Nekromanti Vad som hör hemma på rollformuläret vs kompletterande dokument

kwarnberg

Swordsman
Jag arbetar lite på att ta fram ett rollformulär till Skrômt nu, och har börjat fundera på vad som hör hemma i rollformuläret, och vad man eventuellt skulle kunna ha för andra kompletterande dokument. Jag tänkte göra det som ett häfte i A5, det vill säga ett vikt A4, där framsidan har färdigheter, hälsa, vapen och så, och baksidan har en kort guide till hur man skapar en rollperson. Det jag då har kvar är insidan. Jag har funderat på om det vore lämpligt att ha med information om rollpersonens utseende, bakgrund, relationer, tjänster och gentjänster (som troligtvis kommer vara en viktig del av spelet), och så vidare. Jag går nu i tankar om vilken information som är viktig att ha med sig på spelmötet, och vilken information som skulle kunna sparas i andra dokument och plocka fram vid behov. Ett sådant exempel är en rollpersons bakgrund. Behöver det verkligen inkluderas i rollformuläret? Hur ofta behöver man som spelare läsa igenom en rollpersons bakgrund? Skulle den platsen i rollformuläret kanske vara bättre använd för annan information?
Eller är hela grejen med kompletterande dokument något som bör undvikas, eftersom det skapas fler papper att hålla reda på?
Vad tror ni?

da_bohz

Swordsman
Som alltid när det gäller disposition i rollspel handlar det väldigt mycket om vad som är relevant för spelet i fråga och om ens rollformulär dessutom ska ta hanterbart med plats på bordet blir det dessutom en fråga om att prioritera.
Den information man behöver kontrollera oftast i spel bör finnas lättast tillgänglig. Det kan exempelvis vara Hälsa, Attack och ett par av de färdigheter man använder mest i ett rollspel som bygger på grottkräl.
Bakgrunden till en rollperson är enligt mig viktig, men inte vital. Det går alldeles utmärkt att köra det som en liten ruta med "Valfri information" där spelaren kan stolpa upp några viktiga händelser från sitt tidigare liv. Om hen inte vill det går det ju att använda rutan till något annat om man vill. Oavsett vilket tycker jag alltid det är bra att lämna ett (eller flera) fält på formuläret tomma och fria att användas hur som helst. På det sättet kan man också undvika komplement till en viss grad, och man kan anpassa formuläret efter äventyret.
Det syfte jag främst ser i att ha Bakgrunden på rollformuläret är att man givetvis riskerar att glömma bort grejer under spelets gång, speciellt om man spelar en lång kampanj. Som en påminnelse helt enkelt där man har med motivation och det allra viktigaste.
Sen kan jag tillägga att det kan vara både bra och dåligt att ta med skapandet på formuläret. I ett dödligt rollspel där man kan behöva skapa en ny karaktär ofta är det absolut ett plus, men om ens karaktär ska hålla i tre-fyra äventyr skulle jag hellre se sådana instruktioner som ett komplement.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag vill egentligen bara se sådant som är direkt relevant för spelet OCH som jag riskerar att glömma bort på formuläret.

Någon form av identitetsmarkör kan vara bra - rollpersonens namn, kanske en mycket kort beskrivning (tänk nyckelord). Men sen brukar det nästan bara bli stridsvärden och liknande för min del. Om det blir plats över som måste fyllas ut kan jag motvilligt ha med en lista med prylar man bär med sig. Kontakter, ledtrådar etc är ju perfekta att ha på separata registerkort eller liknande. Bakgrund tänker jag att man väl för håken får ta och komma ihåg, eller skriva in i ett worddokument eller whatevs. Om nu inte bakgrunden har regelmekanisk betydelse.

Så jag är nog minimalist. Även i det här sammanhanget... =)

Lupus Maximus

Tekniker
Guran89;n174748 said:
Ett sådant exempel är en rollpersons bakgrund. Behöver det verkligen inkluderas i rollformuläret? Hur ofta behöver man som spelare läsa igenom en rollpersons bakgrund? Skulle den platsen i rollformuläret kanske vara bättre använd för annan information?
Eller är hela grejen med kompletterande dokument något som bör undvikas, eftersom det skapas fler papper att hålla reda på?
Vad tror ni?
Bakgrund kommer att vara betydligt mer användbart än en guide för att skapa rollpersonen. Möjligtvis kanske eventuellt att det skulle kännas relevant att ha lite text om hur man spenderar ev. erfarenhetspoäng på formuläret. Men guiden för att skapa rollperson kommer att vara en död yta förutom under den första timmen man spelar. Då ser jag hellre en tom yta för egna anteckningar.

Bakgundstext är relevant för vissa spelstilar, och man kanske vill fräscha upp minnet. Men det lär sällan vara så pass ofta att det behöver vara på "huvudformuläret". Men ett intrigdrivet, eller på annat sätt relationsbaserat, kanske man vill ha yta att ha vilka rollpersonen känner nära till hands.

Min tankebana är så här.
Huvudformulär:
* Vad jag måste använda ofta
* Vad jag behöver hitta snabbt när det är dags

Extraformulär:
* Övrig information som man vill ha på ett strukturerat sätt, men inte behöver vara lika direkt åtkomligt, och som inte fick plats på huvudformuläret

Vad som tillhör vilken punkt beror dock på mekaniken + spelstil.

RasmusL

Champion
Lupus Maximus;n174788 said:
Bakgrund kommer att vara betydligt mer användbart än en guide för att skapa rollpersonen. Möjligtvis kanske eventuellt att det skulle kännas relevant att ha lite text om hur man spenderar ev. erfarenhetspoäng på formuläret. Men guiden för att skapa rollperson kommer att vara en död yta förutom under den första timmen man spelar. Då ser jag hellre en tom yta för egna anteckningar.

