funderat mycket på om man skulle kunna göra en sådan bok...alltså en bok om BARA troll och jättar...en bok som adderar till myten snarare än som avslöjar allt, om ni förstår vad jag menar? Jag har redan ett namn "Trollskatter" :gremsmile: full av myter och legender om troll och med ett par najsa äventyrsupplag i trollmiljö. What say you?

Det finns mycket roligt att göra...men så lite tid.
theo

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag skulle vilja skriva om mer jordnära ting. En tjock äventyrsmodul i hårdpärm vore perfekt. Inte något episkt äventyr där världen står på spel utan något mer dämpat men inte desto mindre spännande för det.

Osthem måste vara den häftigaste delen av hela Trudvang, att fördjupa sig i den delen med någon form av stads- eller landsmodul hade varit mysigt värre.

Någon form av novellsamling? Jag tycker att stämningsnoveller är en bra grej till alla rollspel även om de sällan blir särskilt bra. Dessutom går jag och grunnar på en liten historia om ett skogsrå som är alldeles för intressant för att bara stanna inne i min röriga skalle.

Förtrollade platser låter som ett intressant koncept, även om jag föredrar Dimfrosts namn. :gremwink:
Kanske ett projekt som flera författare skulle kunna samsas om? Kanske rentav något som skulle kunna utvecklas och genomföras på detta forum?

När det gäller vem som jag skulle vilja arbeta med så blir det mest spekulationer. Jag har inte mött särskilt många forumiter mer än som hastigast utanför wrnu. Det är svårt att dra några långtgående slutsatser utifrån vad som skrivs på ett forum. Men Dante som layoutmakare hade varit närmast självskriven. Både Vitulv och Dimfrost verkar vara pålitliga grabbar som dessutom har namn som väl fungerar i Trudvang(till skillnad ifrån till exempel walium :gremwink:).

Dimfrost

Special Circumstances
Kul att höra att ni inte helt har lämnat tanken på Förtrollade platser/Stigarnas bok bakom er; jag fick den uppfattningen när ni övergick till ett mer traditionellt upplägg med världsmoduler i och med Osthem. En trollbok skulle mycket väl kunna bli bra.

Det finns mycket roligt att göra...men så lite tid.
Skaffa lite frilansare? Jag vet folk som skulle kunna vara intresserade... :gremwink:

/Dimfrost

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Magi kanske?

Eller överlägset alviskt smide?

Eller vad som helst, det är ju ändå fantasy.

M.

Nightowl

Champion
Jag säger som hajarna i 'Finding Nemo'... [ANT]

"de- NIAL!!! "

Bättre förklaring får du allt komma med! :gremgrin:

Erik, tror det är en fotomodell i fuskbrynja

Johan K

Gammal & dryg
Re: Vad jag skulle vilja göra

Snygg bild, det får jag ju säga...
Kanske inte riktigt min uppfattning om alver, men ändå...

3. Bygga ut Vinterskogens hemlighet till en stor kampanj. Illustrationer av Peter Bergting. Layout av Dante.
Ja, det vore ju nått det !!
Skulle vara mycket skoj att se en sådat äventyr.

/ Johan K, som knappt kan bärga sig tills mittland & Eldsjäl kommer !

Zaphod_UBBT

Swordsman
Yeah! Rolig tråd, Vitulv. Du är verkligen kungen på DoD-forumet! (Tänkte inte precis bara på det här, utan att det i allmänhet mycket är du som håller liv i det här stället. Keep it up!)

Produkter jag vill se: (Och oftast också åtminstone delvis göra. Jag är för klåfingrig och sprudlande för att bara låta någon annan göra något.) Ingen inbördes ordning.

Förtrollningar, trolldom och kuriosa (titeln behöver slipas)

Det här är verkligen MIN modul, även om jag gärna tar lite input och så till reglerna av Dimfrost, Dnalor och Rising, som brukar gå på min linje.

Min vision: En koskinnsinbunden lunta, tryckt på gultonat 125-gramspapper i tvåfärg.
Den är upplagd på samma sätt som Jorges Bestiarium; skriven av en figur inne i spelvärlden. Här är det en trollpacka som är författaren, och hon är en färgrik dam. Häxans bok handlar om samma sak som den heter, förtrollningar, trolldom och kuriosa. I den finns en bunt med magisystem; ett för att göra brygder, både magiska och icke-magiska. Ett för små enkla trolleriknep (som är baserat på typiska häx-ramsor), sådant som en häxa kan göra lite fort och enkelt. Trolla fram guldstoft, enklare förtrollningar och vända ut-och-in på kattungar. Ett litet system för tunga besvärjelser och förtrollningar - tunga formler som kräver förberedelse och starka krafter.

Därtill är det en massa kuriosaprat om vad hon själv har upplevt genom sina dagar; vilka besvärjelser och förtrollningar hon har gjort och varit med om, vilka platser hon har besökt, vad som har hänt henne, vilka utsökta måltider hon har ätit och så vidare - alltihop kryddat med häxans egna syn på allting.

Helt enkelt en modul, full av äventyrsuppslag samt nya magiregler som ersätter de vanliga tråkiga sådana.

Stigarnas Bok (Vitulv, Dimfrost, jag och Magnus Seter (fler aspirerande?). Illustrerad av McDougall, Peter Bergting, Niklas Brandt och Justin Sweet. Omslag av Paul Bonner. Tryckt i tvåfärg och formgiven av mig själv.)

Ööh. Äh, jag måste gå, men det var väl vad jag kom på spontant. När ska vi sätta igång med Stigarnas Bok?

Zap

ro83rt

Swordsman
Re: Nu hittade jag nåt att gnälla på...

Man gör en avgjutning av alvtjejens kropp. När man sedan är klar med brynjan lämnar man den öppen i ryggen. Man skickar in hela brynjan i en ässja tills den blir mjuk varpå man spänner den skithårt över avgjutningen. Det kräver givetvis att man har tjockare ringar över t.ex. bröstpartiet, så de inte blir för tunna. Formgjutna ringbrynjor för tjejer är givetvis ett måste. Annars skulle man ju inte kunna stringbrynjor. Och vad är det då för roligt med rollspel?

Mattis

Swordsman
Hmm. En bok som hette Trudvang.

Kapitel 1) Kort om de olika världsdelarna
Kapitel 2) Kort om religion (inga maktböner)
Kapitel 3) Spännande platser (som går att placera lite överallt)
Kapitel 4) Spännande personer
Kapitel 5) Spännande varelser
Kapitel 6) Tre små äventyr på 4-5 sidor var

Hårdinbunden, tvåfärg och fetingmycket illustrationer. Mumma!

Eksem

Champion
Jag måste säga att jag inte alls håller med. Oavsett hur praktiskt det än må vara så gillar jag att INTE ha en överblick över Trudvang, utan ser hellre små bitar i taget.

Dimfrost

Special Circumstances
Ja. Det är ju lite av poängen med Trudvang, att inte beskriva den som alla andra världar. I och för sig gillade jag det ännu mer när Stigarnas bok var tänkt att ersätta alla världsböcker i stil med Osthem, så att man hade fått tillägna sig Trudvang små bitar i taget, ur diverse böcker, men fortfarande är översikt något som bör undvikas. Tycker jag, i alla fall.

/Dimfrost

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Re: Alvillustration

»[…] precis så som jag föreställer mig att Trudvangs alver inte ser ut.«

Jag kan tänka mig att Magnus har tolkningsföreträde i detta fall. Det är ju trots allt han som skrivit om alverna i Jorges Bestiarium.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Gnäll på plåten istället!

Ringbrynja är sådant att det lägger sig. Visserligen inte till den där graden men sen reageradejag aldrig på att det skulle vara brynja heller första gången jag kikade... måste vara väldans små ringar för att ge så lite mönster och så jämn färg... :gremwink:

Men som sagt, jag tycker alla plåtdetaljer verkar mer omöjliga. Hur kommer det sig att kragen står som den gör egentligen? Vore det inte himla opraktiskt med sånadär plåtstycken som hänger när framför knäna och det? Nä, det där skulle aldrig duga i min pseudo-realistiska haj-fjantasygrisodlarkampanj...! :gremcrazy:

Ackerfors

Alas, your rapids!
Men hallå...! [OT]

"...hur faen får man en ringbrynja så åtsmitande? Studera hur den ligger kring underarmarna och brösten, framförallt. Ser tämligen konstigt ut."

Okej, nu ska jag vara fånig nog att svara seriöst på den här frågan. :gremgrin:

Det som alvkvinnan på bilden har på sig är mycket riktigt en ringbrynja (chainmail) men inte vilken ringbrynja som helst utan en alvisk ringbrynja (elven chainmail, duh! :gremsmile: ) och de är inte som andra ringbrynjor. De är mycket, mycket lättare och mycket mjukare än vanliga ringbrynjor, vilket gör den lättare att "kroppsforma" och så. (Med reservation för eventuella fel som någon D&D-kännare kommer rätta. :gremwink: )

De är inte riktigt kloka, de där alverna... :gremsmile:

Zaphod_UBBT

Swordsman
Beskrivningar och spelare

Jag håller med dig. Eftersom att Trudvang är ett så pass lågt utvecklat samhälle, beror ju inte saker så mycket på varandra, och därför behöver man inget helt sammanhang för att förstå världen.

Det viktiga att man har en överblick över känslan, tror jag.

Jorges Bestiarium och min egen planerade magi- och häxmodul (se mitt andra inlägg i den här tråden) är mycket bättre än Osthem rent konceptmässigt. De beskriver enskilda personer, miljöer och händelser, snarare än hela folk, stora områden och övergripande händelser.

I min oftaste DoD-spelgrupp spelas för tillfället Snösaga, och det kommer nog bli rätt likt själva kampanjen - pampigt, episkt och hjältehysteriskt. Jag är inte så förtjust i det själv, utan tycker mycket mer om den lågmälda stämning som råder i Seters Vinterskogens Hemlighet och Vildhjarta. Det gör inte den vanligaste spelgruppen, som är för evigt förstörda av standardfantasy och genrekonventioner.

Jag har insett att lösningen ligger i att vänja sig och köra hårt. I den spelgruppen blir det episk medelhighfantasy.

Nu i helgen ska jag inviga en ny spelare (tillsammans med en annan kille, som har samma åsikter om Trudvang som jag) till Trudvang, och det ska bli spännande. Jag hade tänkt spela Vinterskogens Hemlighet. Funderar på att bara och endast ge honom den information om spelvärlden som hans rollfigur känner till.

Har ni några sköna idéer om hur jag totalt ska impregnera honom med den känsla som tuggar i Vinterskogens Hemlighet, Vildhjarta och äventyret som Dimfrost vann äventyrstävlingen med? Vill nog också lägga lite tonvikt på den sköna spelvärld som Osthem utgör.

Ska jag bara mata honom med det från början, eller har ni erfarenheter av/idéer om andra tillvägagångssätt?

Zap

Mattis

Swordsman
Det är troligtvis det ända sättet att göra en bok innehållandes mestadels spännande saker och ändå få det gå runt och säljas.

Att köpa DoD6 och Trudvang-boken skulle ju vara givet för en nybörjare.

Vad säger att det inte kan vara mystiskt, men ändå att man få en liten inblick i de olika världsdelarna?

Krille

Super Moderator
Re: Tilldragande dam

"bara alver kan vara så attraktiva att de blir magnetiska."

Exakt. Människor blir magnetiska på andra sätt.

*minns sketchen "Anal magnetism" med Sven Melander och Åke Cato...*