Nekromanti Vad skulle ni vilja göra/se?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Ooooo! (OT)

Det gänget gjorde några av mina absoluta favissketcher! (nedanstående parafraserat ur minnet)

"Om du fick önska dig vad du ville i hela världen, vad skulle du önska dig då?"

"En cykel"

"Ungjävel!"

MUAHAHAHAHAHAHAHAHA!

Och det gigantiska bordshockeyspelet.... hehehehehehehe

Och självklart "messchersmidt"-uttrycket. Det fick vi väl därifrån?

M.

Krille

Super Moderator
Bomber! (OT)

Det jag minns mest är (förutom anal magnetism och Steve med Lloyden) är deras sätt att på nåt jefla sätt förnya historien om rökaren i bombförrådet*. Inte bara en gång, utan hur många som helst!

Och för att få det tillbaka någorlunda on topic igen - bombförråd tyckte jag verkligen att den alvkvinnan hade!

* Som lyder sålunda:
"En storrökare tillfrågas av sina kompisar om sitt jobb, och framförallt var han jobbar.
- Jag jobbar på bombförrådet på regementet.
- Men... det är väl inte bra, du som röker och allt. Vad händer om nåt antänds av dina ciggar, och bomberna exploderar?
- Det skiter väl jag i. Det är inte mina bomber!

Eksem

Champion
Det är förvisso möjligt att det är lättare att kränga en Trudvang-bok än en Stigarnas Bok-bok (fast det är ju svårt att veta), men jag gillar det ändå inte. Och det är klart att det fortfarande kan vara mystiskt, men det är ju liksom någonting med helhetsbild och mystik som krockar rätt hårt. En inblick i olika delar av världen kan man lätt få utan en översiktsbild av dem. Kanske t.o.m lättare.

Inblickar, inte överblickar, således :gremwink:

ro83rt

Swordsman
Boktips.

Verkar råda lite delade meningar om Todd Lockwoods alv. Det går ju iaf inte att klaga på hans teknik. För er som blivit, och varit, beundrare av mannen så har han för inte så länge sedan släppt en bok med sina bilder och skisser. Kolla här:

http://www.toddlockwood.com/

Dimfrost

Special Circumstances
Jag kom på en sak till jag skulle vilja göra: en uppföljare till Jorges, lite enligt Ymirs idéer. Istället för rena monsterbeskrivningar skrivet av någon i spelvärlden innehåller den en uppsjö stämningsfragment relaterade till bestar på ett eller annat sätt: beskrivningar av drakhålor, rykten och myter om legendariska varelser, unika bestar och vidunder, följen av beryktade bestiarier, sagor om bestdräpande (drakdödande och annat) och utvikningar i de mest skilda ämnen som kan associeras till monster på något sätt. Och massor av äventyrsuppslag utspridda överallt i texten. Illustrerad av Tapia och Brandt, layoutad av Dante (naturligtvis).

/Dimfrost

Staffan

Myrmidon
Melander & Cato (OT)

Ja men, ni glömmer ju några av de mest klassiska replikerna från Nöjesmassakern (kanske för att de upprepades rätt många gånger):
"Ha det bra, och krama varandra i trafiken."
"Det går precis lika bra med selleri."
"Du måste ju tänka på pocenten, Helge!"

Mattis

Swordsman
Jag tänkte mig mera först en snabb överblick för den oinsatte, med lite om de olika världsdelarna. Just nu har jag ingen koll på Soj... alls.

Sedan går man in på detaljnivå och bara beskriver spännande grejer.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Lägg av [ANT]

Nu börjar det bli väl mycket OT i den här deltråden.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Tack men... [ANT]

Du är verkligen kungen på DoD-forumet!
Tack, men glöm inte bort Han . Det är faktiskt han som är kungen.

/Vulf

Johan K

Gammal & dryg
Jag har redan ett namn "Trollskatter" full av myter och legender om troll och med ett par najsa äventyrsupplag i trollmiljö. What say you?
Mumms !!
Det där är ju redan lite fanatsieggande ju !! Skulle absolut vara spännande att ha en sådan bok i sitt rollspelsbibliotek... :gremgrin:

Det finns mycket roligt att göra...men så lite tid.
Det är väll tyvärr det bistra sanningen... :gremfrown:
Men man kan ju alltid hoppas på framtiden !! :gremsmile:

/ Johan K, som lyssnar på Queen - We will rock tou !

Renfield

Swordsman
Några förslag..

Utan att bry mig om huruvdia andra har föreslagit samma sak skulle jag nog säga följande:

- Trolldomen och dess utövare
En utförligare bok om hur besvärjares liv skiljer sig från andras, hur de ser på varandra, inbördes maktkamper, hur själva trolldomen fungerar, varför den finns, hur man kan ändra på den och bli pionjärer inom besvärjande utan att förstöra trudvang, etc.

- Religioner och dess tillbedjare
En djupdykning i religionernas vardagsliv och maktkamp, hur vanliga/ovanliga mirakel [maktböner] är, hur Trudvangs troende skiljer sig från vårans världs, hur deras tankesätt påverkas av världen och gudarna, etc.

- Stammarna och dess utvecklingar
En mytologiskt färgad bok, liknande Jorges Bestiarium fast utan faktadelar med värden, och istället bara sagor, myter och legender och vidunder från de olika stammarna, och tillhörande skapelseberättelser. Lite Silmarillion, fast mer lättsmält och skönlitterär, med fokus på bestar.

- Länderna och dess allmoge
Nämnde någon Stigarnas Bok? Skrivet hur en persons perspektiv, där en man bara vandrar världen runt och stöter ihop med alla klasser, dock främst allmogen, lär sig hantverk och yrkesfärdigheter, skaffar sig vänner och älskade, genomlider sorg och glädje, och upplever alla kulturer. Något liknande "Taran Vandraren" av Lloyd Alexander. Kan kanske behöva delas upp i flera böcker för tjocklekens skull.

- Makterna och dess syften
En lite tyngre lunta med gudarna själva, demonerna i Blotheim, och andra överlägsna väsen. Här vill jag se -deras- syn på saken. Vad tycker Gave själv och Storme? Vad tycker demonerna om varandra, eller om drakarna? Är allt så som Apokryferna säger, eller är det lögn? Isåfall, varför ljuger Storma? Vad vill Gudarna egentligen? Varifrån kommer dom? Det här blir självklart lite av en SL-modul, men den kan ändå vara något, tror jag.

- Spelargrupper och deras husregler
En bok eller ett häfte, inte nödvändigtvis särskilt layoutad, där man kan samla ihop eller ge ut alternativa regler. Jag skulle själv vilja byta ut regelsystemet till DoD6 eller åtminstånde ändra några saker. Skulle det vara omöjligt att sammanställa alla gruppers husregler i en PDF eller liknande? Med lite bakgrund till varför man valt att ändra på just det man ändrat, och kanske också ändringar/uppföljanden till officiella kampanjer/äventyr.

För övrigt har jag funderat på att dra igång just en sådan här mojäng här på rollspel.nu, och be alla skicka in sammanställningar över husregler med kommentarer till och sedan sammanställa det i ett dokument. Dock har jag för lite tid över. Någon som vill?

Självklart skulle jag vilja ha något att säga till om i skapandet av nämnda moduler, men det är bara önsketänkande. I realiteten skulle nog andra få göra det, som är mer publikfriande, men så länge som det blev ett bra jobb av det så skulle jag vara nöjd..

DODswe4

Hero
En enkel sak är ju att din rps ägodelar tas av en tjuv och du måste springa efter honom hej vilt, det är ganska specielt att jaga en tjuv :gremgrin: