Några förslag..
Utan att bry mig om huruvdia andra har föreslagit samma sak skulle jag nog säga följande:
- Trolldomen och dess utövare
En utförligare bok om hur besvärjares liv skiljer sig från andras, hur de ser på varandra, inbördes maktkamper, hur själva trolldomen fungerar, varför den finns, hur man kan ändra på den och bli pionjärer inom besvärjande utan att förstöra trudvang, etc.
- Religioner och dess tillbedjare
En djupdykning i religionernas vardagsliv och maktkamp, hur vanliga/ovanliga mirakel [maktböner] är, hur Trudvangs troende skiljer sig från vårans världs, hur deras tankesätt påverkas av världen och gudarna, etc.
- Stammarna och dess utvecklingar
En mytologiskt färgad bok, liknande Jorges Bestiarium fast utan faktadelar med värden, och istället bara sagor, myter och legender och vidunder från de olika stammarna, och tillhörande skapelseberättelser. Lite Silmarillion, fast mer lättsmält och skönlitterär, med fokus på bestar.
- Länderna och dess allmoge
Nämnde någon Stigarnas Bok? Skrivet hur en persons perspektiv, där en man bara vandrar världen runt och stöter ihop med alla klasser, dock främst allmogen, lär sig hantverk och yrkesfärdigheter, skaffar sig vänner och älskade, genomlider sorg och glädje, och upplever alla kulturer. Något liknande "Taran Vandraren" av Lloyd Alexander. Kan kanske behöva delas upp i flera böcker för tjocklekens skull.
- Makterna och dess syften
En lite tyngre lunta med gudarna själva, demonerna i Blotheim, och andra överlägsna väsen. Här vill jag se -deras- syn på saken. Vad tycker Gave själv och Storme? Vad tycker demonerna om varandra, eller om drakarna? Är allt så som Apokryferna säger, eller är det lögn? Isåfall, varför ljuger Storma? Vad vill Gudarna egentligen? Varifrån kommer dom? Det här blir självklart lite av en SL-modul, men den kan ändå vara något, tror jag.
- Spelargrupper och deras husregler
En bok eller ett häfte, inte nödvändigtvis särskilt layoutad, där man kan samla ihop eller ge ut alternativa regler. Jag skulle själv vilja byta ut regelsystemet till DoD6 eller åtminstånde ändra några saker. Skulle det vara omöjligt att sammanställa alla gruppers husregler i en PDF eller liknande? Med lite bakgrund till varför man valt att ändra på just det man ändrat, och kanske också ändringar/uppföljanden till officiella kampanjer/äventyr.
För övrigt har jag funderat på att dra igång just en sådan här mojäng här på rollspel.nu, och be alla skicka in sammanställningar över husregler med kommentarer till och sedan sammanställa det i ett dokument. Dock har jag för lite tid över. Någon som vill?
Självklart skulle jag vilja ha något att säga till om i skapandet av nämnda moduler, men det är bara önsketänkande. I realiteten skulle nog andra få göra det, som är mer publikfriande, men så länge som det blev ett bra jobb av det så skulle jag vara nöjd..