Bakgundstext är relevant för vissa spelstilar, och man kanske vill fräscha upp minnet. Men det lär sällan vara så pass ofta att det behöver vara på "huvudformuläret". Men ett intrigdrivet, eller på annat sätt relationsbaserat, kanske man vill ha yta att ha vilka rollpersonen känner nära till hands.

Min tankebana är så här.
Huvudformulär:
* Vad jag måste använda ofta
* Vad jag behöver hitta snabbt när det är dags

Extraformulär:
* Övrig information som man vill ha på ett strukturerat sätt, men inte behöver vara lika direkt åtkomligt, och som inte fick plats på huvudformuläret

Vad som tillhör vilken punkt beror dock på mekaniken + spelstil.
Jag _älskar_ när karaktärsskapandet beskrivs på formulär! Det är en tröskel för mig och många med mig att sitta och läsa in tråkiga jävla karaktärskapartexter och om det finns enkelt på formulär (tänk AW!) så är det guld värt om vi ska orka öht. Extra yta -> regler! Kolla in Lady Blackbird för klass-ettan men även mindre omfång kan vara nyttigt! Kanske 4-5 olika formulär som tar upp olika regler så att spelarna kan komplettera varandra?

Lupus Maximus

Tekniker
RasmusL;n174789 said:
Jag _älskar_ när karaktärsskapandet beskrivs på formulär! Det är en tröskel för mig och många med mig att sitta och läsa in tråkiga jävla karaktärskapartexter och om det finns enkelt på formulär (tänk AW!) så är det guld värt om vi ska orka öht. Extra yta -> regler! Kolla in Lady Blackbird för klass-ettan men även mindre omfång kan vara nyttigt! Kanske 4-5 olika formulär som tar upp olika regler så att spelarna kan komplettera varandra?
Personligen ser jag hellre att det är en lathund på ett separat papper. Så det du just efterfrågade, men inte just på rollformuläret. Men smaken är ju olika... :)

JJoghans

Regelknackare
Jag har två totalt motsatta ideal när det gäller rollformulär:

1. Allt som ö.h.t. inverkar på rollpersonens spelande har sin plats på formuläret. Inklusive regelförklaringar.

2. Formuläret ska inte vara större än max ett A4 - gärna A5. Ska helst vara enkelsidigt. Och lättläst.

Kan man jämka ihop dessa krav så har man ett bra rollformulär. :)

kwarnberg

Swordsman
Dazumal;n175011 said:
Jag har två totalt motsatta ideal när det gäller rollformulär:

1. Allt som ö.h.t. inverkar på rollpersonens spelande har sin plats på formuläret. Inklusive regelförklaringar.

2. Formuläret ska inte vara större än max ett A4 - gärna A5. Ska helst vara enkelsidigt. Och lättläst.

Kan man jämka ihop dessa krav så har man ett bra rollformulär. :)
Jag försöker få ihop detta rollformulär på följande sätt:
Framsida - allt du behöver för att spela, ha koll på färdigheter, strid, och så vidare.
Insida - Saker som är bra att ha, men som sällan behöver kollas upp i stressade situationer, och som spelare kanske kan kika i när fokus inte ligger på dem.
Baksida - Snabba regler och hur du skapar rollperson (som i nuläget är extremt kortfattat (sätt ut poäng mellan -2 och +2. Medelvärdet ska var 0. Klart!))
Häftet är ett A4 som är vikt på höjden så att det skapar ett häfte.

JJoghans

Regelknackare
Guran89;n175029 said:
Jag försöker få ihop detta rollformulär på följande sätt:
Framsida - allt du behöver för att spela, ha koll på färdigheter, strid, och så vidare.
Insida - Saker som är bra att ha, men som sällan behöver kollas upp i stressade situationer, och som spelare kanske kan kika i när fokus inte ligger på dem.
Baksida - Snabba regler och hur du skapar rollperson (som i nuläget är extremt kortfattat (sätt ut poäng mellan -2 och +2. Medelvärdet ska var 0. Klart!))
Häftet är ett A4 som är vikt på höjden så att det skapar ett häfte.
Låter vettigt tycker jag. Om jag själv hade samma format skulle jag förvisso försöka lämna en sida fri för anteckningar. :)

kwarnberg

Swordsman
Dazumal;n175056 said:
Låter vettigt tycker jag. Om jag själv hade samma format skulle jag förvisso försöka lämna en sida fri för anteckningar. :)
Mittenuppslaget kommer ha plats för anteckningar, karaktärsporträtt, plats för beskrivning av rollpersonen, m.m tänkte jag.

Rickard

Urverk speldesign
Ge spelarna blanka papper och låt de få skriva upp själva vad de tycker är viktigt. Säg att det är till speltest. Utgå från vad de har tagit med för att göra ett formulär.

Tre solar

Hero
Rickard;n175150 said:
Ge spelarna blanka papper och låt de få skriva upp själva vad de tycker är viktigt. Säg att det är till speltest. Utgå från vad de har tagit med för att göra ett formulär.
Det här var en så bra idé att jag var tvungen att kommentera för att tummen-uppen inte räckte till.

Chuchulain

Veteran
Bakgrund är definitivt något som jag tycker kan vara ett sidodokument. Kanske några rader om utseende (typ ögonfärg, hårfärg/stil, klädsel kan vara något. Övrig utrustning förutom vapen kanske också kan platsa, sedan i och för sig, om vapen är framträdande, att man på tredje sidan sätter några tabeller med vapenskada och rustningsmotstånd.