kwarnberg
Swordsman
Jag arbetar lite på att ta fram ett rollformulär till Skrômt nu, och har börjat fundera på vad som hör hemma i rollformuläret, och vad man eventuellt skulle kunna ha för andra kompletterande dokument. Jag tänkte göra det som ett häfte i A5, det vill säga ett vikt A4, där framsidan har färdigheter, hälsa, vapen och så, och baksidan har en kort guide till hur man skapar en rollperson. Det jag då har kvar är insidan. Jag har funderat på om det vore lämpligt att ha med information om rollpersonens utseende, bakgrund, relationer, tjänster och gentjänster (som troligtvis kommer vara en viktig del av spelet), och så vidare. Jag går nu i tankar om vilken information som är viktig att ha med sig på spelmötet, och vilken information som skulle kunna sparas i andra dokument och plocka fram vid behov. Ett sådant exempel är en rollpersons bakgrund. Behöver det verkligen inkluderas i rollformuläret? Hur ofta behöver man som spelare läsa igenom en rollpersons bakgrund? Skulle den platsen i rollformuläret kanske vara bättre använd för annan information?
Eller är hela grejen med kompletterande dokument något som bör undvikas, eftersom det skapas fler papper att hålla reda på?
Vad tror ni?
Eller är hela grejen med kompletterande dokument något som bör undvikas, eftersom det skapas fler papper att hålla reda på?
Vad tror ni?